Bar coklat adalah konfeksi coklat dalam bentuk bujur atau segi empat tepat, yang membezakannya daripada coklat gelap pukal yang dihasilkan untuk kegunaan komersial atau coklat bersaiz individu seperti pastil,[1] bon bon, dan truffle. Di kebanyakan dunia berbahasa Inggeris, bar coklat juga merujuk kepada bar bersaiz sederhana yang disalut dengan atau sebahagian besarnya terdiri daripada coklat tetapi mengandungi bahan-bahan lain. Bar coklat pertama padu dihasilkan oleh Fry's of Bristol, England pada 1847, yang kemudiannya dihasilkan secara besar-besaran sebagai Fry’s Chocolate Cream pada tahun 1866.

Bar coklat jenama Bournville.

Bar coklat dibuat secara eksklusif daripada coklat mengandungi beberapa atau semua komponen berikut: pepejal koko, mentega koko, gula dan susu. Kehadiran perkaitan atau ketiadaan ini menentukan subkelas bar coklat yang dibuat dari coklat gelap, coklat susu, dan coklat putih. Selain bahan-bahan utama ini, bar coklat boleh mengandungi perasa seperti vanila dan pengemulsi seperti lesitin soya untuk mengubah kepekatannya. Walaupun vanila ialah perisa yang paling biasa, banyak perisa lain boleh didapati, termasuk pudina, oren, dan kopi.

Bar coklat yang mengandungi bahan-bahan lain mempunyai pelbagai lapisan atau campuran yang termasuk kacang, buah, karamel, nougat, dan fondant. Contoh yang popular ialah bar Snickers, yang terdiri daripada nougat bercampur dengan karamel dan kacang. Bar coklat sering dipanggil bar gula-gula dalam Bahasa Inggeris Amerika, istilah yang merangkumi ramuan serupa yang dihasilkan tanpa coklat, seperti bar Zagnut dan Bit-o-Honey. Pemilihan coklat yang sama banyak digunakan dengan tambahan sumber protein dan vitamin. Ini termasuk bar tenaga, bar protein dan bar granola yang dijual sebagai makanan ringan atau tambahan nutrisi.

Rujukan sunting

  1. ^ Dark Chocolate Pastilles Diarkibkan 2017-07-01 di Wayback Machine. Haigh's Chocolates.

Bacaan lanjut sunting

  • Almond, Steve (2004) Candyfreak, Algonquin Books of Chapel Hill, ISBN 1-56512-421-9
  • Broekel, Ray (1982) The Great American Candy Bar Book, Houghton Mifflin Co., ISBN 0-395-32502-1
  • Richardson, Tim (2002) Sweets: A History of Candy, Bloomsbury, ISBN 1-58234-307-1

Pautan luar sunting