Koordinat: 37°31′50.25″N 127°7′0.62″E / 37.5306250°N 127.1168389°E / 37.5306250; 127.1168389

Wiryeseong (Jawi: ويرييسوڠ) ialah nama dua ibu kota awal Baekje, salah satu daripada Tiga Kerajaan Korea . Kedua-duanya dipercayai berada di kawasan Seoul moden. Menurut Samguk Sagi (buku sejarah Korea tertua yang masih ada, ditulis pada abad ke-12), Onjo, putera kepada pengasas Goguryeo, Jumong, mengasaskan bangsa Sipje (십제, 十 濟; kemudian menjadi Baekje ) di Wiryeseong pada tahun 18 SM, sementara abangnya Biryu mengasaskan Michuhol (미추홀, 彌 鄒 忽) lebih jauh ke barat. Lokasi Michuhol biasanya dipercayai sebagai Incheon masa kini . [1]

Wiryeseong
Peninggalan Pungnap Toseong, terletak di Songpa-gu, Seoul, yang dipercayai secara meluas sebagai lokasi Wiryeseong (Mei 2004).
Nama Korea
Hangul
Hanja
Perumian SemakanWiryeseong
McCune–ReischauerWiryesŏng

Setelah beberapa lama, Biryu menyedari bahawa tanah Michuhol terlalu tandus dan masin untuk menopang rakyatnya, jadi beliau pindah ke Wiryeseong bersama orang-orangnya (Tidak lama kemudian, nama negara itu diubah dari Sipje menjadi Baekje ). Kemudian, Onjo bergerak lebih jauh ke selatan kerana Malgal di utara dan Lelang di timur.

Wiryeseong yang awal disebut Habuk (utara sungai) Wiryeseong dan yang kemudian disebut Hanam (selatan sungai) Wiryeseong. [2] Tembok tanah Pungnap Toseong dan Mongchon Toseong di Songpa-gu, Seoul dipercayai oleh banyak orang sebagai peninggalan Hanam Wiryeseong. [3]

Semasa zaman Hanseong, Baekje tumbuh melawan Mahan Selatan dan Komanderi China Utara termasuk Daifang, yang berusaha melanggar sempadan mereka. Dalam proses itu, Baekje mengubah sistem politik, dan memperluas wilayahnya ke wilayah Mahan dan Hwanghae, dan menjadi kuasa serantau.

Wiryeseong berperanan sebagai ibu kota Baekje hinggalah tahun 475, apabila Raja Jangsu Goguryeo menyerang Baekje dan menawan Wiryeseong, serta seluruh wilayah Sungai Han, dan membunuh Raja Gaero Baekje. Raja Baekje berikutnya Munju berpindah ke selatan dan mengasaskan ibu kota baru di Ungjin (bandar Gongju kini).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "하북위례성(河北慰禮城) - 디지털도봉구문화대전". dobong.grandculture.net. Dicapai pada 2019-05-14.
  2. ^ This is not to be confused with modern Hanam city, which also means "south of the (Han) river."
  3. ^ 위례성(慰禮城) (dalam bahasa Korean). Doosan Encyclopedia. Dicapai pada 2008-04-15.CS1 maint: unrecognized language (link)