Drama Kristian adalah berdasarkan tema agama Kristian.

Drama misteri sunting

Melalui jemaat zaman pertengahan di Eropah sering melakukan drama misteri, menceritakan kisah-kisah Alkitab. Mereka berkembang dari perwakilan kisah-kisah Alkitab di gereja dengan lagu yang disertakan. Memandangkan drama liturgi ini menjadi lebih popular, lebih banyak bahasa vernakular atau sehari-hari diperkenalkan dan bukan-ulama mula berpartisipasi. Apabila drama menjadi semakin sekular, mereka mula dilaksanakan sepenuhnya dalam bahasa vernakular dan dipindahkan dari gereja-gereja menjelang abad ke-13 atau ke-14.

Pertunjukan keagamaan ini diambil alih oleh pertubuhan, dengan setiap persatuan mengambil tanggung jawab untuk sekeping sejarah kitab tertentu. Dari kawalan kesatuan mereka mendapat nama misteri bermain. Permainan misteri berkembang menjadi satu siri drama berurusan dengan semua peristiwa utama dalam kalendar Kristian, dari Penciptaan hingga Hari Kebangkitan. Menjelang akhir abad ke-15, tradisi bertindak ini bermain dalam kitaran pada hari perayaan (seperti Perayaan Corpus Christi) telah ditubuhkan di seluruh Eropah.

Drama moral sunting

Menjelang abad ke-15 dan ke-16, bentuk telah berkembang menjadi permainan moral. Ini adalah alegori, di mana para protagonis bertemu dengan ciri-ciri pelbagai sifat moral, kesan bersih menjadi galakan untuk menjalani kehidupan yang mulia.

Umur Puritan sunting

Pada abad keenam belas dan ketujuh belas teater umumnya dilihat sebagai jahat, dan gereja membuat percubaan untuk menindasnya. Di Amerika Syarikat pengutuk teater itu meluas pada abad kelapan belas; Pada tahun 1794, Presiden Timothy Dwight IV dari Yale College dalam "Essay on the Stage" mengumumkan bahawa "untuk merasai rasa bermain-main bermakna tidak lebih atau kurang daripada kehilangan harta yang paling berharga: jiwa abadi."

Moden sunting

Di gereja-gereja abad ke-20, khususnya gereja-gereja evangelikal, kembali menemui penggunaan teater sebagai bentuk jangkauan dan sebagai bentuk seni yang sah.

Di Britain pada awal abad ke-20, adalah haram bagi mana-mana pelakon manusia untuk menggambarkan tokoh ilahi di pentas, meletakkan sekatan yang teruk pada teater Kristian. Drama radio tahun 1941-1942, The Man Born to Be King menghancurkan tabu ini dengan bukan sahaja termasuk Yesus sebagai watak tetapi memberikan ucapan 'biasa' dan bukannya 'alkitabiah'. (Penggambaran radio tidak diliputi oleh undang-undang, tetapi sekeping itu menarik aduan yang besar. )

Drama T. S. Eliot Pembunuhan di Cathedral mengupas tema Kristian syahid dan pengorbanan serta sejarah gereja.

Pada tahun 1960-an banyak drama telah dihasilkan berurusan dengan subjek Kristian, terutamanya Jesus Christ Superstar dan Godspell. Pada kira-kira pada masa yang sama banyak gereja lagi beralih ke drama sebagai cara jangkauan, dan sebagai bentuk seni yang sah. Syarikat teater Kristian kecil mula berkembang di Britain dan Amerika. Bermain seperti Heaven's Gates, Hell's Flames digunakan untuk penginjilan. Covenant Players ditubuhkan pada tahun 1963 untuk menghasilkan drama Kristian yang ditulis oleh pengasasnya.

Lihat juga sunting

  • Pengisytiharan Alkitab
  • Kesusasteraan Kristian
  • Drama Paskah
  • Drama Jesuit
  • Drama liturgi
  • Bermain nafsu

Pautan luar sunting