China (Cina: 中国; pinyin: Zhōngguó; lit. 'Negara Tengah; Kerajaan Tengah'), secara rasmi Republik Rakyat China (Cina: 中华人民共和国; pinyin: Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó; abbr. PRC), adalah sebuah negara di Timur Asia. Ia adalah negara paling ramai penduduk di dunia, dengan populasi lebih dari 1,41 bilion. China mengikuti satu pengimbangan waktu standard UTC + 08:00 walaupun merangkumi lima zon waktu geografi dan bersempadan dengan 14 negara, yang kedua paling banyak di mana-mana negara di dunia selepas Rusia. Meliputi kawasan seluas kira-kira 9.6 juta kilometer persegi (3.7 juta mi2), ia adalah negara ketiga atau keempat terbesar di dunia. Negara ini secara rasmi dibahagikan kepada 23 provinsi, lima wilayah autonomi, dan empat perbandaran Beijing yang dikendalikan langsung (ibu kota), Tianjin, Shanghai (kota terbesar), dan Chongqing, serta dua wilayah pentadbiran khas: Hong Kong dan Makau.

China muncul sebagai salah satu peradaban pertama di dunia, di lembah Sungai Kuning yang subur di Dataran China Utara. China adalah salah satu kekuatan ekonomi terpenting di dunia selama hampir dua abad dari abad ke-1 hingga abad ke-19. Selama ribuan tahun, sistem politik China didasarkan pada monarki keturunan mutlak, atau dinasti, bermula dengan dinasti Xia pada abad ke-21 SM. Sejak itu, China telah berkembang, retak, dan disatukan kembali berkali-kali. Pada abad ke-3 SM, Qin menyatukan kembali teras China dan menubuhkan kerajaan China yang pertama. Dinasti Han yang berjaya (206 BCE – 220 CE) menyaksikan beberapa teknologi yang paling maju pada masa itu, termasuk pembuatan kertas dan kompas, bersama dengan peningkatan pertanian dan perubatan. Penemuan mesiu dan jenis bergerak pada dinasti Tang (618–907) dan Dinasti Song Utara (960–1127) menyelesaikan Empat Penemuan Besar. Budaya Tang tersebar luas di Asia, kerana Laluan Sutera baru membawa pedagang ke Mesopotamia dan Tanduk Afrika. Kerajaan Qing, dinasti terakhir China, yang membentuk dasar wilayah untuk China moden, mengalami kerugian besar bagi imperialisme asing. Monarki China runtuh pada tahun 1912 dengan Revolusi 1911, ketika Republik China (ROC) menggantikan dinasti Qing. China diserang oleh Kerajaan Jepun semasa Perang Dunia II. Perang Saudara China mengakibatkan pembahagian wilayah pada tahun 1949 ketika Parti Komunis China (PKC) yang dipimpin oleh Mao Zedong menubuhkan Republik Rakyat China di daratan China sementara pemerintah ROC yang dipimpin Kuomintang mundur ke pulau Taiwan. Kedua-dua RRC dan ROC saat ini mengaku sebagai satu-satunya pemerintah China yang sah, yang mengakibatkan perselisihan yang berterusan walaupun setelah PBB mengiktiraf RRC sebagai pemerintah untuk mewakili China dalam semua persidangan PBB pada tahun 1971. China kini diperintah sebagai kesatuan republik sosialis satu parti oleh Parti Komunis China.

China adalah anggota tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan anggota pengasas beberapa organisasi kerjasama pelbagai hala dan serantau seperti Bank Pelaburan Infrastruktur Asia, Dana Jalan Sutera, Bank Pembangunan Baru, Organisasi Kerjasama Shanghai, dan Ekonomi Komprehensif Serantau Perkongsian, dan merupakan anggota BRICS, G8 + 5, G20, APEC, dan Sidang Kemuncak Asia Timur. Ini berada di antara yang paling rendah dalam pengukuran kebebasan sivil antarabangsa, ketelusan pemerintah, kebebasan akhbar, kebebasan beragama dan etnik minoriti. Pihak berkuasa China telah dikritik oleh pembangkang politik dan aktivis hak asasi manusia kerana pelanggaran hak asasi manusia yang meluas, termasuk penindasan politik, penapisan massa, pengawasan massa terhadap warganya dan penindasan protes yang ganas.

