Cartoon Network ialah rangkaian televisyen kabel dimiliki oleh pembahagian Global Kids, Young Adults and Classics dari Warner Bros. Entertainment, yang juga ialah anak syarikat Warner Bros. Discovery melalui pembahagian Studio dan Kumpulan Rangkaian.

Saluran ini dilancarkan pada 1 Oktober 1992, dan kebanyakannya menyiarkan rancangan televisyen animasi dan kartun, terutamanya rancangan kanak-kanak, terdiri daripada komedi animasi dan aksi. Ia kini beroperasi pada jam 6 pagi to 9 malam (ET/PT) dan disasarkan kepada kanak-kanak antara 6 hingga 13 tahun.[1] Blok siaran separuh harinya, Adult Swim disasarkan kepada golongan dewasa dan dijadikan sebagai entiti berasingan untuk tujuan promosi dan sebagai saluran berasingan oleh Nielsen untuk tujuan penarafan.[2]

Sehingga November 2020, Cartoon Network terdapat sekurang-kurangnya 85 juta isi rumah yang melanggan perkhidmatan televisyen kabel di Amerika Syarikat.[3]

Sejarah sunting

 
Logo pertama Cartoon Network (1992-2004)

Ia memulakan siarannya dengan tujuan memberi perhatian bagi pemirsa kanak-kanak pada tanggal 1 Oktober 1992 dan pengaturcaraan awal pada saluran terdiri eksklusif dari tayangan ulang kartun Warner Bros. yang klasik, kartun Popeye 1933-1957, kartun MGM dan sebahagian besar dari Hanna-Barbera.

Sejak dilancarkan, saluran ini bersiaran 24 jam per hari, 7 hari per minggu.

Pada tahun 1993, ia memperoleh rancangan aslinya, The Moxy Show. Untuk melakukannya, studionya sendiri (sekali lagi, dibuat oleh Hanna-Barbera), ditubuhkan pada tahun 1994 dengan program yang disebut The What-A-Cartoon! Show. Ia juga bekembang dan studionya itu dinamakan oleh Cartoon Network Studios.

Pengambilalihan Turner oleh Time Warner, yang terjadi pada tahun 1996[4], memperoleh pemilikan konsolidasi semua kartun Warner Bros., yakni kartun pasca-Julai 1948 dan kartun hitam-putih (yang telah dibeli kembali Warner Brothers pada tahun 1960).[5]

Sebahagian besar kartun pendek yang ditayangkan dalam bentuk pakej setengah jam-jam atau panjang, biasanya dipisahkan dengan aksara atau studio itu dibuat. Sebahagian besar animasi klasik yang dipaparkan di Cartoon Network tidak lagi mengudara, dengan pengecualian beberapa atau sebahagian besar kartun Looney Tunes atau kartun MGM. Diantaranya ialah Tom and Jerry.

Rancangan dari CN tidak akan terdapat di Kanada sampai dengan tahun 1997, ketika sebuah rangkaian khusus Kanada Télétoon (dan pasangan bahasa Bahasa Perancis-nya) dilancarkan.

 
Logo kedua Cartoon Network (2004-2010)

Pada tarikh 14 Jun 2004, Cartoon Network seterusnya dikemaskini logo, dan slogan: “This is Cartoon Network!”. Ini ialah era pertama CN dengan pengumuman m,enggunakan suara wanita untuk rangkaian. Ditambah lagi dengan bumper baru berisi karakter kartun 2D di kota (model CGI).

Tahun berikutnya, 2005, dikenali sebagai masa keemasan untuk Cartoon Network, mempunyai sebanyak 20 menunjukkan baru dengan episod baru untuk setiap satu, sekaligus. Rangkaian ini juga sangat dipromosikan pada tahun 2005 dengan iklan baru setiap hari. Kemudian, rangkaian memuat menunjukkan lebih dari 1990-an.

