Wendela Hebbe née Åström (9 September 1808, Jönköping - 27 Ogos 1899, Stockholm ), ialah seorang wartawan, penulis, dan pelayan salon Sweden. Beliau boleh dikatakan sebagai wartawan wanita pertama yang bekerja secara tetap di sebuah akhbar Sweden. [1] Beliau mempunyai tempat yang penting dalam kalangan sastera radikal di Sweden pertengahan abad ke-19 dan merupakan model kontroversial untuk wanita yang berfikiran bebas.

Wendela Hebbe, lukisan oleh Maria Röhl 1842

Kehidupan awal sunting

Wendela Hebbe merupakan anak sulung daripada tiga anak perempuan pendeta Anders Samuel Åstrand dan Maria Lund. Bapa beliau mempunyai minat dalam sastera dan budaya dan membesarkan anak perempuannya dengan cara yang sama, dan sebagai seorang kanak-kanak, beliau digalakkan untuk membaca dan meneroka muzik, seni dan sastera. Beliau digambarkan mempunyai bakat dalam muzik dan sastera dan digelar "Fröken Frågvis" ("Miss Inquisitive"). Esaias Tegnér adalah kenalan bapa beliau dan tetamu yang biasa di rumah mereka. Dilaporkan, bahawa dia telah meminang beliau sejak kecil tetapi tidak berjaya [2] dan juga selepas perkahwinannya, dan mendedikasikan banyak puisinya untuknya. Dia menolaknya dan menawarkan dia persahabatan, pendirian yang beliau tetapkan.

Pada tahun 1832, beliau berkahwin dengan peguam dan penulis Clemens Hebbe (1804-1893), dan mempunyai tiga orang anak perempuan. Pada tahun 1839, pasangannya menjadi muflis dan melarikan diri dari negara Sweden: mula-mula ke England, dia akhirnya berhijrah ke Amerika Syarikat, dan Wendela Hebbe ditinggalkan untuk menyara dirinya dan anak perempuannya. Beliau menetap di Jönköping, dan mula bekerja dalam satu-satunya profesion yang diterima secara sosial untuk seorang wanita yang berpendidikan pada masa itu: Beliau menjadi seorang guru dan memberi kelas dalam muzik, nyanyian dan lukisan, dan hanya cukup untuk menyara dirinya.

Kerjaya sebagai wartawan sunting

Pada tahun 1841, novel pertamanya, Arabella, diterbitkan oleh Lars Johan Hierta, ketua editor akhbar radikal Aftonbladet, dan pada tahun yang sama, dia bekerja di Aftonbladet [2] (dia diberi jawatan tetap pada tahun 1844).

Wendela Hebbe biasanya dirujuk sebagai wartawan wanita pertama di Sweden. [3] Wanita peranan menulis artikel dan kertas kerja yang disunting di akhbar Sweden sejak Margareta Momma pada tahun 1738, kebanyakan penulis tidak dikenali kerana mereka menulis di bawah nama samaran, tetapi Wendela Hebbe kemungkinan merupakan wartawan wanita pertama yang diberi jawatan tetap di sebuah akhbar Sweden dan dalam erti kata itu merupakan seorang perintis profesionnya: sehingga abad ke-19 apabila akhbar Sweden mengupah kakitangan tetap, dan Wendela Hebbe ialah wanita pertama yang ditemui dalam daftar kakitangan mana-mana akhbar Sweden. [1] Beliau disenaraikan dalam daftar kakitangan Aftonbladet antara 1844 dan 1851, diikuti oleh Marie Sophie Schwartz di Svenska Tidningen Dagligt Allehanda pada 1851–1859. [1]

Hebbe telah dijadikan penterjemah dan editor di bahagian budaya yang bertanggungjawab untuk liputan budaya, muzik dan kesusasteraan. Beliau menyemak sastera dan novel, konsert, persembahan opera dan drama teater, serta menguruskan bahagian bersiri. Beliau dikenali kerana menggunakan bahagiannya untuk mempromosikan pengarang baharu dengan menerbitkan novel mereka sebagai siri. [4]

Di luar aktiviti kebudayaannya, beliau juga aktif sebagai wartawan sosial, dan berkemungkinan menjadi wartawan pertama di Sweden yang memperkenalkan laporan sosial di Sweden. Wendela Hebbe berkongsi pandangan liberal dan kemanusiaan Aftonbladet pada masa itu. Memandangkan jantinanya, beiau dianggap sesuai untuk "soalan lembut" seperti kesengsaraan sosial di kalangan orang miskin, dan beliau mendapat perhatian ramai dengan laporan sosial pertamanya Biskopens besök (Lawatan daripada Bishop) pada tahun 1843, sebuah karya yang menyumbang kepada sosial. perdebatan permulaan berkaitan perbezaan kelas di Sweden sekitar masa ini. Melalui laporan tentang ketidakadilan sosial, beliau berjaya beberapa kali menarik perhatian kepada kawasan yang memerlukan pembaharuan dan membantu orang yang memerlukan.

