Horus ialah dewa utama kepercayaan tamadun Mesir Purba khususnya mewakili kuasa raja, langit, bulan dan matahari[2] malah kerajaan Mesir itu sendiri. Dewa ini kononnya anak Isis dan Osiris.

Horus
Gambaran Horus daripada lukisan makam-makam zaman Kerajaan Baru. Mahkota merah-putih dipakai dewa menunjukkan tanda kekuasaan ke atas dua-dua Mesir Hulu dan Hilir.
Nama dalam hieroglif
G5
Pusat kultus utamaNekhen, Edfu[1]
SymbolMata Horus
Maklumat peribadi
PasanganHathor
AnakIhy
Ibu BapaOsiris dan Isis
Adik-beradikAnubis,[a] Bastet

Dewa ini disembah dari lewat zaman Mesir Prasejarah sampailah ke zaman-zaman dinasti Ptolemaik dan taklukan Romawi. Dia sering digambarkan berkepala falkon,[3] khususnya burung Falko Belalang.

Bentuk terawal yang tercatat mengenai Horus adalah dewa pengasuh dari Nekhen di Mesir Atas, yang merupakan tuhan nasional pertama yang diketahui, khususnya yang berkaitan dengan raja yang pada masa itu dianggap sebagai manifestasi Horus dalam kehidupan dan Osiris dalam kematian. Hubungan keluarga yang paling sering dijumpai menggambarkan Horus sebagai anak Isis dan Osiris, dan dia memainkan peranan penting dalam mitos Osiris sebagai pewaris Osiris dan pesaing Set, pembunuh Osiris. Dalam tradisi lain, Hathor dianggap sebagai ibunya dan kadang-kadang sebagai isterinya.[4] Horus berkhidmat pelbagai fungsi, terutamanya sebagai tuhan langit, perang dan memburu.

Etimologi sunting

Horus dicatatkan dalam hieroglif Mesir sebagai ḥr.w "Falcon"; Sebutan telah direkonstruksi sebagai ħaːruw. Makna tambahan dianggap sebagai "yang jauh" atau "orang yang di atas, lebih".[5] Ketika bahasa berubah dari masa ke masa, ia muncul dalam dialek Coptic dengan pelbagai cara sebagai hoːɾ atau ħoːɾ dan diambil ke dalam bahasa Yunani purba sebagai hoːɾos Hōros (disebut pada masa itu sebagai hoːɾos). Ia juga kekal sebagai nama dewa/theoforik pada Akhir Mesir Purba dan Coptic Har-si-ese]] "Horus, Anak Isis".

Nekheny mungkin merupakan tuhan helang lain yang disembah di Nekhen, kota burung helang, dengan mana Horus dikaitkan sejak awal.

Horus boleh dibuktikan sebagai falko di Narmer Palette , yang bertarikh sejak kira-kira abad ke-31 SM.

Nota perubahan sejak masa ke masa sunting

Pada awal Mesir, Horus adalah saudara Isis , Osiris, Set dan Nephthys. Ketika kultus yang berbeza terbentuk, dia menjadi anak Isis dan Osiris. Isis kekal sebagai saudara perempuan Osiris, Set dan Nephthys.


Horus dan firaun sunting

Teks Pyramid (c. 2400-2300 SM) menggambarkan sifat firaun sebagai watak-watak yang berbeza seperti kedua-dua Horus dan Osiris. Firaun sebagai Horus dalam kehidupan menjadi firaun sebagai Osiris dalam kematian, di mana ia bersatu dengan sisa para dewa. Penjelmaan baru Horus berjaya menjadi firaun mati di bumi dalam bentuk firaun baru.[6]

Keturunan Horus, produk akhirnya kesatuan antara anak-anak Atum , mungkin merupakan cara untuk menerangkan dan membenarkan kuasa pharaonic. Dewa yang dihasilkan oleh Atum adalah semua wakil angkatan kosmik dan daratan dalam kehidupan Mesir. Dengan mengenal pasti Horus sebagai keturunan pasukan-pasukan ini, kemudian mengenalinya dengan Atum sendiri, dan akhirnya mengenal pasti Firaun dengan Horus, Firaun secara teori telah menguasai seluruh dunia.

Pandangan Horus sebagai firaun nampaknya telah digantikan oleh konsep firaun sebagai anak Ra pada Dinasti Kelima

Horus dan Firaun sunting

Teks Piramid (c. 2400–2300 BC) menggambarkan sifat seseorang pharaoh dalam ciri berbeza dengan Horus dan Osiris. Firaun sebagai Horus dalam kehidupan menjadi firaun semasa hidup dan sebagai Osiris selepas mati, di mana dia dikumpulkan bersama dewa-dewa yang lain. Penjelmaan semula Horus menggantikan firaun yang mati di atas bumi sebagai .[7]

Keturunan Horus, produk akhirnya penyatuan antara anak-anak Atum, mungkin merupakan cara untuk menjelaskan dan membenarkan kuasa firaun. Dewa yang dihasilkan oleh Atum adalah semua perwakilan angkatan kosmik dan kuasa daratan dalam kehidupan Mesir. Dengan mengenal pasti Horus sebagai keturunan kuasa ini, kemudian mengenalinya dengan Atum sendiri, dan akhirnya mengenal pasti Firaun dengan Horus, Firaun secara teori telah menguasai seluruh dunia.

Pengertian Horus sebagai firaun nampaknya telah digantikan oleh konsep firaun sebagai anak Ra pada Dinasti Kelima Mesir [Dinasti Kelima]]

Galeri imej sunting

Nota sunting

  1. ^ (in some accounts)

Rujukan sunting

  1. ^ Sims, Lesley (2000). "Gods & goddesses". A Visitor's Guide to Ancient Egypt. Saffron Hill, London: Usborne Publishing. m/s. 29. ISBN 0-7460-30673.
  2. ^ "Horus". Ancient History Encyclopedia (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-02-22.
  3. ^ Wilkinson, Richard H. (2003). The Complete Gods and Goddesses of Ancient Egypt. Thames & Hudson. p. 202.
  4. ^ "The Oxford Guide: Essential Guide to Egyptian Mythology", Edited by Donald B. Redford, Horus: by Edmund S. Meltzer, pp. 164–168, Berkley, 2003, ISBN 0-425-19096-X
  5. ^ Meltzer, Edmund S. (2002). Horus. In D. B. Redford (Ed.), The ancient gods speak: A guide to Egyptian religion (pp. 164). New York: Oxford University Press, USA.
  6. ^ Allen, James P. (2005). The Ancient Egyptian Pyramid Texts. Society of Biblical Literature. ISBN 978-1-58983-182-7.CS1 maint: ref=harv (link)
  7. ^ Allen, James P. (2005). The Ancient Egyptian Pyramid Texts. Society of Biblical Literature. ISBN 978-1-58983-182-7.CS1 maint: ref=harv (link)
Sumber utama

Pautan luar sunting