Batu Api

kampung di Indonesia

Majalah Batu Api ialah sebuah majalah terbitan Malaysia. Majalah ini dipimpin oleh kartunis, novelis terkenal Mishar (Mior Shariman Hassan). Majalah ini mempunyai hala tujunya yang tersendiri setelah Mishar keluar dari CESB. Dengan tema dan format yang agak berbeza, Batu Api merupakan majalah humor yang agak lantang menyampaikan mesej mengkritis atas tanggungjawab sosialnya kepada masyarakat. Maskot Batu Api ialah seorang lelaki bercermin mata hitam bertopi dan jaket persis seorang penyiasat sedang menghisap paip.

Antara pelukis komik dan kartunis yang turut bersama-sama beliau ialah NAN, Juragan, Azmie, Kimo, Miki, Ajep, Acai, Mie, Bidi, Dan yang kemudiannya disertai oleh Zoy, Awang, Akam dan penyumbang-penyumbang lain. Kemudiannya, Batu Api dikendalikan pula oleh Don, Bor dan lain-lain, dengan disertai oleh lebih ramai kartunis TOP pada masa itu, termasuk Tazidi, Long, Wak Sarawak, Baba Chuah, Asan, Nudin, Aloy, dan ramai lagi. Kartun Munsyi dan Tuan Raffles oleh Juragan antara kartun satira yang cukup baik dan pedas.[perlu rujukan]

Majalah APO? ialah salah satu majalah tempatan yang berkonsepkan lawak dan juga komik. Lahir di sekitar tahun 90-an dan mengetengahkan ramai kartunis tempatan seperti kartunis Petai, Rambai, Pandan, Cendol, Spider, Rio, Sagu, Sireh dan ramai lagi. Di bawah satu bumbung bersama majalah Ujang, namun pendekatannya agak berlainan dari segi pengisian dan humornya. Sehingga kini,[bila?] APO? masih lagi diminati dengan dipasarkan dua kali sebulan.

Rujukan sunting


Lihat juga sunting