Kenichi: The Mightiest Disciple

History's Strongest Disciple Kenichi (Jepun: 史上最強の弟子 ケンイチ, Hepburn: Shijō Saikyō no Deshi Kenichi) merupakan sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukis oleh Syun Matsuena. Ianya disirikan dalam majalah Weekly Shōnen Sunday oleh Shogakukan daripada Mei 2002 hingga September 2014.

Kenichi: Pelajar Terkuat dalam Sejarah
史上最強の弟子 ケンイチ
(Shijō Saikyō no Deshi: Kenichi)
GenrePengembaraan, komedi, seni bela diri[1][2]
Manga
PengarangSyun Matsuena
PenerbitShogakukan
DemografikShōnen
PencetakanShōnen Sunday Comics
Majalah AsalWeekly Shōnen Sunday
Tarikh PengeluaranMei 1, 2002September 17, 2014
Jilid61 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahHajime Kamegaki
Penerbit
  • Susumu Matsuyama
  • Tetsu Kojima
Skrip/PenulisYoshiyuki Suga
Lagu/MuzikJoe Rinoie
StudioTMS Entertainment
Dilesenkan oleh
Funimation (expired)
Penyiaran AsalTV Tokyo
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganOktober 7, 2006September 29, 2007
Episod50 (Senarai episod)
Video animasi original
PengarahHiroshi Ishiodori
Penerbit
  • Junya Okamoto
  • Atsushi Chiku
  • Jukko Ozawa
Skrip/PenulisEizo Kobayashi
Lagu/MuzikKeiji Inai
StudioBrain's Base
Dikeluarkan padaMac 14, 2012Mei 16, 2014
Episod11 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

Adaptasi anime oleh Tokyo Movie Shinsha menayangkan 50 episod dari Oktober 2006 hingga September 2007. Brain's Base menghasilkan OVA untuk siri ini, yang berterusan dari Arka Ragnarok. Sebelas episod OVA telah dikeluarkan antara bulan Mac 2012 dan Mei 2014.

Plot sunting

Cerita ini memberi tumpuan kepada Kenichi Shirahama, pelajar sekolah menengah 15 tahun dan mangsa sentiasa dibuli . Pada permulaan cerita, dia berteman dengan pelajar pemindahan Miu Fūrinji; dan ingin menjadi lebih kuat, dia mengikutinya untuk Ryōzanpaku, dojo yang merumahkan beberapa tuan seni mempertahankan diri yang pelbagai, yang diketuai oleh datuknya Hayato Fūrinji. Setelah mempelajari asas-asas dari Miu, Kenichi mengalahkan seorang anggota peringkat tinggi dari kelab karate sekolah, dan menjadi sasaran semua delinkuen di sekolah. Semasa latihan awal untuk melindungi dirinya, Kenichi akhirnya menjadi pengikut penuh Ryōzanpaku, dan menjadi terpikat oleh Miu. Selepas itu, rutin harian Kenichi dibahagikan antara latihan di bawah enam tuan Ryōzanpaku, dan pergaduhannya terhadap ahli-ahli 'Ragnarok', sekumpulan pengganggu cuba bergilir-gilir untuk merekrut atau mengalahkannya. Selepas Ragnarok dibubarkan, Kenichi dan Miu disasarkan oleh Yomi, sekumpulan murid secara peribadi dilatih oleh tuan organisasi yang bersaing dengan Ryōzanpaku, Yami. Walaupun tuan-tuan Ryōzanpaku dan sekutu mereka mengikuti prinsip untuk sentiasa membiarkan kehidupan lawan mereka (Katsujin-ken), ahli Yami percaya bahawa apa-apa cara mengalahkan lawan adalah sah, termasuk pembunuhan (Satsujin-ken). Dalam perjuangan antara kedua puak tersebut, Kenichi, Miu, dan sekutu mereka melawan ahli-ahli Yomi, manakala tuannya berhadapan dengan anggota Yami. Konflik antara kedua-dua puak ini berpunca dengan pertempuran akhir untuk menghentikan objektif utama Yami, yang bertujuan untuk membawa era baru kekacauan dan peperangan di dunia, yang juga dikenali sebagai "The Eternal Sunset". Apabila The Eternal Sunset dihalang dan pemimpin utama mereka dikalahkan, Yami dan Yomi dibubarkan juga. Kenichi kemudian berlatih di Ryōzanpaku, dan bertahun-tahun kemudian ia menjadi seorang novelis terkenal, tetapi ia membayangkan bahawa ia juga menjadi suami Miu dan tuan seni mempertahankan diri lebih kuat daripada datuknya, Elder, yang selalu bersumpah dia hanya akan membenarkan Miu berkahwin dengan seseorang yang mampu mengalahkannya terlebih dahulu.