Selepas pembaharuan ekonomi pada tahun 1978, dan kemasukannya ke Pertubuhan Perdagangan Dunia pada tahun 2001, ekonomi China menjadi negara kedua terbesar dengan KDNK nominal pada tahun 2010 dan berkembang menjadi yang terbesar di dunia oleh PPP pada tahun 2014. China adalah yang paling cepat berkembang di dunia ekonomi utama, negara terkaya kedua di dunia, dan pengeluar dan pengeksport terbesar di dunia. Negara ini mempunyai tentera terbesar di dunia — Tentera Pembebasan Rakyat — belanjawan pertahanan terbesar kedua, dan merupakan negara senjata nuklear yang diiktiraf. China telah disifatkan sebagai kuasa besar yang berpotensi kerana ekonomi yang besar dan ketenteraan yang kuat.

Nama Rasmi Negara sunting

  • Melayu: Republik Rakyat China
  • bahasa Inggeris: People's Republic of China
  • Cina: 中华人民共和国
  • Zhōnghuá rénmín gònghéguó
  • ཀྲུང་ཧྭ་མི་དམངས་སྤྱི་མཐུན་རྒྱལ་ཁབ
  • Cunghvaz Yinzminz Gunghozgoz
  • Uyghur: جۇڭخۇا خەلق جۇمھۇرىيىتى
  • Korea: 중화인민공화국
  • Bahasa Kazakh: جۇڭحۋا حالىق رەسپۋبليكاسى
  • ꍏꉸꏓꂱꇭꉼꇩ

Parti Komunis China sunting


Emblem of the Communist Party of China
Emblem of the Communist Party of China

Parti Komunis China (CPC, Communist Party of China atau CCP, Chinese Communist Party) (Cina: 中国共产党 ; Zhōngguó Gòngchǎndǎng) adalah parti politik yang memerintah Republik Rakyat China, seperti yang dijamin oleh perlembagaan negara tersebut. Parti Komunis China ditubuhkan pada tahun 1921, dan melawan Kerajaan Kebangsaan China (Republik China) pimpinan Kuomintang (KMT) ketika Perang Saudara China, yang berakhir dengan kemenangan Parti Komunis China dalam Revolusi China. Dengan lebih 70 juta orang ahli, CPC merupakan parti politik terbesar di dunia, dengan perangkaan hampir 5% daripada jumlah populasi China.

Versi Lain sunting

China (Cina: 中国), lebih dikenali dengan nama sebenar Republik Rakyat China (Cina: 中华人民共和国), ialah sebuah negara di Asia Timur yang merupakan negara paling ramai penduduknya di dunia dengan diduduki lebih 1,300 juta orang, iaitu kira-kira satu perlima manusia di bumi. China diperintah oleh Parti Komunis China di bawah sistem satu parti, dan berbidang kuasa di 22 wilayah (provinsi), lima kawasan berautonomi, empat perbandaran tadbiran langsung (Beijing, Tianjin, Shanghai, dan Chongqing), dan dua kawasan pentadbiran khas yang berautonomi tinggi (Hong Kong dan Makau). Ibu negara RRC ialah Beijing.

