Viacom (1971–2005)

Viacom yang asli mula hidup sebagai CBS Films, Inc., suatu divisi dari sindikat oleh CBS. Pada tahun 1971, divisi ini diganti namanya di bawah nama VIACOM (VIdeo & Audio COMmunications) atau dalam bahasa Melayu, Syarikat Komunikasi Video dan Audio, dan pada tahun 1973 syarikat ini memisahkan diri, mendapat FCC baru yang melarang syarikat televisyen memiliki syarikat sindikasi.

Viacom, Inc.
Jenis/bentuk sahPerniagaan, syarikat penerbitan Sunting ini di Wikidata
IndustriMedia
PendahuluCBS Films, Inc.
Ditubuhkan3 Mei 1971[1]
PengasasRalph Baruch
Sumner Redstone Sunting ini di Wikidata
Dibubarkan2005
NasibDipisah menjadi:
Viacom
CBS
PenggantiCBS Corporation
Ibu pejabatNew York, New York, Amerika Syarikat
KeluaranCBS, UPN, CBS Radio dsb.
Jumlah aset38,350 (2006)
PemilikCBS Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukCBS
National Amusements Sunting ini di Wikidata
PembahagianMTV Networks
Showtime Networks
CBS Networks
Paramount Motion Pictures Group
Sega
Simon and Schuster
CNET, dsb.
Anak syarikatMTV
Nickelodeon
VH1
Paramount Pictures
Showtime Networks
Spike TV
Country Music Television
Black Entertainment Television
Comedy Central
Tapak webwww.viacom.com Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dalam perjalanannya menjadi syarikat media, Viacom pernah menjadi korporasi media dan hiburan ketiga terbesar di dunia, mengekori Time Warner di tempat kedua dan News Corporation di tempat teratas sebelum tahun awal tahun 2005, ketika syarikat ini diungguli oleh saingannya, Syarikat Walt Disney.

Efektif 31 Disember 2005, syarikat ini berganti nama menjadi CBS Corporation. Syarikat yang sekarang dikenali sebagai Viacom juga ditubuhkan pada tarikh dan merupakan spin-off baru syarikat dicipta selama CBS-Viacom berpisah.

Viacom sangat menguntungkan pada tahun 1970-an dan 1980-an mengedar rancangan CBS klasik untuk sindikasi, termasuk tengara seperti rancangan I Love Lucy, The Andy Griffith Show dan All in the Family (kini milik Sony Pictures TV). Mereka juga memproduksi dan mendistribusikan rancangan bagi stesyen lain, contoh yang terbesar ialah The Cosby Show dan Roseanne.

Sejarah sunting

Pembelian sebuah steyen televisyen dan radio sunting

Viacom memulai pengambilalihan non-rancangan pertamaya yang datang pada tahun 1978 apabila syarikat membeli rantai Sonderling Broadcasting, dan memberikan stesen radionya di New York City, dan salah satu stesen televisyennya, WAST di Washington, D.C., Houston, dan San Francisco, (kini WNYT) di Albany, New York.

Di tahun berikutnya, ia memasukkan WHNB-TV di kota New Britain, Connecticut, dan mengubah huruf panggilannya kepada WVIT. Awal 1980-an melihat Viacom memilah-milah stesen Sonderling dengan beberapa yang disumbangkan, bertukar, atau menjadi teras syarikat baru, contohnya, WOL di Washington melancarkan kelompok Radio One, yang hingga kini masih menjadi stesyen penyiaran untuk bangsa Afrika dan Amerika.

Pada tahun 1983, Viacom membeli KSLA-TV di kota Shreveport, Louisiana, dan WHEC-TV di Rochester, New York, transaksi berasingan, diikuti pada tahun 1986 dengan (secara ironis) KMOX-TV milik CBS di St. Louis dan dengan pembelian itu, nama panggilan stesen diubah menjadi KMOV.

Terciptanya MTV Networks sunting

Semuanya bermula saat Warner Communications dengan tokoh pentingnya David Horowitz meminta kepada Lou Gerstner, presiden American Express, untuk menjalankan perniagaan kabel. Oleh kerana itu, mereka mencipta Warner-Amex Satellite Entertainment (WASEC) pada pertengahan 1970-an dengan sistem QUBE.

QUBE berisikan 4 macam saluran seperti Star Channel, Sight On Sound dan Pinwhell. Meskipun inovasi teknologi dan visi, penciptaan QUBE dan kegagalan kewangan relatif bererti bahawa Warner Communications perlu modal dari luar untuk memperluaskan luar Columbus, Ohio. Pemimpin Warner Steve Ross difahami bahawa masa depan televisyen kabel akan menuntut senantiasa meluas perlu pengaturcaraan. Pada Disember 1979, WASEC itu sendiri didirikan dengan syarikat kembarnya, Warner Amex Cable Company (kini Time Warner Cable).

