Gerakan harian (Jawi: ݢرقن هارين) atau gerakan diurnal (daripada bahasa Latin diurnus 'harian', daripada Latin diēs 'hari') ialah istilah astronomi yang merujuk kepada pergerakan ketara objek angkasa (contohnya Matahari dan bintang) mengelilingi Bumi, atau lebih tepat mengelilingi dua kutub cakerawala, dalam tempoh satu hari. Ia disebabkan oleh putaran Bumi di sekeliling paksinya, jadi hampir setiap bintang kelihatan mengikuti laluan lengkok bulat, dipanggil bulatan harian,[1] sering digambarkan dalam fotografi jejak bintang.

Masa untuk satu putaran lengkap ialah 23 jam, 56 minit dan 4.09 saat – satu hari sidereal. Demonstrasi eksperimen pertama gerakan ini telah dijalankan oleh Léon Foucault. Memandangkan Bumi mengorbit Matahari sekali setahun, masa sidereal untuk sebarang tempat dan masa tertentu akan bertambah kira-kira empat minit berbanding waktu sivil tempatan, setiap 24 jam, sehinggalah, selepas setahun berlalu, satu "hari" sidereal tambahan telah berlalu berbanding dengan bilangan hari suria.

Arah relatif sunting

Arah relatif pergerakan diurnal di Hemisfera Cakerawala Utara adalah seperti berikut:

  • Menghadap ke utara, di bawah Polaris: ke kanan, atau ke timur
  • Menghadap ke utara, di atas Polaris: ke kiri, atau ke barat
  • Menghadap ke selatan: ke kanan, atau ke arah barat

Oleh itu, bintang lilit kutub utara bergerak melawan arah jam mengelilingi Polaris, bintang kutub utara.

Di Kutub Utara, arah mata angin tidak terpakai pada gerakan harian. Dalam bulatan lilit kutub, semua bintang bergerak ke kanan, atau melihat terus ke atas, lawan jam di sekeliling zenit, tempat Polaris berada.

Pemerhati Hemisfera Cakerawala Selatan akan menggantikan utara dengan selatan, kiri dengan kanan, dan Polaris dengan Sigma Octantis, kadang kala dipanggil bintang kutub selatan. Bintang lilit kutub bergerak mengikut arah jam mengelilingi Sigma Octantis. Timur dan barat tidak saling bertukar.

Seperti yang dilihat dari Khatulistiwa, kedua-dua kutub cakerawala berada di ufuk kerana utara dan selatan, dan gerakannya adalah melawan arah jam (iaitu ke kiri) mengelilingi Polaris dan mengikut arah jam (iaitu ke kanan) mengelilingi Sigma Octantis. Semua gerakan adalah ke arah barat, kecuali dua titik tetap.

Kepantasan nampaknya sunting

Laluan lengkok harian objek pada sfera cakerawala, termasuk bahagian yang mungkin di bawah ufuk, mempunyai panjang berkadar dengan kosinus deklinasi. Oleh itu, kelajuan gerakan diurnal objek cakerawala menyamai kosinus ini dikali 15° sejam, 15 arkaminit seminit, atau 15 arkasaat sesaat.

Dalam tempoh masa tertentu, jarak sudut tertentu yang dilalui oleh objek di sepanjang atau berhampiran khatulistiwa cakerawala boleh dibandingkan dengan diameter sudut salah satu objek berikut:

  • sehingga satu diameter Matahari atau Bulan (kira-kira 0.5° atau 30') setiap 2 minit
  • sehingga satu diameter planet Zuhrah dalam ijtimak (kira-kira 1' atau 60") kira-kira setiap 4 saat
  • 2,000 diameter bintang terbesar sesaat

Jejak bintang dan fotografi selang masa menangkap kabur gerakan diurnal. Pergerakan jelas bintang berhampiran kutub cakerawala kelihatan lebih perlahan berbanding bintang yang lebih dekat dengan khatulistiwa cakerawala. Sebaliknya, mengikut gerakan harian dengan kamera untuk menghapuskan kesan lengkoknya pada pendedahan yang lama, boleh dilakukan dengan lekapan khatulistiwa, yang memerlukan pelarasan jarak hamal sahaja; teleskop mungkin mempunyai pemacu motor sidereal untuk melakukannya secara automatik.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Diurnal Motion | COSMOS". astronomy.swin.edu.au. Dicapai pada 2021-05-27.