Pada keluasan kira-kira 9.6 juta kilometer persegi (3.7 juta batu persegi), RRC ialah negara ketiga atau keempat terluas di dunia dari segi keluasan keseluruhan, dan negara kedua terbesar dari segi keluasan daratan. Lanskapnya dipelbagaikan dari tanah hutan steppe dan gurun (Gobi dan Taklamakan) di bahagian utara yang kering bersebelahan dengan Mongolia dan Siberia di Rusia, hingga ke hutan-hutan subtropika di bahagian selatan yang lembap bersebelahan dengan negara-negara Vietnam, Laos, dan Myanmar. Rupa bumi di bahagian baratnya tinggi dan berceranggah, dengan banjaran-banjaran Himalaya dan Tian Shan yang membentuk sempadan semula jadi China dengan India dan Asia Tengah, berbeza sekali dengan pinggiran laut timur tanah besar China yang bertanah dan digarisi pantai sepanjang 14,500 kilometer (9,010 bt) di tepi Laut China Selatan di tenggara dan Laut China Timur di timur yang juga terletaknya Taiwan, Korea, dan Jepun.

Tamadun Cina purba—antara tamadun-tamadun terawal di dunia—menjadi makmur di lembangan subur Sungai Kuning yang mengalir merentasi Dataran China Utara. Selama lebih 4,000 tahun, sistem politik China berasaskan sistem raja turun-temurun (juga dikenali sebagai dinasti). Dinasti pertamanya ialah Xia (kira-kira 2000 SM), tetapi pada zaman Dinasti Qin barulah lahirnya negara China yang bersatu pada 221 SM. Dinasti terakhir, iaitu Dinasti Qing, berakhir pada tahun 1911 dengan penubuhan Republik China (ROC) oleh pejuang nasionalis Kuomintang (KMT). Separuh pertama abad ke-20 menyaksikan China dalam kancah pecah belah dan perang saudara yang membahagikan negara kepada dua paksi politik, iaitu Kuomintang dan komunis. Pada 1949, pertempuran besar-besaran berakhir dengan kemenangan dalam perang saudara oleh pihak komunis mengasaskan Republik Rakyat China di tanah besar China. Kerajaan Republik China pimpinan Kuomintang berundur ke Taipei, dengan bidang kuasanya kini terhad kepada Taiwan dan beberapa pulau terpencil. Semenjak itu, RRC sentiasa berbalah dengan RC mengenai perihal kedaulatan dan taraf politik Taiwan.

Sejak pembaharuan ekonomi berasaskan pasaran diperkenalkan pada tahun 1978, China telah menjadi sebuah ekonomi utama yang paling cepat bertumbuh di dunia, pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar untuk segala barang dagangan. Pengindustrian pesat telah membenamkan kadar kemiskinannya dari 53% pada tahun 1981 kepada 8% pada tahun 2001. Namun demikian, RRC kini berdepan dengan sebilangan masalah lain termasuk kependudukan yang semakin berusia kesan dasar anak tunggal, jurang pendapatan yang makin besar antara penduduk bandar dan luar bandar, dan pencemaran alam sekitar. Lebih-lebih lagi, China turut dikecam atas pencabulan hak asasi manusia oleh kerajaan-kerajaan negara lain mahupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO), di samping sering kali mengganggu kebebasan akhbar.

China ialah sebuah kuasa utama, ekonomi kedua terbesar di dunia secara nominal (atau terbesar di dunia mengikut pariti kuasa beli) dan ahli tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, di samping menganggotai pertubuhan-pertubuhan berbilang pihak termasuk WTO, APEC, G-20 dan Pertubuhan Kerjasama Shanghai. China ialah sebuah negara bersenjata nuklear yang teriktiraf dan juga bala tentera tetap terbesar di dunia dengan belanjawan pertahanan kedua termahal. China disifatkan berpotensi menjadi kuasa terbesar oleh sesetengah ahli akademik, serta para penganalisa ketenteraan, dasar awam dan ekonomi.

