Zaman Akhir Mesir Purba

Zaman Akhir atau Tempoh Lewat Mesir purba merujuk kepada mekarnya raja-raja Mesir yang terakhir selepas Tempoh Perantaraan Ketiga dalam Dinasti Saite ke-26 yang diasaskan oleh Psamtik I, yang turut termasuk masa pemerintahan Achaemenid Parsi ke atas Mesir selepas penaklukan oleh Cambyses II pada tahun 525 SM. Zaman Akhir ini wujud dari 664 SM hingga 332 SM, berikutan tempoh pemerintahan asing Dinasti ke-25 oleh Nubia dan bermula dengan kekuasaan Neo-Assyria yang singkat, dengan Psamtik I pada mulanya berkuasa sebagai pengikut mereka. Tempoh berakhir dengan penaklukan Empayar Parsi oleh Alexander Agung dan penubuhan dinasti Ptolemy oleh Ptolemy I Soter, salah seorang daripada diadochi Helenistik dari Makedon di utara Yunani. Dengan penaklukan Yunani Makedonia pada separuh akhir abad ke-4 SM, zaman Mesir Helenistik bermula.

Zaman Akhir Mesir Purba
kk. 664 SM – kk. 332 SM
Mesir pada abad ke-6 SM (ungu).
Mesir pada abad ke-6 SM (ungu).
Ibu negaraSais, Mendes, Sebennytos
Bahasa yang umum digunakanMesir Purba
Agama
Agama Mesir kuno
KerajaanMonarki
Firaun 
Sejarah 
• Didirikan
kk. 664 SM 
• Dibubarkan
 kk. 332 SM
Didahului oleh
Diganti oleh
Tempoh Perantaraan Ketiga Mesir
Mesir Ptolemaik
Dinasti Argead
Sekarang sebahagian dari Mesir

Libya dan Parsi saling memerintah dengan penduduk asli Mesir, tetapi konvensyen tradisional berterusan dalam hasil seni.[1]

Sejarah sunting

Dinasti ke-26 sunting

Dinasti Kedua Puluh Enam, yang juga dikenali sebagai Dinasti Saite sempena pusat kekuasaannya di kota Sais, memerintah dari 672 hingga 525 SM, dan terdiri daripada enam orang firaun. Ia bermula dengan penyatuan Mesir di bawah Psamtik I kk. 656 SM sebagai akibat langsung daripada Penjarahan Thebes oleh Assyria pada tahun 663 SM. Pembinaan terusan dari Sungai Nil ke Laut Merah juga bermula.

Satu sumbangan utama dari Zaman Akhir Mesir purba ialah Papirus Brooklyn. Ia papirus perubatan dengan koleksi ubat-ubatan dan rawatan ajaib untuk mangsa gigitan ular berdasarkan jenis ular atau gejala gigitan.[1]

Karya seni pada masa ini adalah perwakilan kultus haiwan dan mumia haiwan. Antaranya yang menunjukkan dewa Pataikos memakai kumbang scarab di kepalanya, menyokong dua burung berkepala manusia di bahunya, memegang ular di setiap tangan, dan berdiri di atas buaya.[1]

Menurut Jeremiah, ketika itu banyak orang Yahudi datang ke Mesir, melarikan diri setelah pemusnahan Kuil Pertama di Baitulmaqdis oleh orang Babel (586 SM). Jeremiah dan pelarian Yahudi lain tiba di Mesir Hilir, terutamanya di Migdol, Tahpanhes dan Memphis. Beberapa pelarian juga menetap di Elephantine dan penempatan lain di Mesir Hulu.[2][3] Jeremiah menyebutkan Firaun Apries sebagai Hophra,[4] yang pemerintahannya berakhir pada tahun 570 SM. Ahli sejarah telah membantah ketepatan peristiwa-peristiwa ini.

Dinasti ke-27 sunting

Tempoh Achaemenid Pertama (525-404 SM) bermula dengan Pertempuran Pelusium, yang menyaksikan Mesir (Parsi Purba: 𐎸𐎭𐎼𐎠𐎹 Mudrāya) ditakluk oleh Empayar Achaemenid yang luas di bawah Cambyses, dan Mesir menjadi sebuah satrapi. Dinasti Kedua Puluh Tujuh Mesir terdiri daripada maharaja Parsi - termasuk Cambyses, Xerxes I, dan Darius Agung - yang memerintah Mesir sebagai Firaun dan memerintah melalui wakil mereka, serta Petubastis III Mesir (522-520 SM) (dan mungkin yang dipertikaikan Psammetichus IV), yang memberontak untuk menentang pihak berkuasa Parsi. Pemberontakan Inaros II yang tidak berjaya (460-454), dibantu oleh orang Athens sebagai sebahagian daripada Peperangan Liga Delian, yang bercita-cita untuk tujuan yang sama. Satrap-satrap Parsi ialah Aryandes (525-522 SM; 518-kk.496 SM) - yang pemerintahannya terganggu oleh pemberontak Firaun Petubastis III, Pherendates (kk.496-kk.486 SM), Achaemenes (kk.486-459 SM ) - adik lelaki maharaja Xerxes I, dan Arsames (kk.454-kk.406 SM).

Dinasti ke-28–30 sunting

Dinasti Kedua Puluh Lapan terdiri daripada seorang raja tunggal, Amirtaeus, putera dari Sais, yang memberontak terhadap Parsi. Beliau tidak meninggalkan monumen dengan namanya. Dinasti ini memerintah selama enam tahun, dari 404 SM-398 SM.

Dinasti Kedua Puluh Sembilan memerintah dari Mendes, untuk tempoh dari 398 hingga 380 SM.

Dinasti Ketiga Puluh mengambil gaya seni mereka dari Dinasti Kedua Puluh Enam. Serangkaian tiga orang firaun yang memerintah dari 380 SM sehingga kekalahan akhir mereka pada 343 SM membawa kepada pendudukan semula oleh Parsi. Penguasa terakhir dinasti ini, dan penguasa asli Mesir yang terakhir hingga hampir 2,300 tahun kemudian, ialah Nectanebo II.

Dinasti ke-31 sunting

Tempoh Achaemenid Kedua menyaksikan kemasukan semula Mesir sebagai sebuah satrapi atau wilayah Empayar Parsi di bawah pemerintahan Dinasti Ketiga Puluh Satu, (343-332 SM) yang terdiri daripada tiga maharaja Parsi yang memerintah sebagai Firaun - Artaxerxes III (343- 338 SM), Artaxerxes IV (338-336 SM), dan Darius III (336-332 SM) - terganggu oleh pemberontakan Khababash yang bukan Achaemenid (338-335 SM). Pemerintahan Parsi di Mesir berakhir dengan kekalahan Empayar Achaemenid oleh Alexander Agung, yang menerima penyerahan kalah satpam Parsi Mesir Mazaces pada 332 SM, dan menandakan permulaan pemerintahan Hellenistik di Mesir.

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Bleiberg, Barbash & Bruno 2013.
  2. ^ Jeremiah 43
  3. ^ Jeremiah 44
  4. ^ Jeremiah 44:30

Bibliografi sunting

Sumber utama