Anies Baswedan

Ahli politik Indonesia dan bekas gabenor Jakarta

Dr. Haji Anies Rasyid Baswedan, M.PP. (lahir di Kuningan, 7 Mei 1969; umur 54 tahun)[1] ialah seorang ahli akademik, aktivis, dan ahli politik Indonesia yang berkhidmat sebagai Gabenor DKI Jakarta yang bermula sejak 16 Oktober 2017 sehingga 16 Oktober 2022. Semasa kempen dalam Pilihan Raya Gabenor Jakarta 2017, beliau bersanding bersama dengan Sandiaga Uno sebagai calon Naib Gabenor yang pada akhirnya meletak jawatan kerana maju sebagai calon Naib Presiden Indonesia dalam PRU Presiden 2019. Beliau merupakan cucu kepada pahlawan negara Abdurrahman Baswedan.

Anies Baswedan
Potret sebagai Calon Presiden Republik Indonesia 2024, November 2023
Gabenor Jakarta ke-17
Dalam jawatan
16 Oktober 2017 – 16 Oktober 2022
Naib Gabenor
Didahului oleh
  • Djarot Saiful Hidayat
  • Saefullah (Interim)
Digantikan olehHeru Budi Hartono (Interim)
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia ke-27
Dalam jawatan
27 Oktober 2014 – 27 Juli 2016
PresidenJoko Widodo
Didahului olehMohammad Nuh
Digantikan olehMuhadjir Effendy
Rektor Universiti Paramadina ke-2
Dalam jawatan
15 Mei 2007 – 6 Januari 2015
MenteriBambang Sudibyo
(2007 - 2009)
Mohammad Nuh
(2009 - 2014)
Mohamad Nasir
(2014 - 2015)
Didahului olehSohibul Iman
(sebagai Pemangku Rektor)
Digantikan olehFirmanzah
Butiran peribadi
LahirAnies Rasyid Baswedan
(1969-05-07) 7 Mei 1969 (umur 54)
Kuningan, Jawa Barat, Indonesia
KerakyatanIndonesia
Parti politikBebas
PasanganFery Farhati (k. 1996)
Anak-anak4
IbuAliyah Rasyid
BapaRasyid Baswedan
Alma mater
PekerjaanAhli akademisi, Ahli politik
Tandatangan
Laman web rasmiwww.aniesbaswedan.com

Anies Baswedan pernah menyandang jawatan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Dasar Menengah Indonesia di bawah kepimpinan Presiden Joko Widodo dari 2014 sehingga 2016.[2] Sebelum ini, beliau memimpin Universiti Paramadina, menggantikan Sohibul Iman pada 2007. Beliau dikenali sebagai salah seorang penyokong Joko Widodo semasa PRU Presiden 2014 dan mencadangkan program "Indonesia Mengajar".[3]

Kehidupan awal, keluarga, dan pendidikan sunting

Anies Rasyid Baswedan dilahirkan pada 7 Mei 1969, di Kuningan, Jawa Barat, sebagai anak sulung dan anak daripada tiga beradik itu. Bapanya, Anies Rasyid Baswedan, dilahirkan di Yogyakarta, pada tahun 1934, dan merupakan seorang naib rektor di Universiti Islam Indonesia berketurunan Hadhrami-Jawa.[4] Manakala ibunya, Aliyah Rasyid, dilahirkan di Cipicung pada tahun 1940, dan merupakan pensyarah keturunan Sunda di Universiti Negeri Yogyakarta, dan lulus dari Universiti Pendidikan Indonesia pada tahun 1965.[5] Pasangan itu kemudiannya bertemu dan berkahwin pada tahun 1968 dan menetap di Yogyakarta.[5] Datuk sebelah bapanya, Abdurrahman Baswedan, adalah seorang aktivis Arab-Indonesia terkemuka yang berkhidmat sebagai menteri kabinet semasa Revolusi Nasional Indonesia. Beliau mempunyai dua saudara lelaki, Ridwan Rasyid Baswedan, seorang aktivis reformasi yang dilahirkan pada tahun 1973, dan Abdillah Rasyid Baswedan, seorang ahli perniagaan.[6][7] Beliau berkahwin dengan isterinya, Fery Farhati pada tahun 1996. Mereka mempunyai 4 orang anak bernama Mutiara Anissa Baswedan (Hukum UI 2016), Mikail Azizi Baswedan (Perakaunan UI 2019, sebelum ini Perakaunan UGM 2018), Kaisar Hakam Baswedan, dan Ismail Hakim Baswedan. [8][9]

