Analisis ialah proses memecahkan topik atau bahan yang kompleks kepada bahagian yang lebih kecil untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenainya. Teknik ini telah digunakan dalam kajian matematik dan logik sejak sebelum Aristotle (384–322 SM), walaupun analisis sebagai konsep formal merupakan perkembangan yang agak baru-baru ini.[1]

Adriaen van Ostade, "Analisis" (1666)

Perkataan ini berasal daripada bahasa Yunani Purba ἀνάλυσις (analisis, "perpecahan" atau "pembukaan;" daripada ana- "ataa, sepanjang" dan lisis "kelonggaran").[2] Daripadanya juga datang kata jamak, menganalisis.

Sebagai konsep formal, kaedah ini telah dikaitkan dengan Alhazen,[3] René Descartes (Discourse on the Method), dan Galileo Galilei. Ia juga telah dianggap sebagai Isaac Newton, dalam bentuk kaedah praktikal penemuan fizikal (yang tidak beliau namakan).

Rujukan sunting

  1. ^ "Analysis". The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Michael Beaney. Summer 2012. Dicapai pada 23 May 2012.
  2. ^ Douglas Harper (2001–2012). "analysis (n.)". ONLINE ETYMOLOGY DICTIONARY. Douglas Harper. Dicapai pada 23 May 2012.
  3. ^ O'Connor, John J.; Robertson, Edmund F., "Abu Ali al-Hasan ibn al-Haytham", arkib MacTutor History of Mathematics, Universiti St Andrews.