description|2004 novel by Ira Ishida}}

Akihabara@DEEP (Jepun: アキハバラ@DEEP, Hepburn: Akihabara atto Dīpu) adalah novel 2004 yang dikarang oleh Ira Ishida. Novel ini kemudian dibuat ke dalam bentuk manga, dorama (sinetron khas Jepun) dan penayangan wayang.

Akihabara@DEEP
Fail:Akihabara Deep novel.jpg
Cover art of the Kindle edition
アキハバラ@DEEP
(Akihabara atto Dīpu)
GenreKomedi, Aksi, Drama
Manga
PengarangIra Ishida
PenerbitShinchosha
Penerbit LainMedia Blasters
DemografikSeinen
Majalah AsalWeekly Comic Bunch
Tarikh Pengeluaran12 Ogos, 200504 Mei, 2007
Jilid6
Drama televisyen
PengarahHitoshi Ohne
Penyiaran AsalTBS
Tarikh tayanganJune 19, 2006August 28, 2006
Episod11 + Special
Filem aksi sebenar
PengarahTakashi Minamoto
StudioToei Company
Dikeluarkan pada02 September 2006 (2006-09-02)
Jangka masa tayangan119 min
Portal Anime dan Manga

Cerita dalam bentuk dorama dan manga berbeza dari bentuk aslinya dalam novel.

Novel berfokus pada sekumpulan orang buang dan kerjaya mereka bagi mencari sebuah enjin, yang mana nanti akan dirangkai menjadi Artificial Intelligence yang akan mengerti kemauan mereka dan menolong mereka dalam berselayar di web. Ironisnya teknologi yang mereka bina ini mendapat perhatian dari Digital Capital, pelaburan yang ingin merampas teknologi itu bagi persyarikatan.

Novel berlatar di sebuah Pekan di dalam Bandar Tokyo bernama Akihabara, atau sering dipersingkat Akiba. Cerita dalam doama berfokus pada sekumpulan orang buangan di masyarakat, kebanyakan otaku, dan pelaburan yang mereka tubuhkan bagi "troubleshoot" permasalahan di Akihabara. Manga disisi lain memiliki cerita yang lebih serupa dengan novel, dalam manga para Otaku berjibaku dengan pelaburan Digital Capital yang mencabar software baharu mereka. Dalam wayang, berbeza dari sumber yang lain, mempertunjukkan sisi yang lebih gelap, lebih banyak keganasan dan kesongsangan pandangan hidup para Akiba-otaku. Wayang dipasarkan pada September 2006.

Akihabara@Deep dibuat ke dalam bentuk manga setahun setelah pembinaan novel. Seni manga digambar oleh Makoto Akane, dan mengikuti kisah yang hampir sama seperti di dalam novel. Mana ini ini disirikan oleh Weekly Comic Bunch, majalah manga seinen, pada ogos 2005 dan memanjang sampai enam buku tankōbon.[1]

Pada tahun 2006, Nickelodeon and Polygon Pictures mengumumkan siri komputer animasi 3D berdasarkan cerita novel, dengan rancangan karakter dari Ippei Gyoubu.[2][3] tapi pada akhirnya proyek animasi itu diumumkan batal.

  1. ^ New Manga by Ira Ishida – Anime News Network
  2. ^ Guider, Elizabeth (March 23, 2006). "Nickelodeon touts ties to Japan". Variety. Penske Media Corporation. Dicapai pada November 30, 2016.
  3. ^ Gyoubu, Ippei (April 7, 2006). "ギョウブログ:AKIHABARA@DEEP発表!". Livedoor. Dicapai pada November 30, 2016.