Hakubun Shimomura

ahli politik Jepun

Hakubun Shimomura (下村博文, Shimomura Hakubun, lahir 23 Mei 1954) ialah seorang ahli politik Jepun dari Parti Liberal Demokratik (LDP), ahli Dewan Perwakilan dalam Diet Jepun (badan perundangan kebangsaan).

Hakubun Shimomura
下村 博文
Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Sukan, Sains dan Teknologi
Dalam jawatan
26 Disember 2012 – 7 Oktober 2015
Perdana MenteriShinzō Abe
Didahului olehMakiko Tanaka
Digantikan olehHiroshi Hase
Ahli Dewan Perwakilan
untuk Daerah ke-11 Tokyo
Memegang jawatan
20 Oktober 1996
Butiran peribadi
Lahir (1954-05-23) 23 Mei 1954 (umur 69)
Takasaki, Gunma, Japan
Parti politikParti Liberal Demokratik
Alma materUniversiti Waseda
Laman web rasmiOfficial website

Kehidupan awal sunting

Berasal dari Takasaki, Gunma, Shimomura dilahirkan pada 23 Mei 1954.[1] Beliau kehilangan ayahnya pada umur sembilan tahun dan mengalami kesulitan kewangan yang teruk untuk menyelesaikan pendidikannya, tetapi memperoleh biasiswa untuk menyelesaikan sekolah menengah dan universiti. Beliau mengendalikan sekolah cram semasa mendaftar sebagai pelajar di Universiti Waseda.

Kerjaya sunting

Shimomura telah berkhidmat di Perhimpunan Tokyo selama dua penggal sejak 1989. Beliau terpilih menjadi ahli Dewan Perwakilan untuk pertama kalinya pada 1996. Beliau adalah wakil daerah Tokyo No. 11 di majlis rendah. Beliau juga merupakan Timbalan Ketua Setiausaha Kabinet dalam penggal pertama Shinzo Abe pada 2006.

Shimomura sekali lagi dilantik dalam Kabinet oleh Shinzo Abe sebagai Menteri apendidikan, Budaya, Sukan, Sains dan Teknologi pada 26 Disember 2012. Sebagai menteri, Shimomura memperluas kemampuan sekolah tempatan untuk menyediakan kelas hari Sabtu dan mendorong globalisasi universiti Jepun dengan meningkatkan kemahiran Bahasa Inggeris dan mengambil lebih ahli fakulti asing.

Beliau mengawasi persiapan oleh Jawatankuasa Penganjuran untuk Sukan Olimpik Musim Panas 2020 bagi pihak pemerintah negara di Tokyo sebelum digantikan oleh Menteri Olimpik Toshiaki Endo pada 25 Jun 2015.

Berikutan peletakan jawatan gabenor Tokyo Naoki Inose pada 19 Disember 2013, Shimomura dikhabarkan sebagai calon yang berpotensi untuk pilihan raya gabenor yang akan diadakan pada Februari 2014, bersama dengan Yuriko Koike, Hideo Higashikokubaru, Seiko Hashimoto dan Yoichi Masuzoe. LDP mengecualikan namanya dari pertimbangan dalam tinjauan pendapat pada 20 Disember sehingga beliau dapat memfokuskan usahanya pada Olimpik Tokyo.

Pandangan politik sunting

Shimomura berafiliasi dengan pertubuhan revisionis sejarah secara terbuka Nippon Kaigi, dan pandangan politiknya sepenuhnya sesuai dengan agenda pertubuhan tersebut.

Sebelum pilihan raya umum 2012, Shimomura mengatakan kepada majalah Apple Town bahawa "kami berniat untuk membina pentadbiran yang benar-benar konservatif ... [yang] hanya ada selama kira-kira tiga tahun sejak perang", menggambarkan ketegangan dengan China dan Korea Selatan sebagai "krisis kebangsaan" dan menyatakan bahawa "67 tahun sejak berakhirnya Perang Dunia II telah menjadi sejarah kehancuran Jepun."

Berkenaan dengan wanita penghibur, beliau berkata pada 2007 bahawa "memang benar ada wanita yang selesa. Saya percaya beberapa orang tua mungkin telah menjual anak perempuan mereka. Tetapi itu tidak bermaksud tentera Jepun terlibat." Berikutan pelantikannya sebagai Menteri Pendidikan pada 2012, beliau enggan mengulas mengenai isu tersebut tetapi menyatakan bahawa "pemerintah telah memutuskan untuk mengkaji tafsiran sejarah Jepun, termasuk Kenyataan Kono [mengakui penglibatan tentera], dan saya ingin menyatakan pandangan saya semasa proses itu, jika perlu. "

Shimomura enggan memberi campur tangan dalam perdebatan mengenai penapisan manga Barefoot Gen, yang menggambarkan pengeboman atom Hiroshima dan kesalahan Jepun dalam Perang Dunia II, oleh dewan sekolah di Matsue, dengan menyatakan bahawa pelajar muda mungkin tidak dapat memahami gambarannya dengan betul.

Shimomura menyokong menghidupkan semula reaktor tenaga nuklear di Jepun berikutan bencana nuklear Fukushima, dengan menyatakan bahawa "sekiranya Jepun mendapati dirinya kehilangan bekalan elektriknya, syarikat akan dengan cepat memindahkan operasi mereka ke luar negara dan deindustrialisasi akan cepat merebak - dan Jepun tidak akan dapat merevitalisasi ekonominya. "

Rujukan sunting

  1. ^ "Cabinet Profiles". The Japan Times (dalam bahasa Inggeris). 26 Disember 2012. Dicapai pada 3 Januari 2013.