Pada tarikh 10 April 2006, cogan Cartoon Network menggunakan cogan baru - “Cartoon Network — Yes!,” sebagaimana diucapkan oleh Fred Fredburger. Rangkaian ini juga menggunakan apa yang menampilkan tokoh Camp Lazlo. Pada tarikh 1 September 2007, paparan rangkaian ini dirubah, dan bumper dan pengenalan stesen yang bertema untuk lagu dari The Hives, "Fall is Just Something That Grown-Ups Invented". Sebulan kemudian, pada tarikh 15 Oktober, saluran tersebut bermula bersiaran dalam definisi tinggi 1080i.

Sejak bulan April 2008, Cartoon Network mula menayangkan pada bumper satu pemberitahuan penutupan jam tayang, menggambarkan kegiatan sehari-hari seorang anak dari matahari terbit hingga malam hari, dan ditutup dengan "Good Night. See you tomorrow!" sebelum blok rancangan Adult Swim. Ini ialah bumper pertama mereka untuk penutupan jam tayangnya selepas 7 tahun menayangkan seperti blok malam.

Pada tarikh 22 Mac 2010, Cartoon Network memulakan debut barunya: logo ketiga, yang merupakan ciri di dalam 2010 muka rangkaian dan tur yang bertema dalam nama "Move It Movement". Ia memulakan debut televisyennya pada tarikh 29 Mei 2010 06:00. Tampilan baru juga merangkumi akting cemerlang dari logo Cartoon Network 1992-2004 di beberapa ident dengan jenis huruf berbeda. Selain itu, bumper penutupannya kemudian disemak untuk menyesuaikan tampilan baru rangkaian ini. Sekarang hanya memaparkan persegi mengatakan "10:00", diikuti oleh kata "Check Ya Later" dan logo baru Cartoon Network. Bumper baru yang diperkenalkan ialah bumper sign-on.

Rancangan sunting

Sebuah audio berbahasa Sepanyol boleh diakses melalui SAP, beberapa syarikat kabel memberikan pakan Sepanyol sebagai saluran berasingan.

Pra-sekolah sunting

Rancangan kanak-kanak pra-TK dibuat bergantung pada studio, seperti:

Hanna-Barbera
  • The Flintstone Kids: siri kartun ini mengikuti petualangan Fred, Barney, Wilma, dan Betty sebagai kanak-kanak dengan haiwan kesayangan mereka Dino.
  • A Pup Named Scooby-Doo: siri ini berisi kisah Scooby-Doo dan gengnya di usia SMP. Dibuat oleh Tom Ruegger (yang meninggalkan HB pada waktu itu), siri kartun ini ditayangkan pada tarikh 10 September 1988 dan pernah tayang selama tiga musim di ABC sebagai rancangan setengah jam. Ada tiga puluh episod yang dihasilkan (tiga belas tahun 1988, lapan tahun 1989, dan sembilan di 1990-1991).
  • Yo Yogi!: siri kartun ini menceritakan tentang suasana kota Jellystone Town pada saat Yogi Bear dan gengnya di usia SMA. Siri kartun ini mempunyai ciri-ciri adegan 3-D, yang memerlukan kacamata 3D, yang ditawarkan oleh Kellogg's Rice Krispies. Namun, NBC berfikir bahawa siri ini tidak melakukan dengan baik di peringkat. Ada 19 episod disediakan.
  • Tom & Jerry Kids: siri kartun ini menceritakan petualangan Tom Cat dan Jerry Mouse di masa kecil mereka dan rakan-rakan mereka Droopy & Dripple dan Spike & Tyke. Tom di masa mudanya memakai topi besbol merah di kepalanya, dan Jerry di masa mudanya itu mempunyai bagus gumpalan rambut di kepala dan memakai dasi kupu-kupu merah. Acara ini terdiri daripada tiga siri pendek dengan durasi 7 minit, dan ada 65 episod sedia.
  • Cave Kids: siri kartun ini ialah kelanjutan dari The Flintstone Kids.
Warner Bros. Animation
  • Firehouse Tales: siri ini menceritakan kisah para pemadam kebakaran dalam pekerjaan mereka.
  • Baby Looney Tunes: siri ini menceritakan masa kanak-kanak dari tokoh Looney Tunes.

