The Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn

The Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn ialah add-on ketiga dan terakhir untuk permainan video action role-playing open world The Elder Scrolls V: Skyrim. Ia telah dibangunkan oleh Bethesda Game Studios dan dilancarkan oleh Bethesda Softworks di Xbox Live Marketplace pada 4 Disember 2012. Versi Microsoft Windows telah dikeluarkan pada 5 Februari 2013, dan versi PlayStation 3 telah dikeluarkan pada 12 Februari 2013.[1]

The Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn
PembangunBethesda Game Studios
PenerbitBethesda Softworks
KomposerJeremy Soule
SiriThe Elder Scrolls
EnjinCreation Engine
Platform
Pelepasan
December 4, 2012
  • Xbox 360
    • WW: December 4, 2012
    Microsoft Windows
    • WW: February 5, 2013
    PlayStation 3
    • NA: February 12, 2013
    • EU: February 13, 2013
    PS4, Xbox One
    • WW: October 28, 2016
    Nintendo Switch
    • WW: November 17, 2017
    PS5, Xbox Series X/S
    • WW: November 11, 2021
GenreBerperanan aksi
ModPemain tunggal

Dragonborn melibatkan watak pemain (Dragonborn semasa) bersentuhan dengan Dragonborn pertama, Miraak. Permainan ini berlangsung di pulau Solstheim, yang sebelum ini dipaparkan dalam pengembangan Bloodmoon untuk The Elder Scrolls III: Morrowind.

Permainan sunting

Dragonborn mengikut gaya permainan yang sama seperti Skyrim, dengan pemain bebas meneroka pulau Solstheim sesuka hati, mengejar pencarian pada masa lapang mereka. Perisai, senjata, lokasi dan musuh baharu telah diperkenalkan. Ciri baharu dalam Dragonborn ialah keupayaan untuk menjinakkan dan menunggang naga. Pemain boleh menggunakan naga untuk menyasar dan menyerang musuh, tetapi tidak mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas penerbangan.[2] Jeritan naga baharu juga telah diperkenalkan.

Tetapan sunting

Pengembangan terletak di pulau Solstheim, terletak di luar pantai utara Morrowind. Solstheim adalah wilayah milik Skyrim sehingga Raja Agong memberikan pulau itu kepada Morrowind untuk dijadikan tempat perlindungan bagi Dunmer yang melarikan diri dari Morrowind selepas letusan Gunung Merah. Dari segi geografi, separuh daripada Solstheim adalah serupa dengan Skyrim utara, dilitupi glasier berais dan salji. Separuh lagi tandus, dan diselaputi abu berikutan bencana Gunung Merah. Penempatan dan bangunan pulau itu juga mencerminkan budaya yang berbeza, dengan separuh bahagian Nordic tanah menampilkan seni bina yang serupa dengan Skyrim. Selebihnya pulau itu mengikuti gaya seni bina Dunmeri (Bunian Gelap), malah mengandungi cendawan gergasi yang berubah menjadi sebuah rumah. Penempatan utama pulau itu, Raven Rock, ditadbir oleh Kerabat Redoran, salah satu daripada lima Kerabat Besar yang memerintah Morrowind, dan dilindungi oleh pengawal peribadi mereka, Pengawal Redoran.

Plot sunting

Barisan pencarian utama Dragonborn dimulakan berikutan serangan ke atas pemain, Last Dragonborn, oleh para kultus menyembah seseorang bernama Miraak, yang juga dirujuk sebagai Dragonborn Pertama. Pemain mengalahkan pemuja dan, setelah menyiasat mereka, menemui satu set perintah yang mendedahkan asal usul mereka: pulau Solstheim. Pemain itu kemudiannya pergi ke Solstheim untuk berhadapan dengan Miraak dan pengikutnya dengan menyewa sebuah kapal, Northern Maiden, keluar dari Windhelm untuk membawa mereka ke Raven Rock.