Terminologi sunting

Siri ini menggunakan beberapa konsep dalam dunianya termasuk:

Dou (Jepun: )
Perkataan "Dou" bermaksud gerakan. Pengguna kelihatan sangat bergantung pada naluri dan kekuatan kasar apabila berperang; tetapi pejuang Dou mempunyai teknik menafsirkan pergerakan lawan. Menurut James Shiba, pejuang Dou berfokus pada membuat ki mereka "meletup" selepas menyalurkannya melalui sasaran untuk menangani kerosakan. Menurut manga, Apachai, Sakaki, dan Miu semua jenis Dou.
Sei (Jepun: )
Perkataan "Sei" bermaksud berdiam diri. Pengguna menumpukan perhatian mereka terhadap perubahan dalam alam sekitar dan bertindak balas terhadap bahaya yang akan berlaku. Ciri-ciri ini terbukti dalam Kensei, Akisame, Hayato, dan Kenichi. Prinsip ini memerlukan ketenangan dan kejelasan fikiran. Ryūto Asamiya juga kelihatan sebagai pejuang kelas Sei; tetapi dalam eksperimen yang dijalankan oleh tuannya Ogata, dia cuba merangkumi kedua gaya Sei dan Dou pada masa yang sama, menimbulkan beberapa kerosakan kepada dirinya sendiri.
The Path of Asura
Jalan artis bela diri yang mengejar kuasa untuk membunuh. Isshinsai Ogata mengikuti jalan ini dan cuba meyakinkan Kenichi untuk mengikutinya tetapi tidak berjaya.
Killing Fist (Jepun: 殺人拳, Hepburn: Satsujin-ken)
Secara harfiah "Genggaman yang memberi kematian": kepercayaan bahawa seni bela diri yang dicukur telah diciptakan sebagai membunuh senjata. Walaupun ini seorang pengikut tidak diwajibkan untuk membunuh seorang lawan. Yami merangkumi prinsip ini.
Saving Fist (Jepun: 活人拳, Hepburn: Katsujin-Ken)
Secara harfiah "Genggaman yang memberi kehidupan": kepercayaan bahawa seni mempertahankan diri yang diciptakan adalah dibela untuk mempertahankan kehidupan yang tidak bersalah. Garis panduannya adalah 'tidak membunuh dan tidak dibunuh'. Para guru Ryozanpaku mengekalkan prinsip ini.

Media sunting

Manga sunting

Shijō Saikyō no Deshi Kenichi ditulis dan dilukiskan oleh Syun Matsuena. Ia telah disiarkan dalam Mingguan Shōnen Ahad oleh Shogakukan dari 1 Mei 2002 dan selesai pada 13 September 2014. [3] [4] Manga adalah pembuatan semula Tatakae! Ryōzanpaku Shijō Saikyō no Deshi, yang disiarkan dalam majalah bulanan Shōnen Sunday Super . Shogakukan telah melancarkan bab-bab individu ke enam puluh satu tangkōbon di bawah komik Shōnen Sunday Comics. Jumlah pertama diterbitkan pada 9 Ogos 2002, [5] dan terkini pada 18 Februari 2015. [6] Shogakukan juga mengeluarkan versi edisi terhad beberapa jilid yang bermula dengan jumlah 35. [7]

Siri ini telah dilesenkan di Perancis oleh Kurokawa. [8]

Anime sunting

Penyesuaian siri televisyen anime berjudul Kenichi: The Mightiest Disciple, yang dihasilkan oleh Tokyo Movie Shinsha pertama kali ditayangkan di TV Tokyo pada 7 Oktober 2006. Ia menyiarkan sejumlah lima puluh episod, yang meliputi dari awal cerita hingga konfrontasi terhadap ahli-ahli Ragnarok.

Di Amerika Utara siri ini dilesenkan oleh Funimation pada Mei 2008. Siri ini membuat debut televisyen Amerika Utara apabila disiarkan di Funimation Channel bermula 26 Oktober 2009. Kesemua 50 episod telah ditunjukkan. Hak kepada siri ini tamat tempoh pada 2018. [9]

Siri OVA yang dihasilkan oleh Brain's Base bermula pada 14 Mac 2012. [10] Kisah itu terus dari Arc Ragnarok memasuki arka Yomi. OVA kedua yang memaparkan cerita kemudian di arka yomi dikeluarkan pada 18 Jun 2012, [11] dan OVA ketiga dikeluarkan pada 16 November 2012. [12] OVA keempat dan kelima telah dikeluarkan pada 16 September 2013. [13] OVA keenam dan ketujuh telah dikeluarkan pada 18 November 2013. [14] OVA kelapan dan kesembilan dikeluarkan pada 14 Februari 2014. [15] OVA kesepuluh dan kesebelas telah dikeluarkan pada 16 Mei 2014. [16] [17] Pemain utama untuk siri OVA adalah sama dari siri anime kecuali Rie Kugimiya yang menggantikan Tomoko Kawakami lewat sebagai Miu dan Yuzuru Fujimoto yang menggantikan Hiroshi Arikawa lewat sebagai kakeknya Hayato. [18]