Dinasti Ming sunting

Tembok Besar Republik Rakyat China

Dinasti Ming (Cina: 明朝 ; Míng cháo) ialah pemerintahan Dinasti dalam sejarah China dari 1368 hingga 1644. Ming ialah dinasti terakhir di China yang diperintah oleh etnik Han. Peraturan Ming menyaksikan pembinaan Sejarah Tentera Laut China yang luas dan tentera yang tetap satu juta tentera. Terdapat banyak projek pembinaan, termasuk pemulihan Grand Canal dan Tembok Besar dan pembentukan Kota Larangan di Beijing. Maharaja Hongwu pembangunan semula pangkalan pertanian China dan pengukuhan laluan komunikasi melalui sistem kurier yang mempunyai ketenteraan mempunyai kesan yang tidak disengajakan untuk mencipta lebihan pertanian yang besar yang dapat dijual di pasar yang berkembang di sepanjang kurir laluan. Menjelang abad ke-16, China terlibat dalam perdagangan barang, tanaman, haiwan, dan tanaman makanan global yang baharu dikenali sebagai Columbian Exchange. Berdagang dengan Kuasa Eropah dan Jepun membawa sejumlah besar perak, yang kemudian menggantikan tembaga dan wang kertas sebagai media pertukaran biasa di China. Selama beberapa dekad terakhir Ming, aliran perak ke China sangat berkurang, sehingga melemahkan seluruh ekonomi Ming. Pemecahan kewibawaan dan penghidupan rakyat yang seterusnya memungkinkan pemimpin pemberontak seperti Li Zicheng untuk mencabar pihak berkuasa Ming.

Du Fu sunting

Tidak ada potret Du Fu yang terkini; ini adalah imej dari rekaan artis

Du Fu (Cina: 杜甫; Dùfǔ) ialah seorang penyair Cina semasa Dinasti Tang. Seiring dengan Li Bai, dia sering disebut sebagai penyair Cina yang paling hebat. Cita-citanya yang paling besar ialah membantu negaranya dengan menjadi penjawat awam yang berjaya, tetapi dia terbukti tidak dapat membuat pencapaian yang diperlukan. Kehidupannya, seperti negara itu, hancur oleh Pemberontakan Lushan pada Tahun 755, dan 15 tahun terakhir hidupnya ialah masa kerusuhan yang hampir berterusan. Awalnya tidak popular, karya-karyanya sangat berpengaruh dalam puisi Cina dan Jepun. Dia telah disebut "sejarawan penyair" dan "penyair bijak" oleh pengkritik Cina, sementara rangkaian karyanya telah memungkinkannya diperkenalkan kepada pembaca Barat sebagai "Penyair yang hebat dari Cina" Virgil, Horace, Ovid, Shakespeare, John Milton, Robert Burns, William Wordsworth, Pierre-Jean de Béranger, Victor Hugo atau Baudelaire.

Air Terjun Pearl Shoal sunting

Air Terjun Pearl Shoal
Pemilik FotoNoé Lecocq

Air Terjun Pearl Shoal di Lembah Jiuzhaigou, wilayah Sichuan barat.

Gunung Lu sunting

Gunung Lu
Pemilik FotoPfctdayelise

Gunung Lu, terletak di selatan bandar Jiujiang di Wilayah Jiangxi. Gunung ini merupakan tarikan pelancongan yang terkenal, dan terletak di Taman Negara Lushan, dan merupakan sebuah tapak warisan di China yang diakui oleh UNESCO.

Masakan Aristokrat sunting

Masakan aristokrat Cina (Cina: 官府 菜; pinyin: guānfǔ cài) mengesan asal usulnya ke dinasti Dinasti Ming dan Dinasti Qing ketika para pegawai kekaisaran yang ditempatkan di Beijing membawa tukang masak peribadi mereka dan pelbagai jenis gaya masakan yang bercampur dan dikembangkan dari masa ke masa untuk membentuk baka yang unik sendiri, dan dengan itu masakan bangsawan Cina sering disebut sebagai masakan peribadi. Masakan aristokrat Cina semasa ialah campuran masakan Shandong, masakan Huaiyang dan masakan Kantonis. Oleh kerana Beijing ialah ibu negara dari tiga dinasti Cina terakhir, kebanyakan masakan bangsawan Cina berasal dari Beijing. Pada masa ini, terdapat sejumlah sembilan jenis masakan bangsawan Cina.

