West Side Story ialah sebuah muzikal yang dicipta oleh Jerome Robbins dengan muzik oleh Leonard Bernstein, seni kata lagu oleh Stephen Sondheim, dan buku oleh Arthur Laurents.

Diilhamkan oleh lakon William Shakespeare, Romeo dan Juliet, kisah ini berlatarkan pada pertengahan 1950-an di Upper West Side Manhattan di Bandaraya New York, dengan kejiranan kolar biru berbilang kaum. Muzikal ini meneroka persaingan antara Jets dan Sharks, dua geng remaja jalanan yang berbeza latar belakang etnik. Sharks, yang merupakan migran baharu dari Puerto Rico, dan Jets yang berkulit putih, bersaing untuk menguasai kawasan kejiranan, dan polis cuba menjaga ketenteraman.[1] Protagonis muda Tony, bekas anggota Jets dan rakan baik kepada ketua geng Jets, Riff, jatuh cinta dengan Maria, saudara kepada Bernardo yang merupakan ketua Sharks. Tema gelap, muzik sofistikated, adegan tarian yang diperluaskan, kisah cinta yang tragis serta tumpuan kepada masalah sosial menandakan titik perubahan dalam teater muzikal.

Penerbitan Broadway tahun 1957 yang asal diarahkan dan dikoreografikan oleh Robbins, menandakan penampilan sulung Sondheim di Broadway. Ia berlangsung untuk 732 persembahan sebelum jelajah. Penerbitan itu telah dicalonkan untuk enam Anugerah Tony, termasuklah Muzikal Terbaik, pada tahun 1958, memenangi dua anugerah.[2] Pertunjukan ini mempunyai produksi West End yang berjalan lebih lama, sejumlah kebangkitan dan penerbitan antarabangsa. Adaptasi filem muzikal 1961 diarahkan oleh Robert Wise dan Robbins, dibintangi oleh Natalie Wood dan Richard Beymer. Filem ini telah dicalonkan untuk sebelas Anugerah Akademi dan memenangi sepuluh daripadanya termasuklah Filem Terbaik. Satu adaptasi filem 2021 diarahkan oleh Steven Spielberg, dan dibintangi oleh Ansel Elgort dan Rachel Zegler. Filem itu juga dicalonkan di Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik, bersama enam pencalonan tambahan, dan memenangi satu Oscar.

Rujukan sunting

  1. ^ Preston, Benjamin. "From East Side to West Side" (dalam bahasa Inggeris). Google Arts & Culture. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 November 2021. Dicapai pada 20 November 2021.
  2. ^ "West Side Story". IBDB.com (dalam bahasa Inggeris). Internet Broadway Database. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Jun 2013. Dicapai pada 15 Oktober 2016.

Sumber sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting