Ahmed Yassin

Ahli politik Hamas

Syeikh Ahmed Ismail Hassan Yassin (Arab: الشيخ أحمد إسماعيل حسن ياسين; 22 Jun 1937 – 22 Mac 2004)[2] adalah pengasas pertubuhan Palestin Hamas. Dilahirkan di desa Al-Jura, tepi Al-Mijdal, selatan semenanjung Gaza (sekarang dekat Ashqelon di Negara Haram Israel). Ketika masih kanak-kanak, beliau dan keluarganya telah dipaksa menjadi pelarian akibat oleh perperangan dengan Israel pada tahun 1948 atau pun namanya perang nakbah.


Ahmed Yassin
أحمد ياسين
KelahiranJune 1936
Meninggal dunia22 Mac 2004(2004-03-22) (umur 67)
Sebab kematianPembunuhan
WarganegaraPalestin
Pusat pendidikanUniversiti Al-Azhar, di Kaherah Mesir
Pekerjaan
Organisasi Hamas

Syeikh Ahmed Yassin telah mendirikan parti politik dan ketenteraan Hamas (Harakat al- Muqawwamah al-Islamiyah) dengan Abdul Aziz al Rantisi dan Khaled Meshal pada tahun 1987. Syeikh Ahmed Yassin adalah seorang yang hampir buta dan juga seorang kuadriplegia akibat kemalangan sukan pada masa mudanya sehingga beliau perlu menggunakan kerusi roda sepanjang sisa hidupnya.[3]Beliau merupakan pejuang Intifadah, mujahid dakwah yang berjuang menegakkan Islam dan penghulu pejuang kemerdekaan Palestine.

Kehidupan dan pengajian sunting

Syeikh Ahmed Yassin dilahirkan di al-Jura, sebuah kampung kecil berhampiran bandar Ashkelon, dalam Mandat British di Palestin. Tarikh lahirnya tidak diketahui secara pasti: menurut pasport Palestinnya, dia dilahirkan pada 1 Januari 1929, tetapi dia mendakwa sebenarnya dilahirkan pada 1937. Bapanya, Abdullah Yassin, meninggal dunia ketika berusia tiga tahun. Selepas itu, dia dikenali di kawasan kejiranannya sebagai Ahmad Sa'ada selepas ibunya Sa'ada al-Habeel. Ini adalah untuk membezakan dia daripada anak kepada tiga isteri bapanya yang lain. Bersama-sama, Yassin mempunyai empat abang dan dua adik perempuan. Dia dan seluruh keluarganya melarikan diri ke Gaza, menetap di Kem al-Shati selepas kampungnya dibersihkan secara etnik oleh Angkatan Pertahanan Israel semasa Perang Arab-Israel 1948. Syeikh datang ke Gaza sebagai pelarian. Ketika berusia 12 tahun, dia mengalami kecederaan tulang belakang yang teruk semasa bergelut dengan rakannya Abdullah al-Khatib. Lehernya disimpan dalam plaster selama 45 hari. Kerosakan pada saraf tunjangnya menyebabkan dia mengalami kuadriplegia sepanjang hayatnya. Kerana takut perpecahan antara keluarganya dan al-Khatib, Syeikh pada mulanya memberitahu keluarganya bahawa dia mengalami kecederaan ketika bermain lompat semasa pelajaran sukan bersama rakan sekolahnya di pantai.

Walaupun Syeikh memohon dan belajar di Universiti Al-Azhar di Kaherah, Mesir , dia tidak dapat melanjutkan pelajaran di sana kerana kesihatannya yang semakin merosot. Dia terpaksa mendapat pendidikan di rumah di mana dia membaca secara meluas, terutamanya mengenai falsafah dan agama, politik, sosiologi, dan ekonomi. Pengikutnya percaya bahawa pengetahuan duniawinya menjadikannya "salah seorang penceramah terbaik di Semenanjung Gaza." Pada masa ini, dia mula menyampaikan khutbah mingguan selepas solat Jumaat, menarik ramai orang. Selepas bertahun-tahun menganggur, dia mendapat jawatan sebagai guru bahasa Arab di sebuah sekolah rendah di Rimal, Gaza. Guru Besar Mohammad al-Shawa pada mulanya mempunyai keraguan tentang Syeikh, mengenai sambutan yang akan diterima daripada murid kerana kecacatannya. Bagaimanapun, menurut al-Shawa, Syeikh mengendalikan mereka dengan baik dan popularitinya semakin meningkat terutama di kalangan kanak-kanak yang lebih cendekiawan. Kaedah pengajarannya dilaporkan menimbulkan reaksi bercampur-baur dalam kalangan ibu bapa kerana menggalakkan pelajarnya menghadiri masjid tambahan dua kali seminggu. Mempunyai pekerjaan tetap memberikan Syeikh kestabilan kewangan, dan dia berkahwin dengan salah seorang saudaranya Halima Yassin pada tahun 1960 pada usia 22 tahun. Pasangan itu mempunyai sebelas anak

