Wikipedia:Permohonan memadam laman

Laman ini memuatkan senarai perbincangan mengenai permohonan penghapusan rencana. Bagi melihat senarai laman yang diusulkan untuk dihapuskan sila ke; KAT:PDM.

Prosedur sunting

  • Letakkan teg {{Hapus}}, {{Padam}}, atau {{Delete}} pada rencana yang dipohon untuk dipadamkan terlebih dahulu. Letakkan salah satu teg tersebut di bahagian paling atas keseluruhan teks dalam rencana.
  • Cipta satu laman khas mengenai permohonan itu. Sebagai contoh; Wikipedia:Permohonan memadam laman/tajuk rencana yang dipohon. Hal ini untuk membolehkan pengguna lain memberikan pendapat ke atas permohonan itu.

Penting: Hanya Penyelia Wikipedia yang sah SAHAJA yang dibenarkan untuk menggugurkan templat/teg hapus yang diletakkan di sesuatu laman, sekiranya penyelia tersebut mendapati bahawa laman tersebut sesuai untuk dikekalkan dan dibebaskan daripada dicalonkan untuk dihapuskan.

Walau bagaimanapun, penyelia harus mempertimbangkan terlebih dahulu perkara-perkara yang menyebabkan templat/teg hapus itu diletakkan oleh sesuatu pihak yang merasakan sesuatu rencana itu harus dicalonkan untuk dihapuskan. Sekiranya tiada sebarang maklum balas dikemukakan oleh mana-mana pihak berkenaan peletakkan templat/teg hapus di sesuatu laman yang dicalonkan untuk dihapuskan dalam tempoh 7 hari dari tarikh usul dikeluarkan, maka Penyelia Wikipedia boleh bertindak terus menghapuskan laman tersebut sekiranya ia mendapati laman tersebut sesuai untuk dihapuskan. Wikipedia:Menghapuskan laman mesti dijadikan sandaran dalam sebarang tindakan berkaitan.

Sekiranya terdapat maklum balas terhadap usul/cadangan penghapusan laman yang dicalonkan, perkara-perkara yang diperbincangkan dan pengundian perlu dijadikan keutamaan. Rujukilah dasar rasmi Wikipedia:Menghapuskan laman sebagai pedoman.

Istilah asas bagi syor memadamkan sesuatu rencana sunting

Pada kebiasaan, terdapat beberapa istilah yang diguna pakai oleh Wikipedis untuk memulakan langkah-langkah pemadaman rencana, istilah-istilah ringkas yang diguna pakai bertujuan untuk menerangkan secara kasar mengapa sesuatu rencana itu disyorkan untuk dipadam selain itu ia bagi memastikan para pencipta rencana baru dapat lebih peka terhadap bentuk rencana bagaimana yang akan dihapuskan didalam Wikipedia.

Istilah-istilah kecil ini akan diletakkan dalam tag namun ia dipisahkan dengan simbol "|". Sebagai contoh:{{Hapus|Vandalisme}}. Hasilnya, skrin akan memaparkan kotak tag seperti ini:

Contoh istilah umum yang digunapakai dan ertinya:

  • Vandalisme: Istilah ini diletakkan dalam tag untuk menggambarkan rencana itu bukannya rencana tetapi pernyataan yang berunsur fitnah, laku musnah, kekarutan, tidak ilmiah, istilah mini, pernyataan peribadi, keluhan hati dan perasaan, istilah ganas, kejam, kesat, seram, seks atau lain-lain penyataan yang boleh dianggap cemar atau vandal.
  • Kurang/Tak Ensiklopedik: Istilah yang diletakkan dalam tag bagi menggambarkan rencana itu terlalu ringkas atau ringkas atau hampir ringkas serta tidak ensiklopedik, hampir tak ensiklopedik atau langsung tidak ensiklopedik walaupun panjang akan penyataan atau rencananya. Istilah ini turut digunapakai bagi penghapusan jika rencana yang dicipta berbentuk cerita, kamus, kosa kata, berita atau apa-apa rencana yang bukan berusur ensiklopedia.
  • Berbahaya/Sangat antagonis: Istilah penghapusan yang digunakan dalam tag bagi menggambarkan rencana itu sangat berbahaya, antagonis, penyataan atau rencana yang boleh atau dikhuatiri mampu menyebabkan pergaduhan besar, peperangan, keruntuhan sosio-ekonomi dan moral yang tidak dapat dikawal. Vandalisme tinggi, hal berkaitan keselamatan negara, rahsia keselamatan yang begitu sulit yang langsung tidak boleh didedahkan pada umum, jika atau cuba didedahkan di Wikipedia, para Wikipedist perlu memadamkan rencana tersebut mengikut lunas undang-undang antarabangsa berkaitan rencana/penyataan yang tidak boleh didedahkan tanpa permit sah.
  • Tiada makna/Sukar difahami: Merujuk kepada sesuatu rencana atau pernyataan tidak kira panjang atau pendek yang bersifat merapu atau sengaja diperbuat-buatkan atau penggunaan istilah bahasa yang begitu sukar difahami atau hampir tidak mampu difahami atau langsung tidak mampu difahami selain maknanya yang begitu teruk, tiada kepentingan sehinggakan pernyataan akan atau telah berubah menjadi tidak bermakna. Maka haruslah diletakkan istilah ini jika merasakan rencana atau pernyataan yang dimaksudkan adalah seperti diatas. Perlu diingatkan, jika sesebuah rencana itu hanya mengandungi satu bahagian atau perenggan yang tiada mempunyai makna atau sukar difahami maka hanya bahagian itu sahajalah perlu dibuang.

Senarai permohonan memadam laman mengikut tarikh sunting

Sejarah permohonan memadam laman sunting

Berikut adalah senarai laman-laman yang telah dimohon untuk dihapuskan menerusi kaedah undian umum, keputusan pemadaman atau dikekalkan ada ditayangkan pada kotak status. Sekiranya anda bercadang untuk memohon pihak kami menjalankan undian umum bagi sesuatu laman agar laman tersebut dihapuskan, silalah ke Wikipedia:Kedai kopi dan nyatakan hasrat anda disana atau hubungi kami.

9 Disember 2021 sunting

JackKyndra sunting

JackKyndra (sunting|bincang|sejarah|laman dipaut|pantau|log) – (Lihat AfD · Stats)
(Cari sumber: Google (buku · berita · surat khabar · sarjana · imej percuma · ruj WP· FENS · JSTOR · NYT · TWL)

Subjek dalam rencana kekurangan rujukan dan liputan media. Penulisan rencana juga seperti iklan dan tidak neutral. SNN95     02:59, 9 Disember 2021 (UTC)[balas]

Bantahan pemadaman laman sunting

Jika anda mempunyai bantahan terhadap apa-apa laman yang telah diusulkan untuk dihapuskan oleh mana-mana pihak, sila kemukan di bawah. Bantahan mesti dimaklumkan dalam tujuh hari dari tarikh usul dikeluarkan. Harap maklum.