Pendidikan sunting

Anies Baswedan dibesarkan di Yogyakarta, bersekolah di SMP Negeri 5 dan SMA Negeri 2 Yogyakarta. Pada tahun 1987, beliau menghabiskan satu tahun sebagai pelajar pertukaran Program Antara Budaya AFS di Milwaukee, Wisconsin.[10] Beliau kembali ke Indonesia, dan mendaftar di Universiti Gadjah Mada, menghabiskan musim panas menghadiri Sesi Musim Panas Pengajian Asia di Universiti Sophia di Tokyo, dan menamatkan pengajian dengan ijazah dalam pengurusan perniagaan. Sebagai Cendekiawan Fulbright, beliau pergi untuk menerima M.P.M. dalam dasar keselamatan dan ekonomi antarabangsa dari Sekolah Dasar Awam Universiti Maryland (di mana beliau adalah Felo William P. Cole III), dan Ph.D. dalam sains politik dari Northern Illinois University, di mana beliau adalah Felo Gerald S. Maryanov.[11]

Kerjaya sunting

Rektor Universiti Paramadina sunting

Pada 15 Mei 2007, beliau dilantik sebagai rektor (setaraf dengan presiden) Universiti Paramadina, sebuah universiti swasta di Jakarta. Beliau menggantikan Nurcholish Madjid (biasa dirujuk sebagai Cak Nur), seorang intelektual dan cendekiawan Islam liberal terkemuka yang pernah berkhidmat sebagai rektor sejak penubuhan universiti itu pada tahun 1998. Beliau menjadi rektor termuda sebuah universiti Indonesia, pada usia 38 tahun.[12] Sebagai rektor, Anies Baswedan menubuhkan Paramadina Fellowship dan memasukkan pendidikan anti-rasuah dalam kurikulum teras, pertama seumpamanya di negara ini.

Indonesia Mengajar sunting

Anies Baswedan menjadi terkenal di negara ini pada 2009 apabila beliau memulakan yayasan Indonesia Mengajar, sebuah program di seluruh negara yang memilih, melatih dan menugaskan graduan universiti untuk berkhidmat dalam misi pengajaran selama setahun di seluruh negara. Program ini ditubuhkan sebagai tindak balas kepada kualiti pendidikan yang tidak sama rata di Indonesia, khususnya di bahagian miskin dan luar bandar di Nusantara.[13][14] Anies Baswedan kekal dalam kepimpinan sehingga 2013, apabila beliau meletakkan jawatan untuk meneruskan kerjaya politiknya.

Kerjaya politik sunting

 
Anies Baswedan sebagai Menteri Pendidikan dan Kebudayaan
 
Anies Baswedan bersama Dekan Fakulti Sains Sosial dan Politik Universiti Indonesia, Semiarto Aji Purwanto.

Kerjaya politik awal sunting

Dari segi politik, Anies Baswedan telah menjadi seorang bebas pada tahun-tahun awal kerjayanya. Beliau menyederhanakan perbahasan pertama pilihan raya presiden 2009. Beliau juga pernah berkhidmat dalam beberapa jawatan semasa pemerintahan Susilo Bambang Yudhoyono. Anies Baswedan berkhidmat sebagai jurucakap rasmi untuk apa yang dipanggil "Pasukan Lapan", yang dilantik oleh Presiden Yudhoyono untuk menyelia pertelingkahan awam yang terkenal antara Suruhanjaya Pembasmian Rasuah dan Polis Negara, yang menyaksikan dua daripada pesuruhjaya itu didakwa secara jenayah. Pada Disember 2011, beliau turut berkhidmat dalam panel untuk memilih bakal ahli Suruhanjaya Pilihan Raya Umum (KPU).