Kerjaya sastera sunting

Wendela Hebbe bersara sebagai wartawan pada tahun 1851 untuk memberi tumpuan kepada kerjaya sebagai novelis. Novel sulungnya Arabella adalah novel cinta konvensional, tetapi novelnya yang kemudian ditulis dalam gaya yang lebih realistik. Novel-novelnya menumpukan pada tipu daya seperti itu dan bukannya pada watak, dan sangat dikaitkan dengan masanya sendiri. Dia memasukkan pengkritik sosial sebagai mesej dalam novelnya, dan dilaporkan diilhamkan oleh Dickens dan kesusasteraan abad ke-18 British. [4] Novelnya Brudarne telah digambarkan sebagai yang paling terkenal dan dirujuk sebagai "novel untuk kanak-kanak perempuan" pertama di Sweden. [4] Sebagai seorang novelis dia telah dianggap sebagai berbakat tetapi tidak asli, dan tidak pernah mempunyai kejayaan yang lebih daripada sederhana.

Beliau lebih berjaya sebagai penulis lagu dan puisi untuk kanak-kanak dan remaja. Puisi kanak-kanak beliau dipengaruhi oleh zaman kanak-kanaknya yang indah di Småland dan menggambarkan permainan kanak-kanak, sajak kanak-kanak dan cerita rakyat tradisional . Terutama cerita dongengnya tentang haiwan sangat dikagumi oleh Bj Björnson dan SH Grundtvig. Antara lagunya, gubahan Högt deruppe mellan fjällen (Tinggi di antara puncak gunung) dan Linnean (Linnea) menjadi sangat popular. [4]

Di luar produksi peribadinya, beliau membuat sumbangan sejarah yang berharga dengan menulis cerita dan lagu tradisi rakyat. [4]

Kehidupan peribadi sunting

Hebbe mempunyai hubungan jangka panjang dengan Lars Johan Hierta . [2] Ini adalah pengetahuan umum dan membawa kepada karikatur di akhbar dan khabar angin bahawa dia telah diberikan jawatannya akibat nepotisme . Hebbe dan Hierta tidak boleh berkahwin, kerana mereka berdua telah berkahwin: perkahwinannya dengan pasangannya yang terbuang tidak dibubarkan sehingga 1864. [4] Wendela Hebbe dan Lars Johan Hierta mempunyai seorang anak lelaki bersama, Edvard, pada tahun 1852. Malah seorang wanita yang bebas seperti Hebbe tidak mahu mengakui bahawa dia mempunyai anak luar nikah. [4] Edvard dilahirkan secara rahsia semasa perjalanan ke Perancis: Hebbe tidak pernah mengakuinya, tetapi dia adalah anak angkat Hierta di bawah nama yang diandaikan, dan juga melawat Hebbe dari semasa ke semasa, sehingga dia diberi rumah tetap di Jerman. [4] Anak lelakinya kemudian menjadi bapa kepada artis Mollie Faustman .

Wendela Hebbe ialah tokoh utama elit radikal di Stockholm terutamanya pada tahun 1840-an dan 1850-an, dan menjadi tuan rumah salun sastera dan muzik yang menjadi pusat dunia sastera dan seni liberal, yang berkumpul untuk membaca, bermain muzik dan berbincang. [4] Kepada kalangannya Johan Jolin, Gunnar Olof Hyltén-Cavallius dan juga Magnus Jacob Crusenstolpe, yang mendapat beliau sokong dalam perjuangan beliau untuk kebebasan bersuara.Persahabatan yang khusus ialah dengan Carl Jonas Love Almquist, [2] yang mempunyai karya sebagai seorang penulis yang dikagumi oleh beliau, kerana mereka berkongsi minat dalam kritikan sosial. Dia juga dilaporkan memainkan peranan penting sebagai penasihat dan setiausaha dalam penciptaan gubahan Almquist, terutamanya Songesnya, menurut anak perempuannya Signe Hebbe, yang mengingati ibunya dan Almquist duduk di tepi piano semasa gubahannya: "Pada awal 40-an, apabila banyak lagu A[lmquist]:s telah disiapkan, Almqvist menunjukkan dengan jari pada papan kekunci muzik nada yang dia inginkan. H dengan suara mesranya yang indah mempersembahkan ciptaan baru kepada kalangan rakan-rakan". [4] Almqvist meraikannya dengan gubahan piano »Vendelas mörka lokar» (keriting gelap Vendela). Menurut Signe Hebbe, ibunya dan Almqvist tidak pernah menjalinkan hubungan romantis, tetapi terus berhubung melalui surat-menyurat dan tingkah laku Almqvist yang menunjukkan bahawa mereka kemungkinan besar lebih daripada kawan [4] Wendela Hebbe menunjukkan sokongan setia beliau kepada Carl Jonas Love Almquist semasa skandal 1851 .

