Gilderoy Lockhart (Darjah Kebesaran Merlin, Kelas Ketiga, Ahli Kehormat Liga Pasukan Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam, dan pemenang Anugerah Senyuman Paling Menawan di majalah Mingguan Ahli Sihir, lima kali berturut-turut) merupakan salah satu watak dalam novel rekaan iaitu siri Harry Potter. Dalam siri tersebut, beliau ialah seorang selebriti yang terkenal dengan buku tulisan beliau tentang makhluk jahat dan cara menanganinya. Beliau mempunyai rambut kuning pudar yang beralun dan mempunyai gigi yang bersinar. Beliau sangat suka membanggakan diri sendiri. Wallau bagaimanapun, peminat beliau hanya terdiri dari perempuan remaja hinggalah ke pertengahan umur.

Watak Harry Potter
Gilderoy Lockhart
Gilderoy Lockhart, dilakonkan oleh Kenneth Branagh,
Gilderoy Lockhart
Jantina Lelaki
Warna rambut Kuning Pudar
Warna mata Biru
Sekolah Tidak diketahui
kemungkinan Hogwarts
Keturunan Sihir
Dilakonkan oleh Kenneth Branagh
Kemunculan pertama Harry Potter and the Chamber of Secrets (buku & filem)

Gilderoy Lockhart menjadi Profesor Gilderoy Lockhart pada tahun persekolahan 1992-1993. Beliau telah menjawat sebagai pengajar Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Beliau tidaklah sangat popular di kalangan staf Hogwarts malah dibenci oleh Severus Snape sendiri yang amat mengharapakan jawatan Gilderoy itu. Harry juga meluat dengan tindak-tanduk Gilderoy yang sering menganggap Harry ingin menjadi popular sepertinya.

Watak ini dilakonkan oleh Kenneth Branagh dalam filem.

Gilderoy Lockhart dan Harry Potter yang dilakonkan oleh Kenneth Branagh dan Daniel Radcliffe dalam Harry Potter and the Chamber of Secrets (filem)

Jalan cerita sunting

Gilderoy Lockhart dikecam sebagai penakut kerana mengelakkan diri dari memasuki ke Bilik Rahsia lalu membongkar rahsia penipuannya selama ini yang karyanya adalah hasil titik peluh perjuangan orang lain yang dicuri kisahnya. Mantera memori diberi kepada mereka untuk menggunakan pencapaian mereka sebagai kejayaannya. Apabila beliau cuba menghapuskan memori Ron Weasley, mantera tersebut berpatah balik dan mengena dirinya kerana disebabkan tongkat sihir Ron yang telah patah. Lalu, ingatan Gilderoy terhapus dan dihantar ke Hospital St. Mungo untuk Kecederaan dan Penyakit Ajaib. Pada Krismas 1995, Harry Potter terserempak Gilderoy di hosital tersebut dan masih dalam proses pemulihan ingatan. Beliau masih menerima surat dari peminat walaupun ketika ini dia tidak tahu mengapa dia menerima surat tersebut.

Lihat juga sunting