Selepas tiba di pulau itu, pemain mula menyoal siasat warga Solstheim tentang Miraak. Ia serta-merta menjadi jelas bahawa majoriti penduduk Solstheim secara tidak sedar telah diperhambakan oleh Miraak dan terpaksa bekerja pada beberapa monolit runic yang dipanggil "All-Maker Stones", bertaburan di seluruh pulau. Antara pemerhati yang tidak terjejas ialah ahli sihir Telvanni, Neloth, yang mengarahkan pemain itu ke Kuil Miraak. Pemain itu tiba di Kuil dan bertemu dengan Nord bernama Frea, yang kebal terhadap kawalan Miraak, cuba sia-sia untuk mematahkan mantranya terhadap kaumnya, Skaal. Dia menemani pemain itu ke Kaabah. Di dalam, pemain menemui "Buku Hitam", dan selepas membacanya, tanpa disedari diangkut ke alam Oblivion yang dipanggil Apocrypha, di mana mereka menyaksikan Miraak merancang pencerobohannya ke atas Tamriel. Miraak mendapati kehadiran mereka, melumpuhkan mereka, dan menolak pemain itu sebagai lebih rendah sebelum mempunyai sepasang Pencari, penjaga Apocrypha, mengembalikan mereka ke Solstheim.

Sekembalinya mereka, pemain melawat Kampung Skaal dan, dinasihatkan oleh bomoh Skaal Storn, melakukan jeritan naga khas pada Batu Pembuat Segala, membersihkan monolit dan membebaskan Skaal dan penduduk pulau lain daripada kawalan Miraak, sementara juga terpaksa bertanding dengan Lurkers, penjaga Apokrifa yang lain, yang dihantar oleh Miraak untuk menuntut semula Batu-Batu Pembuat Yang Maha Kuasa. Storn kemudian menghantar pemain itu kepada Neloth, yang mendedahkan bahawa Buku Hitam adalah peninggalan milik Hermaeus Mora, Pengiran Daedric Takdir, Ilmu, dan Kenangan, yang atau dikenali sebagai "penjaga ilmu terlarang", dan sumber kuasa Miraak.

Neloth mengiringi pemain itu ke Dwemer runtuhan Nchardak untuk mendapatkan satu lagi Buku Hitam yang dimeterai di dalam bekas yang kompleks. Mereka melepaskan mekanisme itu dan mengetahui tentang laungan yang dipanggil "Bend Will", yang dipercayai memainkan peranan penting dalam mengalahkan Miraak. Melalui Buku Hitam, pemain pergi ke Apocrypha sekali lagi, dan secara peribadi bertemu dengan Hermaeus Mora. Mora menjelaskan bahawa jika pemain ingin mengalahkan Miraak, dia mesti memperoleh pengetahuan yang sama seperti yang dimiliki oleh Miraak. Dia bersetuju untuk menyampaikan pengetahuan tersebut sebagai pertukaran untuk rahsia Skaal, salah satu daripada sedikit pengetahuan yang masih disimpan daripada putera Daedric untuk diletakkan di perpustakaannya yang luas di Apocrypha. Selepas bertemu dan membunuh naga Krosulhah di luar Nchardak, dihantar oleh Miraak untuk menghapuskan pemain, mereka kembali ke Kampung Skaal dan memujuk Storn untuk menyerahkan rahsia puak. Jika batu Air, Bumi, Angin, dan Binatang telah dibebaskan daripada kawalan Miraak, Storn akan bersetuju. Di sebalik bantahan Frea, Storn berkomunikasi secara langsung dengan Mora, yang kemudiannya meneruskan untuk menghilangkan pengetahuannya, membunuhnya dalam proses di hadapan seluruh kampung. Pemain kemudian mempelajari perkataan terakhir "Bend Will", membolehkan mereka mengalahkan Miraak.

Pemain kembali ke Apocrypha dan menggunakan "Bend Will" untuk menundukkan naga Miraak, Sahrotaar, membolehkan mereka menaikinya dalam penerbangan. Sahrotaar menerbangkan pemain ke menara Miraak, Summit of Apocrypha. Di sana, pemain dan Miraak bertempur, dengan Miraak mengorbankan Sahrotaar dan dua naganya yang lain, Relonikiv dan Kruziikrel, untuk menambah kekuatannya sehingga Hermaeus Mora campur tangan, menyayat Miraak dengan maut sambil menyatakan kemarahannya terhadap pemberontakannya dan pengkhianatan terhadap kepercayaan Mora dengan pengetahuan yang dia ada. diberikan oleh Putera Daedric. Mora memindahkan jiwa dan kuasa Miraak kepada pemain, yang kemudiannya diangkut kembali ke Solstheim. Sidang Kemuncak Apocrypha menjadi tempat di mana pemain boleh bertukar-tukar jiwa naga untuk memulihkan mata faedah untuk diletakkan pada kemahiran lain, menyesuaikan kemahiran mereka mengikut keinginan mereka untuk pencarian lain di Solstheim dan kembali di Skyrim.