Tema muzik sunting

Terbuka OVA:
  • Pembukaan OVA Pertama - Wish oleh Iori Nomizu (OVA 1-9)
  • Pembukaan OVA ke-2 - Higher ground oleh Tomokazu Seki (OVA 10-11)

Tema pembukaan sunting

Tajuk Transkripsi/Terjemahan Artis Episod
Be Strong Kuatkan diri Kana Yazumi 1-25
Yahhoo ヤッホーYahhō Diva x Diva 26-50

Tema penutup sunting

Tajuk Transkripsi/Terjemahan Artis Episod
Kimi Ga Irukara 君がいるから Kerana anda berada di sana Issei Eguchi 1-15
Catch Your Dream☆ Mengapai Impian Anda☆ Koike Joanna 16-25
Run Over Berlarilah Koike Joanna 26-45
Kokoro Kara No Message 心からのメッセージ Mesej dari Jantung Sakura 46-49
Be Strong Kuatkan diri Kana Yazumi 50

Tajuk lagu adalah dari Kenichi: The Mightiest Disciple Season 1- Complete DVD Set (2010) dan Kenichi: The Mightiest Disciple Season 2- Complete DVD Set (2011).

Permainan video sunting

Pada 15 Mac 2007, Capcom mengeluarkan permainan pertama siri itu, Shijō Saikyō tidak Deshi Kenichi: Gekitō! Ragnarok Hachikengō, secara eksklusif di PlayStation 2 .

Rujukan sunting

  1. ^ "Kenichi: The Mightiest Disciple". Funimation. Diarkibkan daripada yang asal pada May 3, 2017.
  2. ^ "Funimation Gets Kenichi the Mightiest Disciple Anime". Anime News Network. Dicapai pada May 29, 2018.
  3. ^ 週刊少年サンデー 2002/05/01 表示号数20. Media Arts Database (dalam bahasa Japanese). Agency for Cultural Affairs. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2018. Dicapai pada November 11, 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ "Kenichi the Mightiest Disciple Manga to End This Month". Anime News Network. September 8, 2014. Dicapai pada November 10, 2018.
  5. ^ 史上最強の弟子ケンイチ 1 [History's Strongest Disciple Kenichi Vol. 1] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada August 19, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ 史上最強の弟子 ケンイチ 61 [History's Strongest Disciple Kenichi 61] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada August 19, 2019.CS1 maint: unrecognized language (link)
  7. ^ 史上最強の弟子ケンイチ【特製缶バッジ付き! 超限定版!!】 / 35 [History's Strongest Disciple Kenichi Vol. 35 limited ed.] (dalam bahasa Japanese). Shogakukan. Dicapai pada September 16, 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)[pautan mati kekal]
  8. ^ "KEN-ICHI - T1" (dalam bahasa French). Kurokawa. Dicapai pada September 27, 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)
  9. ^ "Funimation's Case Closed, Kenichi the Mightiest Disciple Licenses Expire". Anime News Network. Dicapai pada 29 May 2018.
  10. ^ Loo, Egan (January 27, 2012). "KenIchi the Mightiest Disciple Manga Gets 2nd Video Anime". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  11. ^ Loo, Egan (May 22, 2012). "2nd KenIchi Video Anime's 8-Minute Clip Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  12. ^ Loo, Egan (September 20, 2012). "KenIchi the Mightiest Disciple Manga Gets 3rd Video Anime". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  13. ^ Loveridge, Lynzee (September 4, 2013). "4th KenIchi the Mightiest Disciple Video Anime's Promo Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  14. ^ Loo, Egan (October 9, 2013). "5th Kenichi the Mightiest Disciple Video Anime Has 2 Episodes, Bonus". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  15. ^ Nelkin, Sarah (February 4, 2014). "6th KenIchi the Mightiest Disciple Video Anime's Promo Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  16. ^ Sherman, Jennifer (March 28, 2014). "Kenichi the Mightiest Disciple's 7th Video Anime Listed by Retailer". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.
  17. ^ "「弟子ケンイチ」初のガイド本、達人たち秘伝の技が流出". Natalie (dalam bahasa Jepun). May 16, 2014. Dicapai pada August 19, 2019.
  18. ^ Loo, Egan (February 15, 2012). "KenIchi Video Anime Project's 1st 7 Minutes Streamed". Anime News Network. Dicapai pada August 19, 2019.

Pautan luar sunting