Wilayah Shinano (Jepun: 信濃国, Hepburn: Shinano no kuni) atau Shinshū (Jepun: 信州) ialah wilayah lama Jepun yang kini menjadi Prefektur Nagano.

Peta wilayah Jepun (1868) dengan Wilayah Shinano diserlahkan.

Shinano bersempadan dengan Wilayah Echigo, Etchū, Hida, Kai, Kōzuke, Mikawa, Mino, Musashi, Suruga dan Tōtōmi. Ibu kota purba terletak berhampiran Matsumoto zaman moden, yang menjadi bandar penting di wilayah itu.

Kapal pengangkut pesawat Jepun era Perang Dunia II Shinano dinamakan sempena wilayah lama ini.

Rekod sejarah sunting

Pada 713, jalan yang merentasi wilayah Mino dan Shinano telah dilebarkan untuk menampung peningkatan bilangan pengembara melalui Daerah Kiso di Wilayah Nagano moden.[1]

Pada zaman Sengoku, Wilayah Shinano sering berpecah di antara pergunungan dan bandar-bandar istana yang dibangunkan, termasuk Komoro, Ina, dan Ueda. Shinano adalah salah satu pusat utama kuasa Takeda Shingen semasa peperangannya dengan Uesugi Kenshin dan lain-lain.

Suwa taisha telah ditetapkan sebagai ketua kuil Shinto (ichinomiya) untuk wilayah itu.[2]

Pada tahun 1871, semasa zaman Meiji, dengan pemansuhan sistem han dan penubuhan wilayah (Haihan Chiken) selepas Pemulihan Meiji, bekas wilayah Wilayah Shinano/1871 wilayah dan bekas kawasan shogunate/1868 wilayah (terutamanya Ina [penggabungan daripada beberapa pentadbiran demesne shogunate dengan bahagian Matsumoto], Okutono, Iwamurada, Komoro, Ueda, Matsushiro, Suzaka, Iiyama, Suwa/Takashima, Takatō, Iida, Matsumoto) dan Takayama/Hida yang meliputi Wilayah Hida telah digabungkan secara pentadbiran menjadi Nagano (Wilayah Nakano pada tahun 1870) dan wilayah Chikuma. Kerusi kerajaan wilayah Nakano ialah bandar Nakano dari Daerah Takai (menjadi Bandar Nakano pada tahun 1954), ibu kota wilayah Nagano ialah bandar Nagano di Daerah Minochi (→ Bandar Nagano pada tahun 1897), dan ibu kota Chikuma ialah bandar Matsumoto, daerah Chikuma (Bandar Matsumoto dari 1907). Dalam gelombang kedua penggabungan wilayah pada 1875/76, Chikuma dipecah lagi: bahagian Barat yang meliputi Wilayah Hida telah digabungkan menjadi Gifu, dan bahagian Timur di Shinano menjadi sebahagian daripada Nagano. Sejak masa itu, Nagano pada asasnya bersebelahan dengan Shinano.

Daerah bersejarah sunting

Wilayah Shinano terdiri daripada enam belas daerah:

Nota sunting

  1. ^ Titsingh, Isaac. (1834). [ Annalles des empereurs du japon, p. 64.], m/s. 64, di Buku Google
  2. ^ "Nationwide List of Ichinomiya," p. 2.; retrieved 2011-08-010

Rujukan sunting

  • Nussbaum, Louis-Frédéric dan Käthe Roth. (2005). Japan encyclopedia. Cambridge: Harvard University Press. ISBN 978-0-674-01753-5; OCLC 58053128.
  • Hiroaki Sato (2008). Japanese women poets: an anthology. M.E. Sharpe, Inc.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  • Titsingh, Isaac. (1834). Annales des empereurs du Japon (Nihon Ōdai Ichiran). Paris: Royal Asiatic Society, Oriental Translation Fund of Great Britain and Ireland. OCLC 5850691.

Pautan luar sunting