Runut bunyi sunting

Runut bunyi yang dikaitkan dengan Dragonborn termasuk muzik yang sebelum ini digunakan dalam The Elder Scrolls III: Morrowind, serta beberapa lagu baharu yang digubah oleh Jeremy Soule, yang mengarang runut bunyi untuk beberapa permainan lain dalam siri The Elder Scrolls.[3]

Kelancaran sunting

Dragonborn pada asalnya diumumkan melalui treler pada 5 November 2012.[4] Dragonborn telah dikeluarkan di Xbox Live Marketplace pada 4 Disember 2012. Versi Microsoft Windows telah dikeluarkan pada 5 Februari 2013. Versi PlayStation 3 telah dikeluarkan pada 12 Februari 2013 di Amerika Utara dan 13 Februari 2013 di Eropah.[1]

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
MetacriticX360: 82/100[5]
PC: 83/100[6]
PS3: 82/100[7]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid8.5/10[8]
Eurogamer9/10[9]
Game Informer8.5/10[10]
GameTrailers8.5/10[11]
IGN8.8/10[12]
PC Gamer US88%[13]

Dragonborn telah menerima sambutan kritikal yang positif. GamesRadar memuji bilangan pencarian sampingan, dan senjata baharu serta jeritan naga, tetapi mengetepikan ciri menunggang naga sebagai "gimik".[14] Eurogamer memberikan kandungan 9 daripada 10, memuji pencarian, musuh baharu dan lokasi baharu.[15] Joystiq memuji jumlah kandungan dalam Dragonborn, termasuk tetapan dan musuh baharu, tetapi merasakan bahawa naratif itu adalah terlalu biasa.[16]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "The Dragonborn Comes in February (and Hearthfire & Dawnguard, too), Blog Bethesda". Bethblog.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-12-10. Dicapai pada 2013-01-18.
  2. ^ "'The Elder Scrolls V: Dragonborn' Semakan DLC". Multiplayerblog.mtv.com. 2012-12-07. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-12-09. Dicapai pada 2013-01-18.
  3. ^ "Mistersoule on twitter: "Yes I Did!"". Twitter. Dicapai pada 31 Disember 2016.
  4. ^ "Bethesda Confirms Skyrim Dragonborn DLC". IGN. 5 November 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-12. Dicapai pada 2013-01-18.
  5. ^ "The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn for Xbox 360 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-29. Dicapai pada 2013-09-04.
  6. ^ "The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn for PC Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-07. Dicapai pada 2013-09-04.
  7. ^ "The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn for PlayStation 3 Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-24. Dicapai pada 2013-09-04.
  8. ^ "Review: The Elder Scrolls V: Skyrim: Dragonborn". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-22. Dicapai pada 2013-09-04.
  9. ^ Whitehead, Dan (2012-12-05). "The Elder Scrolls 5: Skyrim - Dragonborn review • Reviews • Xbox 360 •". Eurogamer.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-30. Dicapai pada 2013-09-04.
  10. ^ "Lovecraftian Excellence - The Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn - Xbox 360". www.GameInformer.com. 2012-12-11. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-09-11. Dicapai pada 2013-09-04.
  11. ^ "Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn Review". GameTrailers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-06. Dicapai pada 2013-09-04.
  12. ^ Ryan McCaffrey 13 Dec 2012 (2012-12-13). "The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-08-03. Dicapai pada 2013-09-04.
  13. ^ Christopher Livingston 28 Feb 2012 (2012-02-28). "The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn Review". PC Gamer US. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-11-15. Dicapai pada 2013-12-09.
  14. ^ Words: John Learned on 6 Dis. 2012 (2012-12-06). "The Elder Scrolls V: ulasan Skyrim Dragonborn". GamesRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-05. Dicapai pada 2013-01-18.
  15. ^ Whitehead, Dan (2012-12-05). "The Elder Scrolls 5: Skyrim - Ulasan Dragonborn • Ulasan • Xbox 360 •". Eurogamer.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-19. Dicapai pada 2013-01-18.
  16. ^ Martin, Garrett (2012-12-11). "Skyrim - Ulasan Dragonborn : Miraak-ulous". Joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-15. Dicapai pada 2013-01-18.

Pautan luar sunting

Templat:Elder Scrolls Templat:Bethesda Game Studios