Pierre Rossier sunting

Pierre Rossier ialah seorang jurugambar Swiss perintis yang foto albumnya, termasuk stereograf dan kartes-de-visite, terdiri dari potret, pemandangan bandar dan pemandangan lainnya. Dia ditugaskan oleh firma London, Negretti dan Zambra untuk melakukan perjalanan ke Asia dan mendokumentasikan kemajuan pasukan Anglo-Perancis dalam Perang Candu Kedua dan, walaupun dia gagal mengikuti ekspedisi ketenteraan itu, dia tetap berada di Asia selama beberapa tahun, menghasilkan imej komersial pertama China, Filipina, Jepun dan Siam (kini Negara Thai). Dia adalah jurugambar profesional pertama di Jepun, di mana dia melatih Ueno Hikoma (Jepun: うえの ひこま), Maeda Genzō (Jepun: 前田玄造), Horie Kuwajirō (Jepun: 堀江鍬次郎), serta ahli yang kurang dikenali generasi pertama jurugambar Jepun. Di Switzerland dia mendirikan studio fotografi di Fribourg dan Einsiedeln, dan dia juga menghasilkan imej di tempat lain di negara ini. Rossier ialah tokoh penting dalam sejarah fotografi awal bukan hanya kerana gambarnya sendiri, tetapi juga kerana kesan kritikal dari pengajarannya pada masa awal fotografi Jepun.

Perihal mengenai Sukan Olimpik Musim Panas 2008 sunting

Nicole Cooke, pemenang pingat emas

Berbasikal di Sukan Olimpik Musim Panas 2008 - Perlumbaan jalan raya wanita adalah satu diantara daripada acara berbasikal di Sukan Olimpik Musim Panas 2008 di Beijing, China. Ia berlangsung pada pada Tarikh 10 Ogos 2008, yang menampilkan 66  wanita dari 33  negara. Hujan lebat sepanjang perlumbaan menjadikan keadaan sukar bagi pesaing. Sekumpulan lima berjaya melepaskan diri semasa pusingan terakhir dan bekerjasama hingga ke pecut terakhir, di mana Nicole Cooke meletakkan dirinya dalam kedudukan untuk memenangi perlumbaan tersebut. Cooke dari Great Britain (Inggeris) memperoleh pingat pertama pada temasya ini dan keseluruhan pingat emas Olimpik ke-200. Emma Johansson dari Sweden dan Tatiana Guderzo dari Itali, masing-masing memenangi pingat perak dan gangsa. Perlumbaan ini juga menandakan positif pertama Doping in sport dalam Sukan Olimpik 2008, oleh María Isabel Moreno dari Sepanyol. Ia adalah penampilan ketujuh acara perlumbaan Olimpik jalan raya wanita dan menampilkan kursus yang lebih panjang daripada mana-mana enam perlumbaan sebelumnya. Perlumbaan dijalankan di Kursus Berbasikal Jalan Bandar (satu diantara dari sembilan tempat sementara di tempat Sukan Olimpik 2008, yang keseluruhannya 1,026 km (638 bt). Termasuk pusingan kedua di litar akhir 23.8 km (14.8 bt), jarak keseluruhan perlumbaan wanita adalah 126.4 km (78.5 bt), kurang dari separuh panjang dari pada yang lelaki.

perihal fakta mengenai Pulau Liugong dan Jeneral Gang Bing sunting

Dewan peringatan perang memperingati Perang China-Jepun Pertama di Pulau Liugong

adakah anda tahu :

  • ...bahawa Pulau Liugong dianggap sebagai "tempat kelahiran angkatan laut China pertama" dan juga merupakan tempat kekalahannya dalam Perang China-Jepun Pertama?
  • ...bahawa jeneral Gang Bing dari Dinasti Ming mengebiri dirinya dan meletakkan organnya yang terputus di bawah pelana Maharaja Yung Lo untuk mengelakkan dituduh melakukan penyelewengan seksual?

perihal fakta mengenai Chang'an, Bandar Bawah Tanah di Beijing dan Kuil Zhenguo sunting

Dewan Wanfo di Kuil Zhenguo

adakah anda tahu :

  • ... bahawa ibu kota Chang'an semasa Dinasti Tang (618-907 Masihi) memiliki 111 sami+biarawati Buddha dan 41 sami+biarawati Taois dalam dindingnya?
  • ... bahawa Bandar Bawah Tanah di Beijing ialah tempat perlindungan dari letupan yang dikatakan dapat menampung enam juta orang?
  • ... bahawa di Kuil Zhenguo ada Dewan Wanfo yang merupakan satu-satunya bangunan yang masih hidup yang dibina semasa dinasti Han Utara di China?

