The Secret World of Arrietty

The Secret World of Arrietty (bahasa Melayu harafiah Dunia Rahsia Arrietty ) ialah sebuah filem fantasi animasi Jepun 2010 yang diarahkan oleh Hiromasa Yonebayashi sebagai filem pertamanya sebagai pengarah, animasi oleh Studio Ghibli untuk Rangkaian Televisyen Nippon, Dentsu, Hakuhodo DY Media Partners, Walt Disney Japan, Mitsubishi, Toho dan Wild Bunch. Lakon layar oleh Hayao Miyazaki dan Keiko Niwa, adalah berdasarkan novel 1952 The Borrowers oleh Mary Norton, pengarang buku kanak-kanak Inggeris, mengenai keluarga orang kecil yang tinggal secara rahsia di dinding dan lantai rumah biasa, meminjam barang daripada manusia untuk terus hidup.

The Secret World of Arrietty
PengarahHiromasa Yonebayashi
DibintangiBridgit Mendler, Amy Poehler, Will Arnett
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
17 Julai 2010
BahasaInggeris

Filem The Secret World of Arrietty ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Hiromasa Yonebayashi.

Pelakon sunting

Filem The Secret World of Arrietty ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Bridgit Mendler, Amy Poehler, Will Arnett.

Ringkasan sunting

Keluarga Clock adalah orang setinggi empat inci yang tinggal tanpa diketahui dalam tempat tinggal keluarga yang lain, meminjam barangan mudah bagi membina rumah mereka. Kehidupan berubah bagi keluarga Clock apabila anak perempuan mereka, Arrietty, dijumpai.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting