Angiosperma

(Dilencongkan dari Tumbuhan berbunga)
Angiosperma
frames
Lebah mendebungakan bunga
Pengelasan sains
Alam Tumbuhan
Superdivisi Spermatophyta
Divisi Magnoliophyta
Kelas Magnoliopsida
Liliopsida

Tumbuhan berbunga merupakan kumpulan tumbuhan moden utama, merangkumi tumbuhan yang menghasilkan benih dalam organ pembiakan khusus yang dikenali sebagai bunga, di mana ovulari atau karpel tertutup. Dalam tumbuhan berbiji benih yang lain (spermatofit), dikenali sebagai gimnosperma, ovul tidak tertutup ketika pendebungaan.

Asal sunting

Bukti pertama kemunculan angiosperma muncul dalam rekod fosil sekitar 140 juta tahun dahulu, pada Zaman Jura (203-135 juta tahun dahulu). Berasaskan bukti semasa, dipercayai leluhur angiosperma dan gnetofit berpecah ketika akhir Zaman Trias (220-202 juta tahun dahulu). Fosil tumbuhan dengan ciri-ciri angiosperma yang boleh dikenal pasti muncul dalam rekod fosil pada tempoh Jura dan awal Zaman Batu Kapur (135-65 juta tahun dahulu), tetapi dalam contoh yang kecil dan bentuk primitif. Perkembangan angiosperma bermula pada pertengahan Zaman Batu Kapur (anggaran sekitar 100 juta tahun dahulu). Pada akhir Zaman Batu Kapur, angiosperma kelihatannya menjadi kumpulan penting dalam tumbuhan darat, dan banyak tumbuhan fosil dapat dikenal pasti dalam keluarga moden (termasuk pokok bic, pokok oak, pokok sycamore, dan pokok magnolia) telah mula muncul.

Pengelasan sunting

Tumbuhan berbunga biasanya dianggap sebagai divisi, dahulunya dikenali sebagai Angiospermatofita atau Antofita, tetapi sekarang dikenali sebagai Magnoliophyta menurut jenis genus Magnolia.

Pengelasan tumbuhan berbunga telah diubah besar-besaran semenjak idea mengenai perkaitannya bertukar. Sistem Cronquist, dicadangkan oleh Arthur Cronquist pada tahun 1981, masih digunakan secara meluas tetapi tidak lagi dipercayai menggambarkan filogeni. Persetujuan umum mengenai bagaimana tumbuhan berbunga patut disusun hanya baru-baru ini timbul, melalui hasil kerja Kumpulan Filogeni Angiosperma, yang menerbitkan pengelasan semula angiosperma yang berpengaruh pada tahun 1998. Pengemaskini yang menrangkumi penyelidikan terkini diterbitkan sebagai APG (2003).

Secara tradisi, tumbuhan berbunga dipecahkan kepada dikotiledon dan monokotiledon (disingkatkan sebagai dikot dan monokot). Sebahagian besarnya berasaskan jumlah kotiledon atau daun embrio terkandung dalam biji benih, tetapi terdapat beberapa perbezaan lain. Kumpulan ini biasanya dikenali sebagai kelas, dahulunya dikenali sebagai Dicotyledoneae dan Monocotyledoneae, tetapi sekarang dikenali sebagai Kelas Magnoliopsida dan Kelas Liliopsida menurut genus dalam setiap kes.

Kajian membuktikan bahawa monokots adalah monofiletik dan dikot adalah parafiletik. Bagaimanapun, sebahagian besar temasuk dalam subgroup monophyletic dikenali sebagai eudikotiledon atau trikolpat, dibezakan terutamanya melalui bentuk debunga. Oleh kerana sistem baru juga cenderung mengelakkan kumpulan parafiletik, ia boleh dianggap sebagai kelas Rosopsida berlainan, atau dipecahkan kepada beberapa kelas. Magnoliopsida kemudiannya akahn dihadkan kepada dikot basal atau paleodikotiledon, kumpulan parafiletik yang boleh dipecahkan lagi.

Famili tumbuhan berbunga yang paling pelbagai, dalam susunan jumlah spesies, adalah :-

  1. Asteraceae (famili kenikir): 25,000 spesies
  2. Orchidaceae (famili anggerik): 18,000
  3. Fabaceae (famili kacang): 17,000
  4. Poaceae (famili rumput): 9,000
  5. Rubiaceae (famili kopi): 7,000
  6. Euphorbiaceae (famili tentulang): 5,000
  7. Cyperaceae (famili rusiga): 4,000

Senarai di atas (memaparkan hanya 7 famili terbesar), Orchidaceae, Poaceae, dan Cyperaceae adalah famili monokot; yang lain adalah famili dikot. Jumlah keseluruhan famili dalam Magnoliophyta adalah melebihi 460.

Kepentingan ekonomi sunting

Tumbuhan berbunga membekalkan peratusan yang tinggi makanan asas kegunaan manusia, samaada secara langsung atau melalui makanan ternakan. Dari kesemua keluarga tumbuhan berbunga, Poaceae, atau keluarga rumput, ialah yang paling penting, membekalkan sebahagian besar kesemua makanan ternakan (padi, jagung, gandum, barli, rai, oat, milet, tebu, betari), dengan Fabaceae, atau famili legum, tempat kedua. Yang juga penting adalah Solanaceae, atau famili nightshade (kentang, tomato, dan lada, antara lain), Cucurbitaceae, atau keluarga timun (juga termasuk labu dan tembikai), Brassicaceae, atau keluarga mustard (termasuk rapeseed dan kobis), dan Apiaceae, atau keluarga lobak. Kebanyakan buah datang dari Rutaceae, atau keluarga sitrus, dan Rosaceae (keluarga ros, termasuk epal, pear, ceri, aprikot, plum, dll).

Di sebahagian tempat di dunia, spesies tunggal mencapai tahap kepentingan utama disebabkan pelbagai kegunaan seperti kelapa (Cocos nucifera) di terumbu Pasifik. Satu contoh lain adalah zaitun (Olea europaea) di Mediterranean.

Tumbuhan berbunga turut memberikan sumber ekonomi dalam bentuk kayu, kertas, fiber (kapas, flaks, dan hem, antara lain), ubat-ubatan (digitalis, ubat gegat), tumbuhan hiasan dan hiasan taman (landscaping), dan banyak lagi kegunaan lain.

Lihat juga sunting

Rujukan dan pautan luar sunting