Melihat potensi dalam penciptaan rangkaian kabel baru, WASEC menggosok semua merek QUBE sehingga Star Channel dan Pinwheel menjadi kebangsaan outlet. Star Channel sebagai The Movie Channel dan Pinwhell sebagai Nickelodeon. WASEC juga termasuk Showtime.

Sewaktu John Lack bekerja di WASEC, ia punya ide pengaturcaraan kabel sebagai rangkaian minat khusus 'saluran'. Seorang penggemar muzik popular, ia mengembangkan setengah jam acara bernama Pop Clips di Nickelodeon dengan musisi Mike Nesmith. Bob Pittman mengetahui gagasan Lack, sehingga ia menerima dan melantik saluran muzik sebagai MTV:Music Television.

Pada tahun 1983, TMC diinegrasikan dengan Showtime, membentuk Showtime/TMC. Ini adalah hasil kerjasamanya dengan Viacom.

Sewaktu American Express mengakhiri kongsinya dengan Warner, Warner memegang sepenuhnya WASEC dan TMC, tetapi Showtime tetap milik Viacom, yang kemudian memegang Showtime/TMC secara penuh.

Pada tahun 1985, setelah sukses melancarkan VH1, Warner memutuskan untuk menjual WASEC ke Viacom, beserta Showtime dan The Movie Channel. Sejak itu, WASEC rasmi menjadi MTV Networks.

Menjadi anak syarikat National Amusements dan sesudahnya sunting

Pada tahun 1986, Viacom dibeli oleh pemilik gedung bioskop National Amusements, dan hasilnya, Sumner Redstone memimpin syarikat ini. Redstone mengekalkan nama Viacom dan membuat beberapa siri pengambilalihan besar di awal 1990-an, mengumumkan rancangan untuk membeli Paramount Communications, pemilik Paramount Pictures, Sega, dan Simon and Schuster, pada tahun 1993, dan membeli rantai Blockbuster Video pada tahun 1994.

Akuisisi Blockbuster yang dilakukan oleh Viacom memberikan akses kepada pemilikan televisyen besar yang dikendalikan oleh Spelling Entertainment milik Aaron Spelling; bersama dengan produksi sendiri, Spelling mengontrol pra-1973 katalog ABC dan NBC lewat Worldvision Enterprises dan Republic Pictures.

Menggabungkan diri dengan CBS Corporation sunting

Semuanya berawal ketika Westinghouse Electric Corporation memperoleh CBS sebesar $5.4 bilion. Sebagai salah satu pemilik kumpulan penyiaran utama komersil stesen radio dan televisyen (sebagai Group W) sejak 1920. Westinghouse berusaha untuk peralihan daripada stesen pembekal menjadi syarikat media besar dengan pembelian dari CBS. Ini diikuti pada tahun 1997 dengan pembelian Infinity Broadcasting Corporation sebesar $4,9-bilion. Juga tahun itu, Westinghouse memulai pembahagian CBS Cable dengan memperoleh dua saluran kabel yang ada, yakni The Nashville Network dan Country Music Television, dan membuka CBS Eye on People, yang kemudian dijual kepada Discovery Networks.

Operasi CBS Radio itupun dilencongkan ke Infinity. Pada tahun yang sama, Westinghouse menukar namanya menjadi CBS Corporation dan pindah dari Pittsburgh ke New York. Dan untuk menggarisbawahi perubahan penekanan, semua non-hiburan aset disiapkan untuk dijual. 90 stesen radio lain yang ditambah ke protofolio daripada Infinity tahun 1998 dengan pengambilalihan American Radio Systems Corporation sebesar $ 2,6 bilion.

Pada tahun 1999, CBS membayar $2.5 bilion untuk membeli King World Productions, yang mencipta The Oprah Winfrey Show, Jeopardy! dan Wheel of Fortune.

Sementara itu, Viacom sedang membuat pengambilalihan terbesar dengan mengumumkan rancangan untuk membeli CBS Corporation yang menjadi mantan induknya. Merger ini diluluskan pada tahun 2000, membawa TNN dan CMT dibawah naungan Viacom, serta unit produksi CBS dan sindikator Eyemark (dahulu Group W) dan King World dikendalikan di bawah nama mereka sendiri, namun TNN dan CMT digabung menjadi MTV Networks hampir seketika.

