Bunga raya tanglung

spesies tumbuhan

Bunga raya tanglung, kembang sepatu gantung atau worawari gantung (Hibiscus schizopetalus)[1][2] ialah spesies Hibiscus yang tempatan dari tropika Afrika timur di Kenya, Tanzania dan Mozambique. Ia turut dipanggil coral hibiscus dan spider hibiscus dalam bahasa Inggeris.

Bunga raya tanglung
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malvales
Keluarga: Malvaceae
Genus: Hibiscus
Spesies:
H. schizopetalus
Nama binomial
Hibiscus schizopetalus

Penerangan sunting

Bunga raya tanglung ialah semak yang tumbuh hingga 3 meter (9.8 ka) tinggi. Bunga merah atau dadunya tampak tersendiri dengan ranggi halusnya yang pecah beropol.[3][4] Bunga dengan rangginya yang tercarik halus, lebih kerap bercorak kemerahan. Daunnya pula sama dengan yang ada pada H. rosa-sinensis.

Sianidin-3-sambusoforosida adalah antosianin penting yang ditemukan pada bunga H. schizopetalus. Daripada daun pula, dua ester tripertin yang baru telah diasingkan.

Kegunaan sunting

Hibiscus schizopetalus ditanam selaku tanaman hiasan, menyerlahkan kebun tropika dan subtropika. Dalam iklim sederhana, ia tidak tahan dengan suhu di bawah 10°C. 10 °C (50 °F) (RHS kadar ketahanan H1B); namun boleh diletakkan di luar sepanjang bulan musim panas, di kawasan terlindung dengan cahaya penuh, dalam alkalin atau di tanah neutral. Ia telah mendapatkan Anugerah Merit Taman oleh Persatuan Hortikultur Diraja.[5]

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hibiscus schizopetalus. Malaysia Biodiversity Information System (MyBIS). Dicapai melalui https://www.mybis.gov.my/sp/37241. [Didapatkan kembali 24 Oktober 2022].
  2. ^ "KEMBANG SEPATU GANTUNG". UNKRIS. Dicapai pada 24 Oktober 2022.
  3. ^ "Genus: Hibiscus schizopetalus". Germplasm Resources Information Network (GRIN). United States Department of Agriculture. Dicapai pada 14 Januari 2018.
  4. ^ Huxley, A., ed. (1992). New RHS Dictionary of Gardening. Macmillan ISBN 0-333-47494-5.
  5. ^ "Hibiscus schizopetalus". RHS. Dicapai pada 28 Jun 2021.