Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa sunting

Mengikut tempat sunting

Yunani sunting

  • Selepas mengalami kekalahan yang mengorbankan Lamachus, komander Athens, Demosthenes mencadangkan bahawa pengepungan Syracuse harus diberhentikan dengan serta-merta dan askar-askarnya kembali ke Athens yang memerlukan mereka untuk mempertahankan serangan Sparta ke atas Attica. Nicias tidak bersetuju, tetapi tentera Syracuse dan Sparta di bawah Hermocrates dapat memerangkap armada Athens di pelabuhan dan Athens mengalami kekalahan yang teruk dalam Pertempuran Syracuse. Demosthenes diserang hendap oleh tentera Syracuse dan terpaksa menyerah kalah. Nicias ditangkap tidak lama kemudian dan kedua-dua mereka menjalani hukuman mati, manakala kebanyakan askar Athens yang masih hidup dihantar untuk bekerja di kuari-kuari Sicily.
  • Tissaphernes, satrap (gabenor) Parsi di Lydia dan Caria, membentuk perikatan dengan Sparta. Sparta, dengan nasihat strategi daripada Alcibiades dan bantuan terhad daripada Parsi di bawah Pharnabazus, mara menuju hampir sehingga pintu kota Athens. Raja Agis II mengetuai angkatan tentera Sparta yang menduduki Decelea di Attica.
  • Archelaus I menjadi raja Macedon selepas kemangkatan bapanya, Raja Perdiccas II, melalui merampas takhta selepas membunuh bapa saudara, sepupu, dan abang tirinya yang merupakan pewaris yang sah.

Mengikut topik sunting

Drama sunting


Kelahiran sunting

Kematian sunting