Bunga raya

spesies tumbuhan berbunga

Bunga raya (Jawi: بوڠا راي), bunga sepatu, kembang sepatu, kembang uribang atau kembang warawiri (nama botani: Hibiscus rosa-sinensis)[3][4][5][6] ialah spesies tumbuhan berbunga tropika genus Hibiscus dalam suku Hibisceae keluarga Malvaceae. Ia banyak ditanam sebagai tanaman hiasan di kawasan tropika dan subtropika, namun ia bertaburan asalnya di Vanuatu.[7]

Bunga raya
Bunga raya, Hibiscus rosa-sinensis.
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Plantae
Klad: Trakeofit
Klad: Angiosperma
Klad: Eudikot
Klad: Rosid
Order: Malvales
Keluarga: Malvaceae
Subkeluarga: Malvoideae
Tribus: Hibisceae
Genus: Hibiscus
Spesies:
H. rosa-sinensis
Nama binomial
Hibiscus rosa-sinensis
Sinonim[1][2]
 
  • Hibiscus arnottii Griff. ex Mast.
  • Hibiscus boryanus DC.
  • Hibiscus cooperi auct.
  • Hibiscus festalis Salisb.
  • Hibiscus liliiflorus Griff. ex Mast.
  • Hibiscus rosiflorus Stokes
  • Hibiscus storckii Seem.
  • Hibiscus tricolor Dehnh.

Penamaan sunting

Nama-nama bunga sepatu dan kembang sepatu datang daripada kelopaknya yang dibuat pewarna hitam menggilap kasut atau "sepatu".[8]

Nama-nama kembang uribang dan kembang warawiri meminjam daripada bahasa Jawa.[4][5] Perkataan uribang datang daripada nama worawari bang di mana bang dijejak daripada Jawa: ꦧꦁ bermaksud "merah".[9]

Taksonomi sunting

Hibiscus rosa-sinensis julung kali digambarkan pada 1753 oleh Carl Linnaeus dalam Species Plantarum.[10] Julukan spesifiknya rosa-sinensis secara terus bermaksud "mawar China", sungguhpun tumbuhan ini tidak berkait dengan mawar betul mahupun datang dari China.[11] Genus Hibiscus ada dalam suku Hibisceae dan subkeluarga Malvoideae keluarga Malvaceae.[12]

Botani sunting

 
Si ekor lelayang limau menghisap bunga di São Tomé and Príncipe.
 
Kudup dan bunga.

Pokok dan daun sunting

Pokok bunga raya kecil atau renek berbelukar dengan daun malar hijau yang tumbuh 2.5–5 meter tinggi dan 1.5–3 m lebar. Ia ada akar tunjang yang bercabang. Batang pokoknya tegak, hijau, berbentuk silinder dan berdahan.

Daun-daunnya ringkas dan disusun berselang-seli. Helai daunnya berbentuk bujur dan setangkup seperti telur, hujungnya runcing dan birainya bergerigi kasar dengan lebar 7–20 sentimeter. Permukaan helai daun ini berkilat dan licin, urat daunnya bercabang atau mencapah.[6][13][14] Stipul sisi yang bebas turut ada.

 
Kembang sepatu.

Bunga sunting

Bunga-bunga pokok spesies ini muncul tunggal di ketiak daun dari tangkai yang pendek atau sederhana panjang pada musim panas dan musim luruh. Bentuk kuntumnya setangkup, setiap kuntum ini beranggi lima yang selalunya berwarna merah dengan garis pusat 10–20 sm, ia ada cepu debunga merah berhujung jingga.[14] Banyak kultivar dan kacukan pokok berbunga pelbagai warna seperti merah, putih, merah jambu, jingga, kuning, kuning merah, biru dan ungu.[6] Beberapa pokok pula berbunga ganda (atau 'bunga susun').[15]

Pada dasar setiap kuntum bunga ada salut bunga yang berwarna hijau. Hujung tajam salutnya dipanggil kelopak. Apabila bunga raya mula kembang, ranggi bunganya akan mula tumbuh.

Setiap bunga raya mempunyai dua-dua bahagian jantan dan bahagian betina. Ovari dan bahagian betina lain bunga ini terletak pada struktur teras bunga: putiknya yang panjang dan bak salur. Lima titik "berbulu" pada puncak putik membentuk stigma, tempat di mana debunga dikumpul. Di tengah putiknya ada benang sari, iaitu salur di mana debunga bergerak turun ke ovari. Ovarinya terletak di dasar bunga, dan setiap bunga raya ada hanya satu ovari yang besar. Bahagian jantan bunga iaitu sulur bunga terdiri daripada filamen dan cepu bak batang. Setiap filamen berhujung dengan cepu debunga yang mengeluarkan debunga.

Buah sunting

Buahnya jenis kapsul dengan panjang sehingga 3 sm, ia mengandungi biji benih yang bulat dengan garis pusat 3 milimeter.[6]

Kegunaan sunting

Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan beriklim tropika dan separa tropika. Bunganya besar, merah, keras, tetapi tidak berbau. Pelbagai kultivar, varieti, dan kacukan telah dihasilkan, dengan warna bunga yang pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata, dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda.

