Habibie & Ainun 3

filem Indonesia

Habibie & Ainun 3 merupakan filem biografi percintaan Indonesia yang diterbitkan pada 2019 diarahkan oleh Hanung Bramantyo dan ditulis oleh Ifan Ismail. Filem ini adalah sambungan dari Rudy Habibie (2016), pendahulu dari Habibie & Ainun, sekaligus filem ketiga dari siri Habibie & Ainun. Apabila Rudy Habibie mengisahkan Habibie muda, jadi Habibie & Ainun 3 mengisahkan Ainun muda. Maudy Ayunda tampil sebagai pelakon utama, Reza Rahadian kembali membintangi filem ini, dan Jefri Nichol bergabung sebagai pelakon baru dalam siri ini. Filem ini ditayangkan pada 19 Disember 2019 di Indonesia dan 26 Disember 2019 di Malaysia.

Habibie & Ainun 3
PengarahHanung Bramantyo
Lakon layarIfan Ismail
Dihasilkan olehManoj Punjabi
Dibintangi
SinematografiYudi Datau
Galang Galih
Disunting olehWawan I. Wibowo
Muzik olehTya Subiakto
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
Masa tayangan
121 minit
Negara Indonesia
BahasaIndonesia
Pecah panggungRp84 bilion (perkiraan)

Pelakon sunting

Sebagaimana dalam Rudy Habibie, penerbit Manoj Punjabi juga terlibat sebagai kameo.

Muzik sunting

Runut bunyi rasmi filem ini adalah "Kamu & Kenangan" yang dibawakan Maudy sendiri.[1] Terdapat pula "Denganmu" yang dibawakan Adiva Ramadhani.[2] Ada pula Bidadari Surgaku oleh Yakop Ferdinand, Mawar Melayu oleh Borock N Roll, Denganmu Hanya Dirimu oleh Adrian Martadinata & Adiva Ramadhani, Hey Hey Hey Hey oleh Borock N Roll, Amarah Ahmad oleh Tya Subiakto, dan Meraih Prestasi oleh Tya Subiakto.

No.TajukPenulisPenyanyiMasa
1."Kamu & Kenangan"Melly GoeslawMaudy Ayunda4:45
2."Denganmu"Adrian Martadinata, Adiva RamadhaniAdiva Ramadhani3:09


Rujukan sunting

  1. ^ Aprilianti, Ria (25 Jun 2019). "Kamu & Kenangan, Soundtrack Film Habibie Ainun 3 dengan Apik Dibawakan Maudy Ayunda". Liputan 6. Dicapai pada 25 Januari 2022.
  2. ^ "Setelah Maudy Ayunda, Giliran Adiva Nyanyikan Soundtrack Habibie dan Ainun 3". Liputan 6. 14 November 2019. Dicapai pada 25 Januari 2022.

Pautan luar sunting