Universiti Thammasat

Universiti di Thailand

Universiti Thammasat (Bahasa Thai: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์; RTGSMahawitthayalai Thammasat diringkaskan sebagai มธ.), merupakan institut pendidikan tinggi kedua tertua di Thailand. Secara rasminya ditubuhkan sebagai universiti kebangsaan di Thailand pada 27 Jun 1934, universiti ini pada asalnya dinamakan menurut pengasasnya Pridi Banomyong sebagai Universiti Sains Politik dan Moral (Bahasa Thai: มหาวิทยาลัยวิชาธรรมศาสตร์และการเมือง; RTGSMahawitthayalai Wicha Thammasat Lae Kan Mueang) mencerminkan semangat politik Thailand. Ia bermula sebagai universiti terbuka, dengan 7,094 pelajar mendaftar pada tahun akademik pertama mengkaji undang-undang dan politik. Falsafah asas bagi universiti adalah “bagi mengajar pelajar untuk mencintai dan menyayangi demokrasi”. Nama universiti ditringkaskan pada nama sekarang oleh Jawatankuasa Revolutionari (Rampasan kuasa Siam 1947). Bagaimanapun, Universiti Thammasat sentiasa terbabit dalam politik kebangsaan Thai, mengambil kira kebanyakan pemimpin politik Thai dalam kalangan pelajar lepasannya. Kampus asalnya di Tha Phra Chan merupakan tapak pemberontakan rakyat yang berlangsung pada 1973 serta penahanan dan pembunuhan para pelajarnya tiga tahun kemudian.

Universiti Thammasat
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Nama lama
Universiti Sains Politik dan Moral
Moto- Be the finest, be fair, be the main engine of the society. (official)
- I love Thammasat because Thammasat teaches me to love the citizens. (unofficial)
JenisUniversiti awam
Ditubuhkan pada27 Jun 1934
RektorProfessor Dr. Somkit Lertpaithoon
Staf pentadbiran
1,505 (2007)[1]
Pelajar33,422 (2007)[1]
Siswazah25,369 (termasuk bujang dan tuan bersama)
Ijazah/Sarjana7,736
317
Lokasi,
KampusBandar dan luar bandar
Warna         
PenggabunganASAIHL
Laman sesawangwww.tu.ac.th

Ia menjadi tempat pendidikan lebih daripada 300,000 pelajar siswazah dan siswazah yang banyak menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan masyarakat Thailand dari setinggi kerabat diraja, perdana menteri dan tokoh kerajaan, sampailah tokoh korporat dan artis negara. Pada masa ini, Universiti Thammasat mempunyai lebih daripada 30,000 pelajar (25,000 mahasiswa) yang berdaftar di 23 fakulti, kolej dan institut.[2]

Sejarah sunting

Penamaan sunting

Nama universiti ini merupakan serapan bahasa Thai daripada perkataan Sanskrit: धर्मशास्त्र, rumi: dharmasastra yakni penulisan ajaran (shastra atau ศาสตร์ sat, kata kembar "sastera" dalam bahasa Melayu)[3] mengenai tugasan, tanggungjawab dan peranan terhadap keluarga dan masyarakat (dharma atau ธรรมศา thamma).

Pembangunan institusi sunting

 
Peringatan Pridi Banomyong di kampus Tha Phrachan.

Pada tahun 1960, universiti itu menamatkan dasar kemasukan percuma dan menjadi yang pertama di Thailand untuk menghendaki ujian lulus masuk negara untuk kemasukan. Thammasat hari ini menawarkan lebih daripada 240 program akademik di 23 fakulti dan kolej yang berbeza di empat kampus. Selama 80 tahun sejak penubuhannya, Universiti Thammasat telah berkembang dari universiti terbuka untuk undang-undang dan politik ke universiti antarabangsa yang menawarkan semua peringkat ijazah akademik dalam banyak bidang dan disiplin. Ia telah menamatkan lebih daripada 300,000 pelajar siswazah dan siswazah. Alumni universiti ini telah merangkumi kebanyakan perdana menteri Thailand, ahli politik terkemuka, dan tokoh kerajaan, gabenor Bank of Thailand, dan ahli hukum, serta banyak gabenor di bandar.[4]

Kemudahan sunting

Kampus Tha Phra Chan, kampus asal universiti, terletak di Phra Nakhon, Bangkok. Kampus ini terletak berdekatan dengan banyak destinasi pelancongan dan merupakan lokasi pemberontakan 14 Oktober 1973 dan pembunuhan 6 Oktober 1976.

Kampus Rangsit, di mana program sarjana paling tertumpu, berada di Khlong Luang, Pathum Thani. Thammasat mempunyai kampus serantau yang lebih kecil di Lampang dan Pattaya.

Nota sunting

  1. ^ a b "Thammasat University Annual Report 2008" (RAR). Thammasat University. 2008. Dicapai pada 14 July 2009.
  2. ^ https://www.topuniversities.com/universities/thammasat-university
  3. ^ Monier-Williams, Monier (1981). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi, Varanasi, Patna: Motilal Banarsidass. m/s. 1069. - melalui Edi Sedyawati dkk. (1994). Kosakata Bahasa Sanskerta dalam Bahasa Melayu Masa Kini. Jakarta, Indonesia: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. m/s. 166. ISBN 979-459-416-4.
  4. ^ "Introduction". Thammasat University. Dicapai pada 23 Nov 2017.

Pautan luar sunting