Bandrék (tulisan Sunda: ᮘᮔ᮪ᮓᮢᮦᮊ᮪ ) adalah minuman tradisional orang Sunda dari Jawa Barat, Indonesia,[1] yang diminum untuk meningkatkan kehangatan badan. Minuman ini biasanya disajikan dalam cuaca sejuk seperti ketika hujan atau pada waktu malam.

Bandrék

Bahan asas sunting

Bahan asas yang paling penting untuk bandrék adalah halia dan gula Melaka, tetapi di kawasan tertentu biasanya menambah rempah mereka sendiri untuk menguatkan kesan hangat yang diberikan oleh bandrék, seperti serai, lada, pandan, telur ayam kampung, dan sebagainya. Susu juga boleh ditambah bergantung pada rasa hidangan. Banyak orang Indonesia percaya bahawa bandrék dapat menyembuhkan pelbagai penyakit ringan seperti sakit tekak, batuk, dan sebagainya. Di Bandung, penjual biasanya menambah secubit kelapa untuk menambah selera Bandrek. Bandrek biasanya dimakan dengan kacang rebus, ubi keledek rebus , dan juga makanan goreng.

Rujukan sunting

  1. ^ Yuli Tri Suwarni (April 22, 2005). "Bandung a haven for snack-lovers and shoppers". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2014. Dicapai pada August 20, 2014.

Pautan luar sunting