Kejatuhan pasaran saham

Kejatuhan pasaran saham ialah kejatuhan harga saham secara mendadak merentasi keratan rentas sesebuah pasaran saham, mengakibatkan kerugian besar kekayaan kertas. Kejatuhan didorong oleh panik seperti faktor ekonomi yang mendasar. Mereka sering mengikuti spekulasi dan gelembung ekonomi.

Carta indeks saham dalam kejatuhan pasaran saham 2020

Kejatuhan pasaran saham ialah fenomena sosial di mana peristiwa ekonomi luaran digabung dengan psikologi orang ramai dalam gelung umpan balik yang positif di mana menjual oleh beberapa peserta pasaran mendorong lebih banyak peserta pasaran untuk menjual. Secara umum, kemalangan biasanya berlaku di bawah syarat-syarat berikut: tempoh yang berpanjangan daripada kenaikan harga saham dan keyakinan ekonomi yang berlebihan, sebuah pasaran di mana rasio pendapatan-pendapatan melebihi purata jangka panjang, dan penggunaan hutang margin dan leveraj yang meluas oleh peserta pasaran. Aspek-aspek lain seperti perang, perbadanan besar korporat, perubahan dalam undang-undang dan peraturan persekutuan, dan bencana alam yang sangat produktif di kawasan ekonomi juga boleh mempengaruhi penurunan nilai yang signifikan dalam nilai pasaran saham dalam pelbagai saham. Segala kejatuhan saham sedemikian mungkin mengakibatkan kenaikan harga saham bagi syarikat yang bersaing dengan syarikat yang terlibat.[1]

Tidak ada definisi numerik yang spesifik mengenai kejatuhan pasaran saham tetapi istilah ini biasanya berlaku untuk kerugian peratusan dua digit yang curam dalam indeks pasaran saham selama beberapa hari. Kejatuhan sering dibezakan dari pasaran beruang dengan penjualan panik dan penurunan harga yang mendadak. Pasaran beruang adalah tempoh penurunan harga pasaran saham yang diukur dalam bulan atau tahun. Kejatuhan sering dikaitkan dengan pasaran beruang, namun, ia tidak semestinya berjalan seiring. Isnin Hitam (1987), misalnya, tidak membawa kepada pasaran beruang. Begitu juga, pasaran beruang Jepun pada tahun 1990-an berlaku selama beberapa tahun tanpa berlaku kejatuhan.

Contoh sejarah sunting

 
Replika Indiaman Timur dari Syarikat Hindia Timur Belanda / United East India Company (VOC). VOC mungkin sebenarnya saham cip biru pertama.
 
Halaman di Bursa Saham Amsterdam (atau Beurs van Hendrick de Keyser dalam bahasa Belanda), bursa saham rasmi yang pertama di dunia. Di Republik Belanda abad ke-17, unsur-unsur asas pasaran saham formal (seperti yang kita ketahui hari ini) telah 'diciptakan'.

Tulip Mania (pada pertengahan 1630-an) sering dianggap sebagai gelembung ekonomi pertama yang dirakam. Secara bersejarah, gelembung dan kejatuhan pasaran saham awal juga mempunyai akar dalam kegiatan sosio-politico-ekonomi Republik Belanda abad ke-17 (tempat kelahiran pertukaran saham rasmi pertama dan pasaran saham dunia pertama), [2] [3] [4] [5] Hindia Timur Belanda ( syarikat awam yang pertama kali disenaraikan di dunia), dan Belanda Barat India Syarikat (WIC / GWIC) khususnya.

Panik pada 1907 sunting

Pada tahun 1907 dan pada tahun 1908, harga saham jatuh hampir 50% disebabkan oleh pelbagai faktor, yang diketuai oleh manipulasi saham tembaga oleh Knickerbocker Trust Company . [6] Saham United Copper meningkat dengan perlahan sehingga Oktober, dan selepas itu jatuh, yang menyebabkan panik. [7] [8] Beberapa amanah pelaburan dan bank yang telah melaburkan wang mereka di pasaran saham jatuh dan mula ditutup. Jalan bank selanjutnya dihalang kerana campur tangan JP Morgan . [9] Panik berterusan hingga 1908 dan menyebabkan pembentukan Federal Reserve pada tahun 1913. [10]

Kejatuhan Wall Street pada tahun 1929 sunting

 
Perhimpunan ramai di Wall Street sehari selepas kejatuhan tahun 1929.

Ekonomi berkembang untuk kebanyakan Roaring Twenties . Ia adalah zaman keemasan teknologi, seperti inovasi seperti radio, kereta, penerbangan, telefon, dan grid penghantaran kuasa elektrik yang digunakan dan diterima pakai. Syarikat-syarikat yang telah mempelopori pendahuluan ini, termasuk Radio Corporation of America (RCA) dan General Motors, menyaksikan saham mereka melambung. Syarikat kewangan juga berjaya, kerana bank Wall Street mengapungkan syarikat dana bersama (kemudian dikenali sebagai amanah pelaburan ) seperti Goldman Sachs Trading Corporation. Para pelabur amat berpuas hati dengan pulangan yang terdapat di pasaran saham, terutamanya dengan penggunaan leverage melalui hutang margin.

Pada 24 Ogos 1921, Indeks Perindustrian Dow Jones (DJIA) berada di 63.9. Menjelang 3 September 1929, ia telah meningkat lebih daripada enam kali ganda, menyentuh 381.2. Ia tidak mendapat semula tahap ini selama 25 tahun lagi. Pada musim panas tahun 1929, jelas bahawa ekonomi telah menurun, dan pasaran saham mengalami beberapa penurunan harga yang merisaukan. Penurunan ini menyebabkan kebimbangan peminat pelabur, dan peristiwa yang berlaku pada 24 Oktober, 28 dan 29 Oktober (dikenali sebagai Black Thursday, Black Monday, dan Black Tuesday).

Pada Black Monday, DJIA turun 38.33 mata kepada 260, jatuh 12.8%. Kelelahan jualan mengatasi sistem pita ticker yang biasanya memberi pelabur harga semasa saham mereka. Barisan telefon dan telegraf sibuk dan tidak dapat ditangani. Maklumat vakum ini hanya membawa kepada lebih banyak ketakutan dan panik. Teknologi Era Baru, yang sebelum ini banyak diraikan oleh para pelabur, kini berkhidmat untuk memperdalam penderitaan mereka.

Keesokan harinya, Black Tuesday, adalah hari kekacauan. Dipaksa untuk mencairkan stok mereka kerana panggilan margin, pelabur yang terlalu banyak membanjiri bursa dengan pesanan menjual. Dow jatuh 30.57 mata untuk ditutup pada 230.07 pada hari itu. Stok glamor pada zaman itu menyaksikan nilai mereka turun. Sepanjang dua hari, Dow Jones menjunam 23%.

Menjelang akhir hujung minggu 11 November, indeks tersebut berada pada 228 mata, penurunan kumulatif sebanyak 40% dari bulan September yang tinggi. Pasaran meningkat dalam bulan-bulan yang berikutnya, tetapi ia adalah pemulihan sementara yang menyebabkan para pelabur tidak curiga mengalami kerugian selanjutnya. DJIA kehilangan 89% nilai sebelum akhirnya berada di paras terendah pada Julai 1932. Kemalangan itu diikuti oleh Kemelesetan Besar, krisis ekonomi yang paling buruk pada zaman moden, yang melanda pasaran saham dan Wall Street sepanjang tahun 1930-an.

Isnin Hitam (1987) sunting

 
DJIA (19 Julai 1987 hingga 19 Januari 1988).

Pertengahan tahun 1980-an merupakan masa optimisme ekonomi yang kuat. Dari Ogos 1982 hingga kemuncaknya pada bulan Ogos 1987, Dow Jones Industrial Average (DJIA) meningkat daripada 776 kepada 2722. Peningkatan dalam indeks pasaran untuk 19 pasaran terbesar di dunia adalah purata 296% dalam tempoh ini. Jumlah purata saham yang didagangkan di Bursa Saham New York meningkat daripada 65 juta saham kepada 181 juta saham. [11]