Tahun-tahun terkini sunting

Pada tahun 2001, Viacom menyelesaikan pembelian Black Entertainment Television (BET). Sama seperti layaknya TNN dan CMT, BET langsung terintegrasi ke dalam MTV Networks, menyebabkan beberapa BET protes di kalangan pekerja di kawasan Washington (di mana BET didasarkan sebelum merger). Akibatnya, BET akhirnya berpisah daripada MTV Networks.

Walaupun kepentingan ekonomi majoriti di Viacom diselenggarakan oleh pemegang saham independen, yang dipelihara keluarga Redstone 71% kawalan suara syarikat melalui pemilikan saham Viacom daripada National Amusements.

Pada tahun 2002, Viacom membeli saluran muzik yang dikelola secara independen, TMF, yang pada waktu itu disediakan di Belgium dan Belanda. Di tahun yang sama Viacom memperoleh sisa saham Infinity Broadcasting.

TNN rasmi menjadi Spike TV tahun 2003. Di bulan April tahun yang sama, Viacom memperoleh sisa pemilikan saham Comedy Central dari Time Warner, membuat Comedy Central terintegrasi ke MTV Networks.

Pada tahun 2004, Viacom membeli TMF, Jerman setara dengan MTV. Bulan yang sama, rancangan-rancangan diumumkan untuk membuang minat Viacom Blockbuster tahun itu dengan cara menawarkan pertukaran.

Viacom pada waktu itu sudah memperoleh gelar korporasi media dan hiburan ketiga terbesar di dunia, namun sejak awal tahun 2005, gelar itu sudah menjadi hak milik Syarikat Walt Disney yang menjadi pesaing utamanya.

Akhir empayar Viacom sunting

Pada bulan Mac 2005, Viacom mengumumkan rancangan untuk memecah syarikat ini menjadi dua syarikat awam. Syarikat ini tidak hanya berhadapan dengan harga saham stagnan, tetapi juga persaingan antara Les Moonves dan Tom Freston, ketua CBS dan MTV Networks. Setelah kepergian Mel Karmazin pada tahun 2004, Redstone, yang menjadi CEO, memutuskan untuk membahagi kantor presiden dan COO diantara Moonves dan Freston. Redstone juga menetapkan waktunya untuk bersara dalam waktu dekat, dan perpecahan akan menjadi solusi kreatif untuk masalah menggantikan dia.

Hal terakhir yang harus dilakukan Viacom sebelum pemisahan terjadi adalah untuk memperoleh DreamWorks, LLC dari pemiliknya, Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg, dan David Geffen.

Perpecahan ini diluluskan oleh dewan Viacom pada tanggal 14 Jun 2005, mulai berlaku 31 Disember 2005, dan berkesan membalikkan penggabungan Viacom/CBS pada tahun 1999. Viacom yang ada dinamakan CBS Corporation. dan dipimpin oleh Moonves. Sekarang termasuk "pertumbuhan lambat perniagaan" Viacom, iaitu CBS, The CW (hasil gabungan UPN dan The WB), CBS Radio, Simon & Schuster, CBS Outdoor (dahulunya Viacom Outdoor), Showtime, CBS Television Studios, CBS Television Distribution dan CBS Studios International. Ini, menurut beberapa analis, terasa mencekik pertumbuhan perniagaan Kabel MTV Networks. Perpecahan CBS berkesan membuat perusahaan independen lagi.

Selain itu, CBS Corporation diberikan Paramount Parks dan CBS College Sports Network. Namun, CBS Corporation kemudian menjual Paramount Parks kepada pengelola taman bermain Cedar Fair, L.P. pada tanggal 30 Juni tahun yang sama.

Selain itu, syarikat baru hasil perpecahan yang diciptakan disebut Viacom, yang dipimpin oleh Freston. Terdiri atas MTV Networks, BET Networks, studio filem Paramount, dan operasi hiburan rumah Paramount Pictures. Ini juga termasuk syarikat permainan Sega. Usaha-usaha tersebut dikategorikan sebagai kualitas perniagaan (MTV Networks dan khususnya BET Networks), dan jika mereka berpecah menjadi syarikat berasingan, boleh memasukkan dana baru/modal untuk masa depan memungkinkan untuk pengambilalihan dan ekspansi.

Sumner Redstone masih menguasai 71 peratus saham pengundian kedua syarikat dan merupakan pengerusi daripada kedua syarikat. Pada September 2006, Redstone memecat Freston dan Philippe Dauman menjadi ketua baru Viacom.

Aset sunting

Bertahan (sebagai versi baru) sunting

Filem
Video
Televisyen
Lain-lain

Keluar (membentuk CBS Corp.) sunting

Bubar selama period 1970 - 2005 sunting

Aset dorman sunting

Kerjasama sunting

Pesaing sunting

sunting

Lihat juga sunting

Nota kaki sunting