Katak batu beracun

Katak Batu Beracun (Odorrana hosii, sering disalah eja sebagai O. hosei) atau turut dikenali sebagai Katak Hose adalah spesies katak sebenar dengan pelbagai jenis tersebar di Asia Tenggara. Spesies ini dinamakan sempena ahli zoologi Charles Hose.

Katak batu beracun
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Odorrana
Spesies:
Nama binomial
Odorrana hosii
(Boulenger, 1891)
Sinonim

Huia hosii (Boulenger, 1891)
Rana hosei (lapsus)
Rana hosii Boulenger, 1891

Saudara terdekatnya yang masih hidup sepertinya adalah O. chloronota yang terdapat di utara taburan katak Hose, serta O. livida dan O. morafkai dengan julat yang lebih terbatas di Myanmar dan Vietnam, masing-masing; iaitu keempat-empat ini kelihatan membentuk kumpulan yang rapat kerana spesies utara hampir tidak lebih dekat antara satu sama lain berbanding dengan katak Hose daripada mana-mana spesies mereka. Turut berkait rapat ialah O. megatympanum, satu lagi endemik Vietnam.

Penerangan sunting

Katak ini mempunyai badan yang tegap dengan kaki yang panjang dan langsing; jantan berukuran 50–60 mm, betina 85–100 mm. Bahagian belakangnya berwarna hijau gelap dengan sisi coklat, bahagian perutnya pucat, anggota badan ditandai dengan garis gelap. Hujung jari dan kakinya mempunyai corak cakera beralur. Katak ini juga mempunyai banyak variasi warna belakang atau dorsal. Termasuk hijau penuh, coklat penuh, hijau dengan titik coklat dan coklat dengan titik hijau. Panggilannya terdengar seperti "cit" tikus. Berudunya nampaknya tidak mempunyai cakera suctorial.

Taburan dan ekologi sunting

Katak batu beracun telah direkodkan di Semenanjung Tanah Melayu terutamanya di bahagian selatan Tanah Genting Kra, di Phuket, Tioman, Borneo, Kepulauan Batu, Sumatera, Simeulue, [2] Pulau Bangka, Belitung dan Jawa. Ia tinggal di sepanjang sungai yang jernih dan deras di dalam hutan hujan sehingga 1,700 meter ASL. Walaupun jumlahnya menurun sejak kebelakangan ini akibat penebangan hutan, ia masih tersebar secara meluas. Malah, terdapat bukti bahawa ia lebih bertolak ansur dengan pencemaran dan akan lebih mudah menerima hutan sekunder berbanding spesies katak lain di rantau ini. Oleh itu, ia disenaraikan sebagai Spesies yang Kurang Dibimbangkan oleh IUCN. [1]

Telur mungkin disimpan di dalam air dengan cara yang hampir sama dengan katak sebenar yang lain. Tetapi telur di dalam lapisan luar gelatinnya berwarna kekuning-kuningan yang pekat tanpa hemisfera gelap, menunjukkan tapak oviposisi khusus.

Nota kaki sunting

  1. ^ a b Peter Paul van Dijk, Djoko Iskandar, Robert Inger (2004) Odorrana hosii. In: IUCN 2012. IUCN Red List of Threatened Species. Version 2012.2.
  2. ^ Sarenha Lawalata, Shobi Zenobia (2011). "Historical Biogeography of Sumatra and Western Archipelago, Indonesia: Insights from the flying lizards in the genus Draco (Iguania: Agamidae)" (PDF). digitalassets.lib.berkeley.edu.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cai" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stuart" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut sunting

  • Inger, Robert F. (1966): The Systematics and Zoogeography of the Amphibia of Borneo. Fieldiana Zool. 52: 1–402.

Galeri sunting

Pautan luar sunting

Templat:Odorrana