Kejatuhan pada 19 Oktober 1987, Isnin Hitam, adalah kemuncak klimaktik kemerosotan pasaran yang telah bermula lima hari sebelum pada 14 Oktober. DJIA turun 3.81 peratus pada 14 Oktober, diikuti oleh penurunan 4,60 peratus pada hari Jumaat, 16 Oktober. Pada Black Monday, DJIA merosot 508 mata, kehilangan 22.6% daripada nilainya dalam satu hari. Indeks S & P 500 turun 20.4%, jatuh dari 282.7 kepada 225.06. Komposit NASDAQ hanya kehilangan 11.3%, bukan kerana kekangan pada pihak penjual, tetapi kerana sistem pasaran NASDAQ gagal. Diberkas dengan pesanan menjual, banyak stok di NYSE berhadapan dengan halting dan penangguhan perdagangan . Daripada 2,257 saham yang tersenarai di NYSE, terdapat 195 penangguhan dan halangan perdagangan pada siang hari. [12] Pasaran NASDAQ semakin buruk. Kerana pergantungannya pada sistem "pembuatan pasaran" yang membolehkan para pembuat pasaran menarik diri dari dagangan, kecairan dalam stok NASDAQ menjadi kering. Berdagang dalam banyak stok menghadapi keadaan patologi di mana harga tawaran untuk saham melebihi harga permintaan . Keadaan-keadaan "terkunci" ini mengecilkan perdagangan. Pada 19 Oktober, dagangan dalam saham Microsoft di NASDAQ berlangsung selama 54 minit.

Kejatuhan itu adalah kerugian satu hari terbesar yang pernah ditanggung oleh Wall Street dalam perdagangan berterusan sehingga saat itu. Antara permulaan perdagangan pada 14 Oktober hingga penutupan pada 19 Oktober, DJIA kehilangan 760 mata, penurunan lebih dari 31 peratus.

Kesimpulan tidak pasti telah dicapai atas sebab-sebab di sebalik 1987 Crash. Saham telah berada dalam jangka panjang dan pasaran rugi harga-pendapatan di Amerika Syarikat berada di atas purata pasca perang. S & P 500 didagangkan pada pendapatan sebanyak 23 kali, tinggi pasca perang dan jauh melebihi purata pendapatan sebanyak 14.5 kali. [13] Tingkah lakunya dan gelaran maklum balas psikologi memainkan peranan kritikal dalam semua kemalangan pasaran saham tetapi penganalisis juga cuba mencari peristiwa pencetus luar. Selain dari kebimbangan umum pasaran saham yang terlalu tinggi, yang dipersalahkan kerana kejatuhan telah dibahagikan kepada faktor-faktor seperti perdagangan program, insurans portfolio dan derivatif, dan berita sebelum memburuknya indikator ekonomi (iaitu defisit dagangan barangan Amerika yang besar dan dolar AS yang jatuh, yang seolah-olah menyiratkan kenaikan kadar faedah masa depan). [14]

Kejatuhan 2008-2009 sunting

 
Kejatuhan Lehman Brothers adalah simbol Kejatuhan 2008
 
OMX Iceland 15 harga penutupan selama lima minggu dagangan dari 29 September 2008 hingga 31 Oktober 2008.

Pada 16 September 2008, kegagalan institusi kewangan besar di Amerika Syarikat, terutama disebabkan oleh pendedahan kepada pinjaman subprima yang dibungkus dan pertukaran kredit yang dikeluarkan untuk memastikan pinjaman ini dan penerbitnya, cepat berubah menjadi krisis global. Ini mengakibatkan sejumlah kegagalan bank di Eropah dan penurunan tajam dalam nilai saham dan komoditi di seluruh dunia. Kegagalan bank di Iceland mengakibatkan penurunan krona Iceland dan mengancam kerajaan dengan muflis. Iceland memperoleh pinjaman kecemasan dari Dana Kewangan Antarabangsa pada bulan November. [15] Di Amerika Syarikat, 15 bank gagal pada tahun 2008, sementara beberapa bank lain diselamatkan melalui campur tangan pemerintah atau pemerolehan oleh bank lain. [16] Pada 11 Oktober 2008, ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) memberi amaran bahawa sistem kewangan dunia sedang mengalami krisis "ambang kemerosotan sistemik". [17]

Kejatuhan kilat 2010 sunting

Pada 6 Mei 2010, indeks pasaran saham di AS jatuh 9% dalam masa beberapa minit terutamanya hasil daripada pedagang frekuensi tinggi.

Kejatuhan pasaran saham Cina 2015-16 sunting

Pada bulan Julai 2015, kebanyakan saham di Bursa Saham Shanghai menjunam 30% dalam tempoh beberapa minggu berikutan kebimbangan mengenai ekonomi yang perlahan.

