Quintus Horatius Flaccus (8 Disember 65 SM – 27 November 8 SM, nama Bahasa Inggeris: Horace) ialah seorang askar dan penyajak Romawi; beliau merupakan pengarang tersohor di Empayar Rom semasa zaman Maharaja Augustus.

Horatius
Gambaran Horatius oleh Anton von Werner
Info kelahiranQuintus Horatius Flaccus
8 December 65 BC
Venusia, Itali, Republik Roma
Kematian27 November 8 BC (age 56)
Roma
KuburRoma
PekerjaanAskar, scriba quaestorius, Penyajak, senator
Bahasabahasa Latin
WarganegaraRepublik Rom
GenrePuisi berlirik
Pencapaian ketaraCarmina
"Ars Poetica"

BiografiSunting

Awal hidupSunting

Horatius lahir di Venosa, sebuah kota kecil di Itali. Ayahnya merupakan seorang hamba dimerdekakan.

Dua anak-beranak pindah ke Roma beberapa waktu kemudian, di mana ayahnya bekerja sebagai makelar lalu meningkatkan taraf hidup mereka menjadi kaya dan bisa mengirim Horatius ke sekolah terbaik di Roma. Ayahnya juga bisa mengirimnya ke kota Athina di Yunani untuk belajar bahasa dan falsafah Yunani. Keadaan mereka yang banyak berubah ini menjadikan Horatius amat bangga dengan ayahnya, malah beliau berbangga dengan latar belakang mereka yang mampu mengangkat diri daripada serba kekurangan.

Sebagai pegawai=Sunting

Di awal masa mudanya, Julius Caesar, diktator Romawi, terbunuh - perang segera diisytiharkankan terhadap orang-orang yang membunuhnya, Horatius sendiri memihak kepada militer. Saat perang selesai, Horatius kembali ke Romawi dan mengetahui orang lain tinggal di apartemennya. Ayahnya sudah pergi. Horatius menjadi amat miskin. Akhirnya, ia menemukan pekerjaan di perbendaharaan menyusun wang mahsul empayar.

Kawannya Lucius Varius Rufus dan Virgil, yang juga menulis, memperkenalkannya dengan Maecenas. Maecenas adalah kawan dekat Augustus, Maharaja Romawi. Horatius tinggal di Tibur, sebuah daerah di Roma. Saat meninggal, Horatius memberikan tanah yang dimilikinya kepada Augustus, untuk menambah tanah yang dimiliki negara. Kini, banyak penulis yang mengunjungi tanah itu untuk mengingatnya.

Gaya pengkaryaanSunting

Beberapa puisi Horatius sulit diterjemahkan karena sintaksis, tatabahasa, dan strukturnya yang amat berbeda dengan bahasa-bahasa modern.

Horatius banyak dipandang sejumlah orang, termasuk para ahli, sebagai salah satu penyair terbaik bahasa Latin

Senarai karyaSunting

Berikut merupakan turutan pengkaryaan Horatius sepanjang hidupnya sepertimana yang dipersetujui banyak pengkaji:[1]

NotaSunting

  1. ^ According to a recent theory, the three books of Odes were issued separately, possibly in 26, 24 and 23 BC (see G. Hutchinson (2002), Classical Quarterly 52: 517–37)
  2. ^ 19 BC is the usual estimate but c. 11 BC has good support too (see R. Nisbet, Horace: life and chronology, 18–20
  3. ^ The date however is subject to much controversy with 22–18 BC another option (see for example R. Syme, The Augustan Aristocracy, 379–81

RujukanSunting

  1. ^ R Nisbet, Horace: life and chronology, 17–21

Pautan luarSunting