The Dragons of Eden

The Dragons of Eden: Speculations on the Evolution of Human Intelligence ialah buku keluaran 1977 oleh Carl Sagan, di mana penulis menggabungkan antropologi, biologi evolusi, psikologi, dan sains komputer untuk memberikan perspektif bagaimana kepintaran manusia berkembang.

The Dragons of Eden: Speculations on the Evolution of Human Intelligence
Umum
PengarangCarl Sagan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SubjekEvolusi manusia
Kecerdasan
Penerbitan
Pelukis kulitDon Davis
PenerbitRandom House
Tarikh penerbitan
1977
Jenis media
Cetakan
Halaman263 (edisi pertama)
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0-394-41045-9
OCLC2922889
153
LCCBF431 .S2
Kronologi
Broca's Brain

Sagan membincangkan mencari cara kuantitatif mengukur kecerdasan. Beliau berpendapat bahawa otak kepada nisbah jisim badan adalah penunjuk korelatif yang sangat baik untuk kepintaran, dengan manusia yang mempunyai nisbah tertinggi dan ikan lumba-lumba yang kedua tertinggi,[1] walaupun beliau melihat arah aliran itu sebagai memecah pada skala yang lebih kecil, dengan beberapa haiwan kecil (semut khususnya) meletakkan tidak seimbang tinggi pada senarai. Topik lain yang disebutkan termasuk evolusi otak (dengan penekanan pada fungsi neokorteks pada manusia), tujuan evolusi tidur dan impian, demonstrasi kebolehan bahasa isyarat oleh cimpanzi dan tujuan ketakutan dan mitos bawaan manusia. Tajuk "The Dragons of Eden" dipinjam dari tanggapan bahawa perjuangan awal manusia untuk bertahan hidup di hadapan pemangsa, dan khususnya rasa takut kepada reptilia, mungkin telah menyebabkan kepercayaan budaya dan mitos tentang naga.

The Dragons of Eden memenangi Hadiah Pulitzer.[2] Pada 2002, John Skoyles dan Dorion Sagan menerbitkan buku susulan bertajuk Up from Dragons.[3]

Ringkasan sunting

Buku ini merupakan perkembangan kuliah Peringatan Jacob Bronowski dalam Falsafah Alam Semulajadi yang diberikan oleh Sagan di Universiti Toronto. Dalam kata pengantar Sagan membentangkan tesisnya-bahawa "minda ... adalah akibat daripada anatomi dan fisiologinya dan tidak ada lagi" - merujuk kepada karya-karya Charles Darwin dan Alfred Russel Wallace.

Dalam bab 2, beliau merangkumi secara ringkas keseluruhan evolusi spesies bermula dari Big Bang ke permulaan tamadun manusia dengan bantuan "Kalendar Kosmos", di mana setiap bilion tahun hidup sepadan dengan kira-kira dua puluh empat hari kalendar. Kalendar Kosmos muncul semula dalam siri televisyen Cosmos.

Adalah membingungkan untuk mendapati bahawa dalam tahun kosmos seperti itu, Bumi tidak membebaskan diri daripada jirim antara najam hingga awal September, dinosaur muncul pada Malam Krismas; bunga timbul pada 28 Disember; dan lelaki dan wanita berasal pada jam 10:30 PG. pada malam tahun baru. Semua sejarah yang direkodkan menduduki sepuluh saat terakhir pada 31 Disember; dan masa dari kemerosotan Zaman Pertengahan hingga kini menduduki lebih dari satu saat.

Dalam budaya masyhur sunting

Pada 2008, sebuah album yang bertajuk The Dragons of Eden telah dikeluarkan oleh pemain keyboard dan penerbit Travis Dickerson bersama dengan gitar mulut Buckethead dan pemain dram Bryan "Brain" Mantia. Album ini mendapat tajuk runut dari bab buku.

Rujukan sunting

  1. ^ pp. 38–40, hardback ed.
  2. ^ The Pulitzer Prizes: 1978 Winners
  3. ^ Skoyles, John & Sagan, Dorion. Up from Dragons: The Evolution of Human Intelligence. McGraw-Hill, 2002, p. xi.

Pautan luar sunting

  • Campbell, David N. "Fascinating Popularization of Special Interest to Educators", Phi Delta Kappan (April 1978). Vol. 59, no. 8. pp. 567–568.
  • Geschwind, Norman. American Scientist (January–February 1978). Vol. 66, no. 1. p. 91.
  • Klopfer, P. H. The Quarterly Review of Biology (December 1978). Vol. 53, no. 4. p. 495.
  • Pitt, Joseph C. Human Ecology (December 1978). Vol. 6, no. 4. pp. 471–473.
  • The Wilson Quarterly (Autumn 1977). Vol. 1, No. 5. p. 183.