Black Panther (filem)

Black Panther ialah filem adiwira Amerika 2018 berdasarkan watak Marvel Comics dengan nama yang sama. Dihasilkan oleh Marvel Studios dan diedarkan oleh Walt Disney Studios Motion Pictures, filem ini adalah filem ke-18 dalam Marvel Cinematic Universe (MCU). Filem ini diarahkan oleh Ryan Coogler, yang menulis skrip bersama Joe Robert Cole, dan filem ini dibintangi oleh Chadwick Boseman sebagai T'Challa / Black Panther bersama Michael B. Jordan, Lupita Nyong'o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Letitia Wright, Winston Duke, Angela Bassett, Forest Whitaker dan Andy Serkis. Dalam filem Black Panther, T'Challa dinobatkan sebagai raja Wakanda selepas kematian bapanya, tetapi dia dicabar oleh Killmonger (Jordan) yang merancang untuk meninggalkan dasar pengasingan negara dari dunia dan memulakan revolusi global.

Black Panther
PengarahRyan Coogler
Penulis
  • Ryan Coogler
  • Joe Robert Cole
BerdasarkanBlack Panther oleh
Stan Lee
Dihasilkan olehKevin Feige
Dibintangi
SinematografiRachel Morrison
Disunting oleh
  • Michael P. Shawver
  • Debbie Berman
Muzik olehLudwig Göransson
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Studios
Motion Pictures
Tarikh tayangan
  • 29 Januari 2018 (2018-01-29) (Teater Dolby)
  • 16 Februari 2018 (2018-02-16) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
134 minit[1]
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$200 juta[2][3]
Pecah panggung$1.348 bilion[4]

Wesley Snipes merancang untuk membuat filem Black Panther pada tahun 1992, tetapi projek itu tidak menjadi kenyataan. Pada September 2005, Marvel Studios menyenaraikan filem Black Panther sebagai salah satu daripada sepuluh filem berdasarkan watak Marvel yang bertujuan untuk diedarkan oleh Paramount Pictures. Mark Baile telah diupah untuk menulis skrip pada Januari 2011. Black Panther diumumkan secara rasmi pada Oktober 2014, dan Boseman membuat penampilan pertamanya sebagai watak dalam Captain America: Civil War (2016). Cole dan Coogler telah menyertai pada masa itu, dengan pemutus tambahan pada bulan Mei. Black Panther ialah filem Marvel Studios pertama dengan pengarah kulit hitam dan kebanyakan pelakon kulit hitam. Fotografi utama berlangsung dari Januari hingga April 2017 di Studio EUE/Screen Gems di kawasan metropolitan Atlanta, dan di Busan, Korea Selatan.

Black Panther ditayangkan di Los Angeles pada 29 Januari 2018, dan telah dikeluarkan secara teater di Amerika Syarikat pada 16 Februari, sebagai sebahagian daripada Fasa Tiga MCU. Pengkritik memuji arahan, lakon layar, lakonan (terutamanya Boseman, Jordan, dan Wright), reka bentuk kostum, nilai produksi dan runut bunyi, tetapi ada yang mengkritik kesan visual hasil komputer. Ramai pengkritik menganggap filem itu sebagai salah satu yang terbaik dalam MCU, dan ia juga terkenal kerana kepentingan budayanya. Organisasi seperti National Board of Review dan American Film Institute menamakan Black Panther sebagai satu daripada 10 filem teratas 2018. Filem ini memperoleh kutipan lebih $1.3 bilion di seluruh dunia dan memecahkan banyak rekod box office, menjadi filem dengan kutipan tertinggi yang diarahkan oleh pembuat filem orang kulit hitam,filem kesembilan dengan kutipan tertinggi sepanjang masa, filem ketiga dengan kutipan tertinggi di AS dan Kanada, dan filem kedua kutipan tertinggi pada 2018. Filem ini menerima banyak anugerah, dengan tujuh pencalonan di Anugerah Akademi ke-91 termasuk pencalonan pertama untuk Filem Terbaik untuk filem superhero, dan pertama yang memenangkan Anugerah Akademi untuk filem MCU dengan kategori Reka Bentuk Kostum Terbaik, Skor Muzik Asal Terbaik dan Reka Bentuk Pengeluaran Terbaik. Filem ini juga menerima tiga pencalonan di Anugerah Golden Globe ke-76, dua kemenangan di Anugerah Guild Skrin Pelakon ke-25, dan tiga kemenangan di Anugerah Pilihan Pengkritik ke-24 daripada dua belas pencalonan, antara lain . Sekuel, Black Panther: Wakanda Forever, dijadualkan untuk dikeluarkan pada 11 November 2022, manakala siri televisyen di Wakanda sedang dalam pembangunan untuk Disney+.

Plot sunting

Berabad-abad yang lalu, lima suku Afrika berperang meletupkan meteorit yang mengandung vibranium. Seorang pahlawan menghidupkan "herba berbentuk hati" oleh logam dan kebolehan luar biasa, menjadi "Black Panther" yang pertama. Dia menyatukan semua kecuali suku Jabari untuk membentuk bangsa Wakanda. Wakanda menggunakan vibranium untuk membangunkan teknologi canggih dan mengasingkan diri mereka dari dunia dengan menyamar sebagai negara dunia Ketiga.

