Bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Bahasa-bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) terdiri daripada enam bahasa yang diiktiraf PBB untuk digunakan dalam pelbagai perjumpaan PBB, dan digunakan dalam penulisan kesemua dokumen rasmi PBB. Bahasa-bahasa tersebut ialah:

Bahasa-bahasa ini digunakan dalam perjumpaan pelbagai organ PBB, khususnya ketika Perhimpunan Agung (Perkara 51 dalam Peraturan Prosedur) dan Majlis Keselamatan PBB (Perkara 41 dalam Peraturan Prosedur). Setiap perwakilan sesebuah negara boleh bertutur dalam mana-mana satu daripada enam bahasa ini, atau mana-mana bahasa lain sambil menyediakan terjemahan kepada satu daripada enam bahasa-bahasa rasmi ini. Pihak PBB menyediakan pengalihan bahasa serentak dari satu bahasa rasmi kepada lima bahasa rasmi yang lain.

Keenam-enam bahasa-bahasa ini juga digunakan dalam penyebaran dokumen-dokumen rasmi PBB. Sebelum dokumen tersedia dalam kesemua enam bahasa, ia tidak akan dicetakkan. Umumnya, teks dalam setiap dari enam bahasa adalah sama rata secara autoritif.

Rujukan sunting

  1. ^ "Universal Declaration of Human Rights: translation into Chinese". Title Universal Declaration of Human Rights: translation into Chinese {...} Language(s) 中文 (Chinese){...}Alternate names: Beifang Fangyan, Guanhua, Guoyu, Hanyu, Huayu, Mandarin, Northern Chinese, Putonghua, Standard Chinese, Zhongguohua, Zhongwen
  2. ^ "Union Nation Official Languages".
  3. ^ "Spelling". United Nations Editorial Manual Online. Dicapai pada 30 October 2015; "Search Tips". United Nations. Dicapai pada 2014-09-24. The UN standard is UK English. British spelling is used (i.e. colour, labour, programme). ... Additionally, the United Nations uses the British spelling of English words

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.