Projek Lainnya sunting

Projek Induk
WikiProject Asia, WikiProject East Asia, WikiProject Countries
WikiProjects
WikiProjects
Projek Utama
WikiProject China
Sub-projek dan pasukan petugas
Kartografi Cina, nama keluarga Cina (Chinese surnames), Pawagam China, CJKV, Hiburan China, Go (permainan papan), Sejarah China, Sejatah Militer China, Politik China, Tiga Kerajaan, Bandar di China, Delta Sungai Pearl, Wilayah di China, Hong Kong, Makau, Taiwan Tibet, Pengangkutan di China.
Projek Berkaitan
Agama Buddha, Kristian, Seni mempertahankan diri dari Cina, Taoisme

Apakah itu WikiProjects?

Puzzle Kategori sunting

Category puzzle
Tekan butang "►" di bawah untuk melihat semua subkategori:


Artikel Lain sunting

Perihal Mengenai China sunting

  • Sejarah mengikut topik: Sejarah ekonomi China sebelum 1912 - Sejarah ketenteraan China sebelum 1911 - Sejarah tentera laut China - geografi China (Sejarah geografi di China) - Sejarah sains dan teknologi di China - Sejarah bahagian pentadbiran China
  • Geografi China - Alam Sekitar China - Hidupan Liar China (Flora dan fauna) - Wilayah di China - Daerah di Republik Rakyat China - Daerah Taiwan
  • Kumpulan Etnik di China - Orang Bai - Orang Blang - Bonans - Orang Bouyei - Orang Dai - Orang Daur - Orang Palaung (De'ang) - Orang Derung - Orang Dong - Dongxiangs - Evenks - Aborigin Taiwan (Gaoshan) - Orang Gelao - Han - Orang Hani - Hezhen - Hui - Orang Gin - Orang Jingpo - Orang Jino - Kazakh - Orang Kyrgyz - Orang Korea di China - Orang Lahu - Lhoba - Orang Li - Orang Lisu - Manchu - Orang Maonan - Orang Miao - Orang Monpa - Orang Mongol di China - Orang Mulao - Nakhi - Orang Nu - Orang Oroqen - Orang Pumi - Qiang - Orang Rusia di China - Orang Salar - Orang She - Orang Sibe - Orang Sui (Shui) - Tajiks di Xinjiang - Tatars - Tibet - Orang Monguor (Tu) - Orang Tujia - Uyghur - Uzbeks - Orang Wa - Orang Yao - Yi - Yugur - Orang Zhuang - Etnik Minoriti di China - Kumpulan Etnik yang tidak dikenali di China

Masakan Cina sunting

Masakan Anhui sunting

Masakan Anhui, atau disebut juga masakan Hui, ialah satu diantara daripada Lapan Tradisi Masakan Cina dari masakan Cina. Ini berasal dari gaya memasak asli wilayah Huangshan di selatan Wilayah Anhui.

Penanda sunting

Artikel pilihan sunting

Senarai pilihan sunting

Artikel Baik sunting

Artikel Baik yang Lain sunting

Nota: Sesetengah Artikel Tidak Tersedia dalam Bahasa Melayu, dan sesetengah lagi Tajuk Belum diterjemahkan.

