Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Alcibiades menawan semula Byzantium dan mengakhiri pemberontakan kota dari Athens. Beliau kini menguasai Bosporus yang mengawal laluan bekalan biji-bijian untuk Athens dari kawasan Laut Hitam.
  • Thrasyllus, jeneral Athens, belayar keluar dari Athens dengan sebuah armada yang agak besar untuk menyertai kempen ketenteraan di Ionia. Di sana, beliau dengan cepatnya menawan Colophon dan menyerang kawasan-kawasan luar bandar Ionia, tetapi ditewaskan di luar Ephesus oleh gabungan tentera Ephesus, Parsi, dan Syracusan.
  • Pausanias mewarisi bapanya, Pleistoanax, sebagai raja Sparta.
  • Kota Rhodes diasaskan.

Carthage sunting

  • Mengambil kesempatan yang diwujudkan oleh pergaduhan-pergaduhan antara kota-kota Yunani di Sicily serta keletihan bersama Athens dan Syracuse, Carthage hendak menguasai semula pulau itu. Hannibal Mago, cucu Hamilcar, menyerang Sicily dengan seangkatan tentera yang kuat dan menewaskan tentera Yunani Sicily serta menuntut bela kekalahan datuknya dengan menyeksa dan membunuh 3,000 orang tawanan Yunani. Beliau menawan kota-kota Selinus (Selinunte kini) dan Himera sebelum kepulangannya ke Carthage dengan rampasan-rampasan perang.

Mengikut topik sunting

Kesusasteraan sunting

Kelahiran sunting

Kematian sunting