Contoh semasa sunting

Kejatuhan pasaran saham 2020 sunting

Pada akhir Februari 2020 pasaran saham di seluruh dunia jatuh secara dramatik, dari 24 Februari hingga ke-28 FTSE 100 turun 13% menyapu £200 bilion dari nilai saham utama UK. Ini adalah kejatuhan penurunan mingguan terbesar sejak krisis kewangan global pada 2008. Pada 9 Mac, " Isnin Hitam ", FTSE jatuh hampir 8%; Pasaran Eropah utama yang lain juga dibuka dengan kerugian kira-kira 8%, setelah mengikuti kejatuhan besar di pasaran Asia. [18] FTSE MIB Itali jatuh 2,323.98 (11.17%), meletakkannya di "wilayah kemalangan." [19] S & P 500 turun 7.60% pada 9 Mac bersama-sama dengan banyak purata lain dalam kemalangan global. Pada 12 Mac, DJIA turun sebanyak 9.99%, sementara S & P 500 dan Nasdaq masing-masing menurun sebanyak kira-kira 9.5%. Terdahulu, indeks saham utama di Britain, Perancis, Jerman dan Itali semuanya jatuh lebih daripada 10%.  

Pada 16 Mac, DJIA jatuh 12.93% menjadikan ia penurunan satu mata terbesar sejak penjunaman Black Monday 1987, melepasi penurunan pada minggu sebelumnya, Nasdaq juga menyaksikan penurunan besar sebanyak 12.32%, S&P 500 bernasib sedikit lebih baik pada kadar 11.98%. [20] Secara peratusan, kejatuhan pada hari itu adalah antara 28 hingga 29 Oktober 1929.

Rujukan sunting

  1. ^ Galbraith, J. The Great Crash 1929, 1988 edition, Houghton Mifflin Co. Boston, p.xii-xvii
  2. ^ Brooks, John (1968). Business Adventures: Twelve Classic Tales from the World of Wall Street. Weybright & Talley. ISBN 9781497638853.
  3. ^ Goetzmann, William N.; Rouwenhorst, K. Geert (2005). The Origins of Value: The Financial Innovations that Created Modern Capital Markets. Oxford University Press. m/s. 165–175. ISBN 9780195175714.
  4. ^ Petram, Lodewijk (2014). The World's First Stock Exchange: How the Amsterdam Market for Dutch East India Company Shares Became a Modern Securities Market, 1602–1700. Translated from the Dutch by Lynne Richards. Columbia University Press. ISBN 9780231537322.
  5. ^ Macaulay, Catherine R. (2015). "Capitalism's renaissance? The potential of repositioning the financial 'meta-economy'". (Futures, Volume 68, April 2015, p. 5–18)
  6. ^ "AMERICAN BANKS "IN THE JUNGLE"". The Advertiser. Adelaide. March 16, 1933. m/s. 8 – melalui National Library of Australia.
  7. ^ "Born of a Panic: Forming the Fed System". Federal Reserve Bank of Minneapolis.
  8. ^ Tucker, Abigail (October 9, 2008). "The Financial Panic of 1907: Running from History". Smithsonian Magazine.
  9. ^ "Panic of 1907: J.P. Morgan Saves the Day".
  10. ^ Nocholas, Tom. Stock market swings and the value of innovation. Boston: Harvard Business School.
  11. ^ "Preliminary Observations on the October 1987 Crash" (PDF). Government Accountability Office. January 1988.
  12. ^ U.S. GAO op. cit. p.55
  13. ^ U.S. GAO op. cit. p.37
  14. ^ What caused the Stock Market Crash of 1987?
  15. ^ "BBC NEWS – Business – IMF approves $2.1bn Iceland loan". bbc.co.uk. 2008-11-20.
  16. ^ LETZING, JOHN (October 10, 2008). "Two banks fold, bringing total to 15 failures this year". Marketwatch.
  17. ^ Wroughton, Lesley; Murphy, Francois (October 11, 2008). "IMF warns of financial meltdown". Reuters.
  18. ^ "Global shares plunge in worst day since financial crisis". BBC News (dalam bahasa Inggeris). 2020-03-09. Dicapai pada 2020-03-21.
  19. ^ "Bad news on the Italian stock market is not just because of coronavirus". Dzengi.com. Dicapai pada April 1, 2020.
  20. ^ Imbert, Fred (2020-03-15). "Dow drops nearly 3,000 points, as coronavirus collapse continues; worst day since '87". CNBC (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-03-16.

Pautan luar sunting