Kerja sunting

Ahmed Yassin berumur sepuluh tahun ketika British membawa orang Yahudi dari seluruh pelusuk bumi untuk menyebarkan mereka di Palestin dan untuk menubuhkan kuasa besar Negara Israel pada tahun 1948. Ahmed Yassin menamatkan pendidikan menengahnya pada tahun akademik 1957 - 1958 dan berjaya memperolehi peluang pekerjaan walaupun mendapat bantahan pada awalnya Kerana kesihatannya, sebahagian besar pendapatannya daripada profesion perguruan adalah untuk membantu keluarganya. Di samping itu, Ahmed Yassin, pada usia dua puluh tahun, menyertai demonstrasi yang meletus di Gaza untuk membantah pencerobohan tiga pihak yang menyasarkan Mesir pada tahun 1956, dan beliau menunjukkan keupayaan retorik dan organisasi yang nyata di wilayah ini. Beliau menyokong kepimpinan Haji Amin al-Husseini dalam perjuangan kebangsaan Palestin.

Dan selepas Ahmed Yassin menjadi seorang guru, dia cuba menyelesaikan kerjaya pendidikannya, tetapi keadaan hidupnya adalah yang paling kuat dan sebab pertama dan terakhir untuk meneruskan pendidikannya. Walau bagaimanapun, walaupun begitu, beliau telah bekerja sejak kecil untuk berkhidmat kepada masyarakat Palestin dalam semua aspek, terutamanya aspek sosial.Beliau bekerja sebagai presiden Persatuan Islam, yang mempunyai sejarah panjang berkhidmat untuk kepentingan Palestin dan rakyat Palestin.  Sungguh mengejutkan apabila beliau menjadi rujukan semua, malah pelajar yang memusuhi Islam, tetapi dia tidak berpuas hati dengan pengajaran, tetapi mula mengumpulkan pelajar terbilang dan memindahkan mereka ke masjid untuk menyelesaikan pelajaran mereka dan mewujudkan budaya, sukan dan aktiviti sosial untuk mereka dan menubuhkan Universiti Islam dan mempunyai banyak lawatan dan kuliah dan sentiasa kehadiran beliau pada setiap kesempatan.

Pihak Berkuasa Mesir dan Ikhwan Muslimin sunting

Semasa tahun lima puluhan dan enam puluhan, arus negara telah mencapai kemuncaknya, manakala Ahmed Yassin telah ditangkap oleh pihak berkuasa Mesir yang mengawasi Gaza atas tuduhan kepunyaan Ikhwan Muslimin . .

Bakat pidato Ahmed Yassin telah mula kelihatan kuat, dan dengan itu bintangnya mula bersinar di kalangan pendakwah Gaza, yang menarik perhatian perisikan Mesir yang beroperasi di sana, maka pada tahun 1965 ia memutuskan untuk menangkapnya sebagai sebahagian daripada kempen penangkapan di arena politik Mesir, yang menyasarkan semua mereka yang sebelum ini ditangkap daripada Ikhwan Muslimin pada tahun 1954. Beliau telah ditahan dalam kurungan bersendirian selama kira-kira sebulan , kemudian dibebaskan selepas siasatan membuktikan bahawa tiada hubungan organisasi antara beliau dan Ikhwan. Tempoh penahanan meninggalkan kesan penting dalam dirinya, yang dia ringkaskan dengan berkata:

“Ia meningkatkan kebencian saya terhadap ketidakadilan dan tempoh tahanan mengesahkan bahawa kesahihan mana-mana pihak berkuasa adalah berdasarkan keadilan dan kepercayaannya terhadap hak asasi manusia untuk hidup bebas

Pendakwah yang aktif sunting

Sebelum Syeikh mujahid, beliau adalah pendakwah, penceramah dan pendakwah Islam. A.D berkata Nizar Rayan (salah seorang muridnya): Perkara pertama yang dimulakan oleh Syeikh ialah memanggil orang muda dan muda, dan dia pernah mempraktikkan panggilan itu dalam persekitaran kerjanya, sekolah tempat dia bekerja. Dan dia berkata: Syeikh secara beransur-ansur menjadi terbiasa dengan mereka, dan selepas komitmen untuk solat dan belajar Al-Quran, dia menjadi terbiasa dengan solat sunat puasa , terutamanya pada hari Isnin dan Khamis, dan ibu bapa datang ke sekolah sebagai protes! (Manusia berada dalam jarak yang tidak dapat digambarkan dari agama dari kekurangan solat, puasa, dan membaca Al-Quran). Mereka berkata: "Dengarlah wahai Syeikh.. Adapun solat, kami telah mewajibkannya, dan membaca al-Quran adalah terpuji.. Adapun puasa pada hari Isnin dan Khamis, ini di luar tenaga!"