Salun beliau memainkan peranan penting dalam kehidupan sastera Stockholm kerana dianggap sebagai destinasi penting bagi lawatan para penulis ke Stockholm.: Johan Ludvig Runeberg membuat lawatan singkatnya pada tahun 1851. [4] Rumah beliau masih menjadi tempat pertemuan selama beberapa dekad kemudian walaupun selepas beliau tidak dapat berjalan pada tahun 1898 akibat penyakit. Beliau kemudiannya berkenalan dengan Ellen Key dan Herman Sätherberg yang beliau ciptakan puisi dan muzik. [4] Beliaujuga menemani anak perempuannya, penyanyi opera terkenal Signe Hebbe, dalam lawatannya ke Eropah.

Wendela Hebbe tidak pernah terkenal sebagai penulis, tetapi beliau memainkan peranan yang penting sebagai pelayan salon, dan walaupun beiau sendiri tidak pernah terlibat dalam kerja untuk emansipasi wanita, beliau adalah teladan awal untuk wanita yang dibebaskan melalui sikapnya dan cara hidup kontroversi. Gösta Lundström berkata tentangnya:

“Sebagai seorang penulis sahaja, Hebbe tidak boleh diberi tempat yang menonjol dalam sejarah kita. Tetapi sebagai penghimpun dan kekuatan inspirasi dalam kehidupan budaya Sweden abad ke-19 dia patut diingati. Juga sebagai salah seorang wakil terawal emansipasi wanita di negara kita, dia mempertahankan kedudukannya sebagai salah seorang wanita Sweden yang paling terkenal pada abadnya. Walaupun dia dalam banyak aspek menggambarkan cita-cita wanita yang "berjiwa" pada era romantis, dia mengimbangi ini dengan kecerdasannya dan realisme yang jernih." [4]

Penulis dan wartawan Jane Gernandt- Claine menggambarkan beliau:

"Disekeliling sifat bidadarinya ada ruang rohani yang berperkerti halus, roh bangsawan yang dimilikinya adalah sesuatu yang dipuja di hidup ini. Kita tidak dapat mendekati beliau dan juga tidak ingin didekati, kerana kita merasa cukup bahagia berada pada jarak jauh dari roh bangsawan yang dalam cangkangrapuh dan halus . [4]

Wendela Hebbe banyak dipuja oleh artis lelaki kontemporari tetapi digambarkan sebagai tanpa kesombongan. Dia mengulas tentang dirinya dan hidupnya bahawa dia dilahirkan "dengan banyak kerinduan dan kekecewaan". [4]

Legasi sunting

Pada tahun 1983 persatuan Friends of Wendela Hebbe ( Svensk: Wendelas Vänner) diasaskan untuk memelihara ingatan Wendela Hebbe. Persatuan itu mengekalkan rumah musim panasnya di Södertälje, yang diberikan kepadanya oleh Hierta pada tahun 1863, dan menjadikannya muzium .

Gimnasium Wendela Hebbegymnasiet di Södertälje dinamakan sempena namanya.

Karya sunting

  • Arabella (novel, 1841)
  • Svenska skaldestycken för ungdom (buku puisi "untuk orang muda", 1845)
  • Arbetkarlens hustru (Isteri seorang pekerja) (laporan, 1846)
  • Brudarne (The Brides) (novel, 1846). Karyanya yang paling terkenal.
  • En fattig familj (Keluarga miskin) (laporan, 1850)
  • Tvillingbrodern (Saudara kembar) (novel, 1851)
  • Lycksökarna (Pemburu nasib) (novel, 1852)
  • Dalkullan (permainan, 1858)
  • I Skogen (Di dalam hutan) (buku kanak-kanak, 1871)
  • Bland trollen (Antara ogres) (buku kanak-kanak, 1877)
  • Di bawah hängranarne (Di bawah pokok tergantung) (novel, 1877)

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Berger, Margareta, Pennskaft: kvinnliga journalister i svensk dagspress 1690-1975 [Penholders: Female journalists in Swedish press 1690-1975], Norstedt, Stockholm, 1977
  2. ^ a b c d "Wendela Hebbe". Nationalencyklopedin (dalam bahasa Swedish). Bokförlaget Bra böcker AB, Höganäs. Dicapai pada 31 August 2017.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Teiffel, Yvonne (20 September 2017). "Wendela var den första kvinnliga journalisten (Wendela was the first woman journalist)". Jönköpings-Posten. Dicapai pada 26 July 2019. I samband med 200-årsminnet av Wendela Hebbe 2008 instiftade Wendelas Vänner ett årligt pris på 50 000 kronor. Det delas på söndag ut i Wendela Hebbes hus i Södertälje, det som hon en gång fick av Lars Johan Hierta.(In connection with the 200-year memory of Wendela Hebbe 2008, Wendelas Friends established an annual prize of SEK 50,000. It is shared on Sunday in Wendela Hebbe's house in Södertälje, which she once received from Lars Johan Hierta.)
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p "Wendela Hebbe - Svenskt Biografiskt Lexikon". sok.riksarkivet.se. Dicapai pada 2017-09-05. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":0" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza