Pembersihan kolon

(Dilencongkan dari Autointoksikasi)

Pembersihan kolon (juga dikenali sebagai terapi kolon) atau hidroterapi, atau pengairan kolon merangkumi beberapa terapi perubatan alternatif didakwa untuk menghapuskan toksin-toksin yang tidak spesifik daripada kolon dan usus dengan mengeluarkan pengumpulan najis yang sepatutnya. Pembersihan kolon dalam konteks ini tidak boleh dikelirukan dengan enema yang memasukkan cecair ke dalam kolon, selalunya di bawah pengawasan perubatan, untuk beberapa tujuan yang terhad termasuk sembelit yang teruk[1] dan pengimejan perubatan[2].

Pembersihan kolon
Beg pembersihan kolon
Terapi alternatif
KlaimPenyingkiran toksin yang tidak spesifik

Beberapa bentuk hidroterapi kolon menggunakan tiub untuk menyuntikkan air, kadang-kadang dicampurkan dengan ramuan atau dengan cecair lain, ke usus besar melalui rektum menggunakan peralatan khas. Rezim pembersihan mulut menggunakan serat makanan, ramuan herba, makanan tambahan, atau julap. Individu yang mengamalkan pembersihan usus besar mempercayai bahawa pengumpulan kotoran busuk melapisi dinding usus besar dan bahawa pengumpulan kotoran ini mengandungi parasit atau flora usus patogen, menyebabkan gejala yang tidak spesifik dan keadaan kesihatan umum.

Hipotesis "auto-intoksikasi" ini berdasarkan kepercayaan perubatan orang Mesir Purba dan orang Yunani dan didiskreditkan pada awal abad ke-20.[3] Namun begitu, pada tahun 2000-an pemasaran Internet dan infomersial suplemen oral yang kononnya untuk pembersihan kolon meningkat..[4]

Tidak ada bukti saintifik untuk menduga manfaat pembersihan usus besar.[3] Persediaan enema tertentu telah dikaitkan dengan serangan jantung dan ketidakseimbangan elektrolit, dan peralatan yang disiapkan atau digunakan dengan tidak betul boleh menyebabkan jangkitan atau kerosakan pada usus. Pembersihan kolon yang kerap boleh menyebabkan ketergantungan pada enema untuk membuang air besar dan beberapa ramuan boleh mengurangkan keberkesanan, atau meningkatkan risiko yang berkaitan dengan penggunaan ubat-ubatan preskripsi.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Emmanuel, A V; Krogh, K; Bazzocchi, G; Leroi, A-M; Bremers, A; Leder, D; van Kuppevelt, D; Mosiello, G; Vogel, M; Perrouin-Verbe, B; Coggrave, M; Christensen, P (20 August 2013). "Consensus review of best practice of transanal irrigation in adults" (PDF). Spinal Cord. 51 (10): 732–738. doi:10.1038/sc.2013.86. PMID 23958927.
  2. ^ "Barium enema". MedlinePlus. U.S. Department of Health & Human Services – National Institutes of Health (NIH). Dicapai pada 6 August 2014.
  3. ^ a b "Colon Therapy". American Cancer Society. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 April 2015.
  4. ^ "Do you really need to clean your colon?". Marketplace. CBC Television. 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-03-15. Dicapai pada 2010-05-03.
  5. ^ Schneider, K (2003-02-27). "How Clean Should Your Colon Be?". American Council on Science and Health. Dicapai pada 2014-07-19.