Bunganya boleh dihancurkan dalam air dan dicampur dengan air limau nipis menjadi pewarna makanan dan minuman.[6]

Bunga ini digunakan bagi mengilat kasut di sebahagian India. Orang Cina juga menggunakannya untuk tujuan ini secara tradisi atau sebagai pewarna rambut hitam.[16]

Lambang kebangsaan sunting

Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia sejak ia masih berupa entiti Persekutuan Tanah Melayu lagi. Bunga ini diperkenalkan ke Tanah Melayu pada abad ke-12, ia dipilih sebagai bunga kebangsaan pada 1958 oleh Kementerian Pertanian Malaysia daripada sebilangan bunga lain iaitu kenanga, melur, teratai, mawar, cempaka dan tanjung. Pada 28 Julai 1960, bunga raya telah diisytiharkan sebagai bunga kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu. Lima kelopaknya melambangkan lima Rukun Negara Malaysia, dan warna merah kelima-lima kelopaknya melambangkan keberanian, perpaduan dan kepesatan pembangunan rakyat Malaysia.[17]

Satu kajian telah dijalankan oleh unit-unit bergerak Jabatan Penerangan di seluruh kawasan Semenanjung Malaysia berkenaan pemilihan bunga yang akan diangkat sebagai bunga kebangsaan Malaysia. Hasil kajian tersebut mendapati bahawa penduduk Pantai Timur memilih bunga mawar manakala penduduk Pantai Barat memilih bunga melur. Walau bagaimanapun, kerajaan akhirnya membuat keputusan memilih bunga raya berdasarkan ciri-cirinya yang sudah terkenal di seluruh negara, warna dan bentuk yang menarik, nama panggilan yang sama di seluruh negara, mudah didapati di seluruh negara, dan yang paling penting ia belum menjadi bunga kebangsaan di mana-mana negara lain di dunia ketika itu. [17]

Galeri sunting

Berikut adalah beberapa variasi bunga raya:

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "The Plant List: A Working List of All Plant Species". Dicapai pada 13 Jun 2015.
  2. ^ "Hibiscus rosa-sinensis L." World Flora Online. World Flora Online Consortium. 2022. Dicapai pada 11 Oktober 2022.
  3. ^ "Hibiscus rosa-sinensis". Kamus Bahasa Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  4. ^ a b "kembang uribang". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  5. ^ a b "kembang warawiri". Kamus Dewan (ed. ke-4). Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia. 2017.
  6. ^ a b c d e Hean Chooi Ong (2006). Tanaman hiasan: khasiat makanan & ubatan. Kuala Lumpur: Utusan Publications. m/s. 33, 100–103. ISBN 9789676118929.
  7. ^ "Hibiscus rosa-sinensis L. | Plants of the World Online | Kew Science".
  8. ^ Thulaja, Naidu Ratnala (Disember 2020). "Hibiscus (Hibiscus rosa-sinensis)". Infopedia. Pemerintah Singapura. Dicapai pada 11 Oktober 2022.
  9. ^ Wilkinson, Richard James (1932). "bang". A Malay-English dictionary (romanised). I. Mytilini, Yunani: Salavopoulos & Kinderlis. m/s. 78-79 – melalui TROVE, Perpustakaan Negara Australia.
  10. ^ Linnaeus, Carl (1753). "Hibiscus". Species Plantarum. 2. Impensis Laurentii Salvii. m/s. 693ff.
  11. ^ Harrison, Lorraine (2012). RHS Latin for gardeners. United Kingdom: Mitchell Beazley. m/s. 224. ISBN 9781845337315.
  12. ^ "Genus: Hibiscus L." Germplasm Resources Information Network. United States Department of Agriculture. Dicapai pada 30 Oktober 2020.
  13. ^ "Hibiscus rosa-sinensis L". Laman Web Rasmi Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. 17 September 2022. Dicapai pada 17 September 2022.
  14. ^ a b RHS A-Z encyclopedia of garden plants. United Kingdom: Dorling Kindersley. 2008. m/s. 1136. ISBN 978-1405332965.
  15. ^ Phillips, Roger & Rix, Martyn (1998). Conservatory and Indoor Plants, Volume 1. London: Pan Macmillan. m/s. 94–99. ISBN 978-0-330-37375-3.
  16. ^ Standley, Paul C.; Blake, S. F. (1923). "Trees and Shrubs of Mexico (Oxalidaceae-Turneraceae)". Contributions from the United States National Herbarium. Washington, D.C.: Jabatan Botani Institusi Smithson. 23 (3): 781. JSTOR 23492504.
  17. ^ a b "Bunga Kebangsaan". Maklumat Malaysia. Kerajaan Malaysia. 2021. Dicapai pada 17 September 2022.

Pautan luar sunting