Gambar pilihan sunting

Portal pilihan sunting

  • Featured portal :Portal:Hong Kong

Artikel Kelas-A sunting

  • A-Class article Taufan Chanchu
  • A-Class article Pertempuran Pertama Maryang-san

Topik pilihan sunting

Politik sunting

Xi Jinping
Xi Jinping

Setiausaha Agung Parti Komunis China, secara rasmi Setiausaha Agung dari Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China, ialah Pemimpin Parti dari Parti Komunis China dan pemerintah - tertinggi yang didahulukan di Republik Rakyat China dalam China, Jawatankuasa Tetap Politburo dari Politburo Parti Komunis China dan ketua Sekretariat Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China. Pemegang pejabat biasanya dianggap sebagai pemimpin terpenting di China.

Menurut Perlembagaan Parti Komunis China, Setiausaha Umum berfungsi sebagai ex officio member kepada Jawatankuasa Tetap Politburo, membuat badan keputusan tertinggi di China secara - de facto. Sejak awal tahun 1990-an, pemegang jawatan itu, kecuali untuk tempoh peralihan, Ketua Suruhanjaya Tentera Pusat, menjadikan pemegangnya sebagai Komandan dalam ketua Tentera Pembebasan Rakyat.

Setiausaha Agung yang terkini ialah Xi Jinping (Cina: 习近平), yang mengambil alih jawatan di Kongres Nasional ke-18 Parti Komunis China pada Tarikh 15 November 2012.

National Emblem of the Republic of China
National Emblem of the Republic of China
Tsai Ing-wen
Tsai Ing-wen

Presiden Republik China ialah ketua negara Republik China (ROC).

Perlembagaan Republik China menamakan presiden sebagai ketua negara dan ketua komander Angkatan Bersenjata Republik China (sebelumnya dikenali sebagai Tentera Revolusi Nasional) . Presiden bertanggungjawab untuk melakukan hubungan luar negeri, seperti membuat perjanjian, mengisytiharkan perang, dan berdamai. Presiden mesti mengesahkan semua undang-undang dan tidak berhak memveto. Kuasa presiden lain termasuk memberikan pengampunan, pengampunan atau pengampunan, menyatakan undang-undang tentera, dan memberikan penghormatan dan hiasan.

Presiden terkini ialah Tsai Ing-wen (Cina: 蔡英文), sejak tarikh 20 Mei 2016. Wanita pertama yang terpilih ke jawatan itu, Tsai adalah presiden ketujuh Republik China di bawah Perlembagaan Republik China (merujuk kepada Perlembagaan 1947) dan presiden kedua dari Parti Progresif Demokratik (DPP).

粵語 / 广东话 (Bahasa Kantonis)           古文 / 文言文 (Cina Klasik)           赣语 (Bahasa Gan)           Hak-kâ-fa (Bahasa Hakka)           قازاق تىلى (Bahasa Kazakh)           中文 / 普通话 (Bahasa Mandarin) (Kini tidak boleh di akses di Tanah besar China dikeranakan GFW)           闽东语 (Bahasa Min Timur)           闽南语 (Bahasa Min Selatan)           བོད་ཡིག (Bahasa Tibet)           ئۇيغۇرچە (Bahasa Uyghur)           吴语 (Bahasa Wu)           Sawcuengh (Bahasa Zhuang)

Incubator
wiki incubator Xiang (湘语) wiki incubator Pu-Xian Min (莆仙话) wiki incubator Min Bei (闽北语)
wiki incubator lahu (拉祜族,拉祜语) wiki incubator Nuosu (彝族,彝语) wiki incubator hmong (苗族,苗语)
wiki incubator Bouyei (布依族,布依语) wiki incubator manchu (满族,满语) wiki incubator Xong (苗族,湘西苗语)
wiki incubator Daw (苗族,白苗苗语) wiki incubator xibo (锡伯族,锡伯语) wiki incubator salar (撒拉族,撒拉语)
wiki incubator цзинпо (景颇族,景颇语) wiki incubator Tai Nüa (傣族,德宏傣语) wiki incubator Amis (阿美族,阿美語)
wiki incubator Western Yugur (裕固族,西部裕固语) wiki incubator northern tujia (土家族,北部土家语)


Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data