Siri berformat aksi sunting

Ada puluhan kartun berformat aksi, misalnya:

Siri komedi dari Warner Bros. Animation sunting

Siri komedi dibawah ini diterbitkan oleh Warner Bros. Animation

  • Tiny Toon Adventures: Ini ialah sebuah siri komedi dibuat oleh Tom Ruegger dan dihasilkan oleh Amblimation dan Warner Bros. Animation. Siri ini mengisahkan petualangan kelompok Tiny Toons
  • Animaniacs: Ini ialah sebuah siri komedi yang mengisahkan pengembaraan Yakko, Wakko, dan Dot.
  • Taz-Mania: Siri ini mengisahkan tentang kehidupan Tasmanian Devil di Australia.
  • The Sylvester and Tweety Mysteries: Siri ini mengisahkan lelucon antara Tweety dan Sylvester dalam memecahkan misteri.

Siri komedi lain sunting

Siri antologi sunting

Lain-lain sunting

Siri lain yang ditayangkan di Cartoon Network ialah:

Boomerang sunting

Boomerang ialah saluran kembar Cartoon Network yang menayangkan pelbagai rancangan klasik. Ia ditargetkan bagi kanak-kanak dengan tujuan mengenang kejayaan kartun pada masa lalu.

Pengaturcaraan sunting

Kini
  1. Adult Swim
  2. Cartoon Network's The Flicks
  3. You Are Here
Pernah ditayangkan
  1. Super Adventures
  2. Afternoon Adventures
  3. Power Zone
  4. Toonami
  5. Saturday CrushZone
  6. Fried Dynamite
  7. Fridays
  8. Cartoon Cartoons
  9. Miguzi
  10. Master Control
  11. Saturday Video Entertainment System
  12. Big Bag
  13. Tickle U
  14. Cartoon Olio
  15. Cartoon Network Block Party
  16. June Bugs
  17. Last Bell
  18. CN Sports
  19. Wedgies
  20. Invaded
  21. Summer @ 7
  22. Total Drama Tuesdays
  23. Har Har Tharsdays
  24. HullabaNew
  25. Thumbtastic Afterschool Event
  26. Action Flicks
  27. Super Chunk

Filem tersedia sunting

Studio sunting

  • Cartoon NETWK Studios ialah studio animasi yang mengkhususkan penerbitan siri animasi untuk Cartoon Network.

Rujukan sunting

  1. ^ https://twitter.com/RegularTweetsUK/status/1315743550747955202. Missing or empty |title= (bantuan)
  2. ^ "Adult Swim/CN Split Cements Strategy". ICv2. GCO. March 3, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada November 7, 2012. Dicapai pada November 30, 2012.
  3. ^ "Breaking News - Adult Swim and Digital Dream Labs Build "Rick and Morty" Butter Robot | TheFutonCritic.com". www.thefutoncritic.com. Dicapai pada 2020-11-21.
  4. ^ New York Times.com TURNER TO MERGE INTO TIME WARNER; A $7.5 BILLION DEAL MARK LANDLER September 23, 1995
  5. ^ The earliest-released color cartoon to have been retained by WB over the years is You Were Never Duckier, released on August 1, 1948.
  6. ^ SDCC2008: "Foster's" Panel Report - Series Finale in 2009[pautan mati kekal]
  7. ^ PR: Warner Premiere & Cartoon Network to Release Live-Action SCOOBY-DOO Prequel[pautan mati kekal]
  8. ^ PR: Alex Winter to Direct Live-Action Ben 10: Alien Force for Cartoon Network

Pautan luar sunting