Pada 2010, bersama tokoh terkenal seperti Hamengkubuwono X dari Yogyakarta dan bekas pengerusi Muhammadiyah Ahmad Syafi'i Maarif, Anies Baswedan mengasaskan Nasdem, sebuah organisasi massa. Beliau keluar tidak lama selepas ia diisytiharkan sebagai parti politik yang diketuai oleh mogul media Surya Paloh. Nasdem memenangi kerusi perundangan dalam pilihan raya perundangan 2014, menjadi sebahagian daripada gabungan Widodo.

Kempen Presiden Joko Widodo sunting

Anies Baswedan menyertai kempen presiden Joko Widodo sebagai jurucakap rasmi. Joko Widodo, rakan graduan Universiti Gadjah Mada, dikatakan percaya kehadirannya akan mengumpulkan undi daripada pengundi muda Indonesia, demografi yang berkait rapat dengan Anies Baswedan.[15][16]

Peralihan presiden sunting

Selepas Joko Widodo diumumkan sebagai pemenang pemilihan presiden oleh KPU pada 22 Julai 2014, Anies Baswedan kemudian dilantik sebagai Timbalan untuk jabatan peralihan presiden, diketuai oleh Rini Soemarno. Pasukan peralihan itu bertujuan untuk menyediakan kabinet dan menyempurnakan program sebelum pelantikan rasmi Joko Widodo dan Jusuf Kalla masing-masing sebagai Presiden dan Naib Presiden. Beliau membantu pembentukan kabinet, bekerja bersama Hasto Kristiyanto, Andi Widjajanto dan Akbar Faizal, semua kecuali Kristiyanto akhirnya menjadi menteri Kabinet.[17]

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan sunting

Selepas kemenangan Joko Widodo dalam pilihan raya presiden, Anies Baswedan menjadi Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. Dan beliau dilantik pada 27 Oktober 2014, sebagai sebahagian daripada Kabinet Kerja Presiden Joko Widodo. Sebagai menteri, beliau menangguhkan pelaksanaan Kurikulum 2013 dan mengembalikannya kepada Kurikulum 2006 sebelum ini, mengubah Peperiksaan Negara menjadi bukan pengukur kelulusan, tetapi hanya sebagai pemetaan mutu pendidikan wilayah, diwujudkan Indeks Integriti Peperiksaan Negara. untuk mengukur kejujuran pelajar di setiap wilayah, dan menubuhkan Ujian Kompetensi Guru dan Program Pensijilan Guru untuk meningkatkan kompetensi guru.[18][19][20]

Dalam rombakan Kabinet Kerja pada 27 Julai 2016, Anies Baswedan digantikan oleh Muhadjir Effendy, Rektor Universiti Muhammadiyah Malang. Baswedan didakwa menyimpang daripada wawasan Presiden dengan tidak mengutamakan program Kad Indonesia Pintar presiden.[21]

Galeri sunting

Referensi sunting

  1. ^ http://www.femina-online.com. Anies Baswedan Intelektual Indonesia Kelas Dunia (bag. 1-6) Diarkibkan 2019-06-22 di Wayback Machine. (dicapai 31 Oktober 2010)
  2. ^ "Profil Menteri Kebudayaan dan Pendidikan Dasar Menengah, Anies Baswedan". Republika Online (dalam bahasa Indonesia). 2014-10-26. Dicapai pada 2021-10-31.
  3. ^ "Berita Pemerintahan Anies Baswedan Terkini dan Terbaru Hari Ini - SINDOnews". SINDOnews.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-08-22.
  4. ^ Media, Kompas Cyber (2013-09-13). "Ayah Anies Baswedan Meninggal Dunia". KOMPAS.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-06-22.
  5. ^ a b Cantika, Asthesia Dhea (2023-01-25). "Mengenal Aliyah Rasyid Ibu Anies Baswedan, Ternyata Punya Peran Penting Buat Pendidikan : Okezone Nasional". nasional.okezone.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-06-22.
  6. ^ Cantika, Asthesia Dhea (2023-01-25). "Siapa Saja Saudara Kandung Anies Baswedan? Ternyata Ini Orangnya : Okezone Nasional". nasional.okezone.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2023-06-22.
  7. ^ "Anies Baswedan's brother passes away - The Jakarta Post". www.thejakartapost.com. Dicapai pada 2023-06-22.
  8. ^ Kartikawati, Eny. "Tonton Eksklusif, Cerita Sang Ibu Membesarkan Anies Baswedan". detiknews (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-10-03.
  9. ^ "Anies Baswedan berbagi inspirasi". BBC News Indonesia (dalam bahasa Indonesia). 2013-03-09. Dicapai pada 2021-10-03.
  10. ^ "Detail Kabinet Menteri - Situs Web Kepustakaan Presiden-Presiden Republik Indonesia". kepustakaan-presiden.perpusnas.go.id. Dicapai pada 2022-02-28.
  11. ^ "Anies Baswedan CV" (PDF). turuntangan.org. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 6 May 2014. Dicapai pada 20 April 2017.
  12. ^ "Anies R. Baswedan: Young nationalist with a global view". The Jakarta Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-10-03.
  13. ^ "Sejarah – Indonesia Mengajar". Indonesia Mengajar (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2017. Dicapai pada 14 August 2017.
  14. ^ "Anies Baswedan berbagi inspirasi". BBC Indonesia (dalam bahasa Indonesia). 11 March 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 August 2017. Dicapai pada 14 August 2017.
  15. ^ Januarius Kuwado, Fabian (27 May 2014). "Ini Alasan Jokowi Minta Anies Baswedan Masuk Tim Suksesnya" (dalam bahasa Indonesia). Kompas. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2017. Dicapai pada 20 April 2017.
  16. ^ Syurkani, Panca (22 May 2014). "Anies Baswedan: Berani Ambil Pilihan Lalu Hadapi" (dalam bahasa Indonesia). Metro TV News. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2017. Dicapai pada 20 April 2017.
  17. ^ Nurcahyani, Ida (4 August 2014). "Jokowi resmikan Kantor Transisi" (dalam bahasa Indonesia). ANTARA News. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 August 2014. Dicapai pada 14 August 2017.
  18. ^ "Mantan Mendikbud M Nuh Kecewa Kurikulum 2013 Dihentikan". detiknews (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-10-03.
  19. ^ Puspitasari, Siska Nirmala. "Mendikbud: Indeks Integritas UN Valid Ukur Kejujuran - Pikiran-Rakyat.com". www.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2021-10-03.
  20. ^ "Memajukan Pendidikan & Kebudayaan Indonesia | Mendikbud: Nilai UN Tak Hanya Berupa Angka, Ada Penjelasannya!". 2016-08-30. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 August 2016. Dicapai pada 2021-10-03.
  21. ^ Ayomi Amindoni (27 July 2016). "Jokowi's new Cabinet announced". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 July 2016. Dicapai pada 5 August 2016.

Pautan luar sunting

Jawatan politik
Didahului oleh
Djarot Saiful Hidayat
Gabenor DKI Jakarta
2017 - 2022
Diikuti oleh:
Heru Budi Hartono (interim)
Didahului oleh
Mohammad Nuh
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia
2014 - 2016
Diikuti oleh:
Muhadjir Effendy
Jawatan akademik
Didahului oleh
Sohibul Iman
(Sebagai Pemangku Rektor)
Rektor Universiti Paramadina
2007 - 2015
Diikuti oleh:
Firmanzah