Dia menjelajah bandar dan kampung Palestin walaupun lumpuh. Salah satu kisah sejarah ialah dia keluar satu hari bersama Prof Nizar Rayan . Selepas kematian bapanya, anak lelaki Nizar Rayan Bara' Nizar Rayan menceritakan dalam biografinya:

“Ayah saya memberitahu saya, dia berkata: Saya membawa Syeikh Al-Yassin kami ke beberapa kampung di Tebing Barat semasa beliau tawaf dalam menyeru kepada Tuhan.

Dia berkata: Syeikh itu tidak mempunyai kereta (kerusi untuk orang cacat) sebagaimana dia kemudiannya, dan saya biasa memikulnya di atas tangan saya sebagai beban.

Ayahku berkata: Sewaktu aku berjalan di beberapa jalan di bandar itu, syeikh itu berada di tanganku... dan salah seorang daripada mereka meletakkan ke dalam tangan Syeikh itu sekeping syiling yang sedikit nilainya.

Perawi berkata: Dia fikir mereka perlu mengemis.

Ayah saya berkata: Saya menjadi sangat marah, dan saya bimbang tentang lelaki itu, saya ingin mengembalikan penghormatan kepada syeikh kami. Maka Syeikh itu datang di antara saya dan mengejarnya, dan dia berkata: Wahai Nizar, lelaki itu lebih baik daripada apa yang dia fikirkan, maka jangan melawan kebaikannya dengan memaki hamun, dan peliharalah apa yang dia telah bersungguh-sungguh untuk membela.  » Syeikh Yassin pernah berkata:

“Kami dan orang-orang Yahudi berselisih tentang generasi ini, sama ada orang Yahudi akan mengambilnya daripada kami, atau kami akan menyelamatkannya dari tangan orang Yahudi. ”

Pembunuhan sunting

Syeikh Ahmed Yassin terbunuh dalam serangan Israel pada hari Isnin, 22 Mac 2004. Semasa dia dibawa keluar dari sesi solat subuh di Gaza, sebuah helikopter tempur helikopter AH-64 Apache Israel menembak peluru berpandu Hellfire ke arah Syeikh dan kedua-dua pengawal peribadinya. Sebelum serangan, jet F-16 Israel terbang ke atas untuk mengaburkan bunyi helikopter yang menghampiri. Syeikh sentiasa menggunakan arah yang sama setiap pagi untuk pergi ke Masjid Al-Mujama Al-Islami yang sama di daerah Sabra iaitu 100 m (330 kaki) dari rumahnya. Syeikh dan pengawai peribadinya terbunuh serta-merta, bersama sembilan orang yang melihatnya.12 orang lagi cedera dalam operasi itu, termasuk dua anak lelaki Syeikh. Abdul Aziz al-Rantisi, Timbalan Syeikh, menjadi pemimpin Hamas selepas pembunuhannya Syeikh Ahmed Yassin.

Rujukan sunting

  • Syekh Ahmed Yassin dilahirkan di al-Jura, sebuah kampung kecil berhampiran bandar Ashkelon, dalam Amanat Britain Palestin. [1] Tarikh lahirnya tidak diketahui dengan pasti: menurut pasport Palestinnya, dia dilahirkan pada 1 Januari 1929, tetapi dia mengaku sebenarnya dilahirkan pada tahun 1937. Ayahnya, Abdullah Yassin, meninggal ketika dia berusia tiga tahun. Setelah itu, dia dikenali di kawasan kejiranannya sebagai Ahmad Sa'ada setelah ibunya Sa'ada al-Habeel. Ini untuk membezakannya dengan anak-anak dari tiga isteri ayahnya yang lain. Bersama-sama, Yassin mempunyai empat saudara lelaki dan dua saudara perempuan. Dia dan seluruh keluarganya melarikan diri ke Gaza, menetap di Kem al-Shati setelah kampungnya dibersihkan secara etnik [11] oleh Pasukan Pertahanan Israel semasa Perang Arab-Israel 1948.
  1. ^ Kabahā 2014, m/s. 323.
  2. ^ Tarikh lahirnya tidak diketahui secara tepat: menurut pasport Palestinnya, beliau lahir pada 1 Januari 1929, namun beliau telah menyatakan sebenarnya beliau telah dilahirkan pada 1938, sedangkan sumber Palestin mendaftarkan tahun kelahirannya sebagai tahun 1937.
  3. ^ "islam.about.com". Dicapai pada 18 Jun 2009.