Epistola (/ˈpɪsəl/; Yunani: ἐπιστολή, epistol, "surat") adalah tulisan yang diarahkan atau dihantar kepada seseorang atau sekumpulan orang, biasanya elegan dan formal didaktik surat. Genre Surat Penulisan Surat adalah perkara biasa di Mesir purba sebagai sebahagian daripada scribal-sekolah kurikulum penulisan. Surat-surat dalam Perjanjian Baru dari Rasul ke Kristian biasanya dirujuk sebagai surat-surat. Yang secara tradisinya dikaitkan dengan Paul dikenali sebagai Pauline epistles dan yang lain sebagai surat-surat Katolik (iaitu, "umum") .

St. Paulus Menulis Surat-Suratnya, oleh Valentin de Boulogne atau Nicolas Tournier (s. abad ke-16, koleksi Yayasan Blaffer, Houston, TX).

Bentuk surat-surat (Epistola) Kristian sunting

Surat-surat Kristian, baik yang ada di Perjanjian Baru dan di antara Bapa-bapa Kristian awal, ditulis sesuai dengan yang diformalkan, Hellenistik tradisi. Ini mencerminkan jumlah pengaruh Hellenistik terhadap penulis surat, terutama dalam kes Paul. Klasik Steve Reece telah membandingkan ribuan bahasa Yunani, Rom, dan Yahudi surat kontemporari dengan Paul dan memerhatikan bahawa Paul mengikuti banyak perkara biasa epistolary konvensyen.[1]

Pembukaan sunting

Berbeza dengan huruf moden, surat-surat biasanya menamakan pengarang pada awalnya, diikuti oleh penerima (misalnya, lihat Filipi 1:1). Ahli Kitab (atau lebih tepat lagi, yang amanuensis) yang menulis surat itu boleh dinamakan di akhir surat (mis., Rom 16:22). Dalam ketiadaan a sistem POS, yang kurier juga boleh dinamakan (mis. Efesus 6:21–22).

Selepas nama pengarang dan penerima, surat-surat Pauline sering dibuka dengan ucapan, "rahmat dan kedamaian kepada anda." "Rahmat" adalah ucapan Hellenistik yang biasa, sementara "kedamaian" (shalom) adalah perkara biasa Yahudi salam; ini mencerminkan identiti ganda Paulus dalam kepercayaan Yahudi dan budaya Hellenistik. Mungkin juga ada ucapan terima kasih kepada penonton. Dalam surat sekular, doa atau keinginan untuk kesihatan diikuti.

Badan sunting

Tubuh bermula dengan pernyataan ringkas yang memperkenalkan topik utama seluruh tubuh.

Nota sunting

  1. ^ Reece, Steve. Paul's Large Letters: Pauline Subscriptions in the Light of Ancient Epistolary Conventions. London: T&T Clark, 2016. Paul's Large Letters

Pautan luar sunting

  •  Gosse, Edmund William (1911). "Epistle" . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris). 9 (ed. ke-11). m/s. 701–703.
  • Catholic Encyclopedia: Epistles
  • David Trobisch, "How to read an ancient letter collection", 1999: the possibility of a narrative critical study of the Letters of Paul