Pada tahun 1992, Raja T'Chaka melawat saudaranya N'Jobu, yang bekerja sebagai perisik di Oakland, California. T'Chaka memberitahu N'Jobu bahawa Ulysses Klaue mencuri sumber vibranium dari Wakanda untuk dijual ke pasaran gelap. Pasangan N'Jobu mendedahkan beliau adalah Zuri, satu lagi penduduk Wakanda yang menyamar, dan mengesahkan sebagai suspek T'Chaka. T'Chaka telah terbunuh oleh serangan dari konco-konco Klaue (rujuk plot Captain America: Civil War)

Anaknya T'Challa kembali ke Wakanda untuk menaiki takhta. Dia, Okoye, pemimpin rejimen Dora Milaje, dan Nakia, bekas kekasih T'Challa, dari ejen risikan bersetuju untuk proses peralihan takhta dengan menghadiri upacara penobatan sebagai raja yang baharu bersama-sama dengan ibunya Ramonda serta adik perempuannya, Shuri. Pada majlis itu, ketua pemimpin suku Jabari M'Baku menantang T'Challa untuk menjadi raja itu dan bersedia untuk bertempur mengikut tradisi ritual masyarakat Wakanda. T'Challa berjaya mengalahkan M'Baku dan memujuknya untuk kembali taat kepadanya.

Sementara itu Klaue dan Erik Stevens telah mencuri khazanah (artifak) dari Wakanda dari muzium di London. W'Kabi, dan menyarankan kepada T'Challa, segera memberkas Klaue sama ada masih hidup atau telah mati untuk dibawa pulang ke Wakanda. T'Challa, Okoye dan Nakia pergi ke Busan, South Korea, di mana Klaue merancang untuk menjual artifak tersebut kepada CIA melalui ejennya, Everett K. Ross.

Sebuah pertempuran meletus apabila Klaue cuba melarikan diri tetapi ditangkap oleh T'Challa, yang enggan membebaskannya ke penjagaan Ross. Klaue memberitahu Ross bahawa imej antarabangsa Wakanda adalah bahagian depan untuk peradaban maju teknologi. Serangan dan penyingkiran Erik Klaue sebagai Ross sangat cedera melindungi Nakia. Daripada mengejar Klaue, T'Challa membawa Ross ke Wakanda, di mana teknologi mereka dapat menyelamatkannya.

Walaupun Shuri berjaya menyembuhkan Ross, T'Challa menghadapi Zuri mengenai N'Jobu. Zuri menjelaskan bahawa N'Jobu merancang untuk berkongsi teknologi Wakanda dengan orang-orang keturunan Afrika di seluruh dunia untuk membantu mereka menakluk semula dari para penjajah mereka. Ketika T'Chaka menangkap N'Jobu, N'Jobu menyerang Zuri, memaksa T'Chaka membunuh dia. T'Chaka memerintahkan Zuri untuk berbohong bahawa N'Jobu telah hilang dan ditinggalkan oleh anak lelaki N'Jobu, Erik, untuk menjaga kebohongan itu. Erik menjadi serba salah dan menggunakan nama "Killmonger". Dia kemudian membunuh Klaue dan membawa jasadnya ke Wakanda. Dia dibawa ke hadapan penatua suku, mendedahkan identiti dan menuntut takhta. Killmonger menantang T'Challa untuk pertempuran ritual, di mana dia telah membunuh Zuri, mengalahkan T'Challa dengaan melemparkannya ke atas air terjun, di mana ia dianggap telah pun mati. Killmonger secara tradisinya telah pun menjadi seorang raja, tetapi Nakia melarikan ramuan tersebut terlebih dahulu. Killmonger yang berang mendapat sokongan dari W'Kabi dan tenteranya, bersedia untuk mengedarkan penghantaran senjata Wakanda kepada koperasi di seluruh dunia.

Nakia, Shuri, Ramonda dan Ross melarikan diri ke tempat suku Jabari untuk meminta bantuan keselamatan. Setibanya disana, mereka mendapati T'Challa, telah diselamatkan oleh suku Jabari sebagai tanda terima kasih kerana tidak membunuh M'Baku dalam pertempuran tradisi tersebut. Dia dirawat menggunakan herba tradisi dari Nakia. T'Challa akhirnya pulih dan sembuh seperti sedia kala, lalu dia kembali untuk berperang dengan Killmonger. Shuri, Nakia, dan Dora Milaje menyertai pasukan T'Challa, sementara Ross secara jarak jauh menjadi juruterbang jet dan menembak pesawat yang membawa senjata vibranium. M'Baku dan Jabari tiba untuk membantu pasukan T'Challa menentang pasukan Killmonger, Okoye, W'Kabi dan tenteranya. T'Challa dan Killmonger bertarung sehingga ke dalam lombong vibranium Wakanda, T'Challa berjaya menikam tubuh Killmonger. Killmonger yang kesal memberitahu T'Challa,dia enggan disembuhkan dan memilih untuk mati sebagai seorang pahlawan lelaki yang sejati dan bukannya dipenjarakan.

T'Challa menubuhkan pusat jangkauan di bangunan di mana N'Jobu dilantik sebagai pengurus untuk menjalankan kajian dan penyelidikan yangvturut dibantu oleh Nakia dan Shuri. Dalam adegan pertengahan kredit, T'Challa muncul di hadapan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu untuk mendedahkan sifat sebenar Wakanda ke dunia luar. Dalam adegan pasca kredit pula, Shuri membantu Sarjan Bucky Barnes dengan menyembuhkan selepas cedera teruk melalui pertempuran Sokovia.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BBFC tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan VarietyCoverStory tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DeadlineProfitAnalysis tidak disediakan
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan BOM tidak disediakan

Pautan luar sunting