The Smurfs 2 ialah filem komedi aksi langsung 3D/animasi komputer 3D Amerika 2013 dan kesinambungan filem 2011 The Smurfs. Ia berdasarkan siri buku komik The Smurfs dicipta oleh pelukis komik Belgium Peyo. Ia merupakan filem kedua dalam siri filem Smurfs, yang diterbitkan oleh Columbia Pictures, Sony Pictures Animation, Kerner Entertainment Company, dan Hemisphere Media Capital, dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing. Filem ini diarahkan oleh Raja Gosnell, dengan semua pelakon utama kembali menjayakannya. Barisan pelakon baru termasuk Christina Ricci dan JB Smoove sebagai anggota Naughties, dan Brendan Gleeson sebagai bapa tiri Patrick Winslow. Filem ini dilancarkan pada 31 Julai 2013 untuk ulasan negatif secara amnya, dan ditujukan khas untuk Jonathan Winters, yang meminjamkan suara Papa Smurf dan meninggal dunia pada 11 April 2013.[6]

The Smurfs 2
PengarahRaja Gosnell
Lakon layarJ. David Stem
David N. Weiss
Jay Scherick
David Ronn
Karey Kirkpatrick
Cerita olehJ. David Stem
David N. Weiss
Jay Scherick
David Ronn
BerdasarkanThe Smurfs oleh
Peyo
Dihasilkan olehJordan Kerner
DibintangiNeil Patrick Harris
Brendan Gleeson
Jayma Mays
Katy Perry
Hank Azaria
Dikisahkan olehTom Kane
SinematografiPhil Meheux
Disunting olehSabrina Plisco
Muzik olehHeitor Pereira[2]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing[3]
Tarikh tayangan
  • 31 Julai 2013 (2013-07-31)[1]
Masa tayangan
105 minit[4]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$105 juta[5]
Pecah panggung$347.5 juta[5]


Barisan watak

Watak Smurf

Makhluk-makhluk ini sering tampil dengan pakaian tradisi sendiri, iaitu suatu topi khas dengan seluar panjang menutupi seluruh kaki untuk kaum lelaki, dan gaun untuk kaum wanita.


  • Papa Smurf: Smurf yang memimpin Desa Smurf sebagai ketua kampung. Dia terlihat berjanggut putih lebat dan memakai seluar panjang merah. Keterampilannya adalah membuat ramuan ajaib. Tidak hanya itu, dia bersifat bijaksana, dan cerdas dalam menyelesaikan masalah-masalah yang terjadi di desa tersebut.


  • Smurfette (nama terjemahan: Smurfin versi Ind.): Awalnya, smurf perempuan ini diciptakan Gargamel untuk membuat bencana besar di Desa Smurf. Akan tetapi, kerana kemalangannya, Papa Smurf memutuskan untuk mengubahnya menjadi Smurfin yang dicintai oleh para Smurf.
  • Brainy Smurf (nama terjemahan: SmurfKacamata versi Ind.): Meskipun kepintarannya sangat tinggi, smurf ini juga menyebalkan kerana suka menggurui teman-temannya dengan mengutip nasihat Papa Smurf agar mereka menurutinya. Keadaan ini sering menjadikan dia mangsa ejekan yang diadu ke Papa Smurf.


  • Hefty Smurf (nama terjemahan: SmurfKekar versi Ind.): Smurf Kekar mempunyai kekuatan yang luar biasa. Oleh kerana itu, dia sering kali melakukan pekerjaan berat di desa. Dia memiliki tato di lengan atasnya. Kegiatan yang dilakukannya yaitu mengangkat beban dan bermacam-macam olahraga lainnya.


  • Clumsy Smurf (nama terjemahan: SmurfCeroboh versi Ind.): Karena kecerobohannya, seisi desa malah jadi kacau dibuatnya sehingga teman-temannya gusar meskipun tak disengaja. Smurf Kacamata adalah sahabat dekatnya.


  • Vanity Smurf (nama terjemahan: SmurfGenit versi Ind.): Smurf Genit menghabiskan waktu untuk mengagumi bayangannya sendiri di cermin, dan sering mengurusi penampilannya agar terlihat tampan.


  • Vexy Smurt


  • Hackus

Watak Manusia


  • Gargamel: Seorang penyihir jahat yang sering menculik para Smurf untuk mengubahnya jadi emas. Dia mempunyai seekor kucing yang bernama Azrael.

Rujukan sunting

  1. ^ "Production Begins on The Smurfs 2". ComingSoon.net. April 26, 2012. Dicapai pada April 26, 2012.
  2. ^ "Heitor Pereira to Return for 'The Smurfs 2'". Film Music Reporter. March 28, 2013. Dicapai pada June 26, 2013.
  3. ^ a b "The Smurfs 2". AFI Catalog of Feature Films. Dicapai pada June 20, 2017.
  4. ^ "THE SMURFS 2 (U)". Sony Pictures Entertainment. British Board of Film Classification. July 15, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada November 4, 2013. Dicapai pada July 15, 2013.
  5. ^ a b "The Smurfs 2". Box Office Mojo. Dicapai pada December 13, 2013.
  6. ^ Olsen, Mark (July 30, 2013). "Review: 'The Smurfs 2' lives up to predecessor's mediocre standards". Los Angeles Times. Dicapai pada October 31, 2013. Even though the "Smurfs" films never quite took full advantage of Winters' antic comedic gifts in the role as the softly wizened Papa Smurf, the end credits feature a dedication to the late comedy legend for "making the world a smurfier place."

Pautan luar sunting