Kepulauan Spratly atau Gugusan Semarang Peninjau merupakan sebuah kumpulan kepulauan yang terdiri daripada 750 terumbu (Shoal), Palil (Islet), atol, pulau karang yang terletak di Laut China Selatan. Kepulauan ini terletak di kawasan perairan di Filipina dan Malaysia (Sabah). Ia mengandungi kurang daripada 4 kilometer persegi kawasan tanah di dalam kawasan laut yang luasnya lebih daripada 425,000 kilometer persegi. Kepulauan Spratly adalah salah satu daripada tiga kepulauan di Asia Tenggara yang mempunyai lebih daripada 30,000 buah pulau dan terumbu. Oleh itu, ia menyebabkan banyak kesulitan dalam mentadbir urus dan ekonomi di kawasan itu.

Kepulauan Spratly
کڤولاوان سڤرتلي
Gugusan Semarang Peninjau
ݢوݢوسن سمارڠ ڤنينجاو
Pulau dipertikaikan
Kepulauan Spratly
Geografi
Lokasi Laut China Selatan
Koordinat 10°N 114°E / 10°N 114°E / 10; 114Koordinat: 10°N 114°E / 10°N 114°E / 10; 114
Jumlah pulau lebih 750
Pulau utama Pulau Itu Aba
Pulau Namyit
Pulau Parola
Pulau Sin Cowe
Pulau Song Tu Tay
Pulau Spratly
Pulau Layang-Layang
Pulau Thitu
Pulau York Barat
Luas kurang daripada 5 kilometer persegi (1.9 bt2)
Garis pantai 926 kilometer (575 bt)
Tempat tertinggi di Pulau Song Tu Tay
4 meter (13 ka)
Ditadbir oleh
Dituntut oleh
 Brunei
EEZ Zon Brunei
 Malaysia
Negeri Sabah
 Filipina
Perbandaran Kalayaan
 Republik Rakyat China
Kaunti Pejabat Pentadbiran Kepulauan Xishas, Kepulauan Zhongsha dan Kepulauan Nansha
 Republik China
Perbandaran Kaohsiung
 Vietnam
Wilayah Khanh Hoa
Demografi
Populasi tiada penduduk asal
Kumpulan etnik pelbagai
Kepulauan Spratly
Nama Cina
Cina Tradisional: 南沙群島
Cina Ringkas: 南沙群岛
Nama Filipina
Bahasa Tagalog: Kapuluan ng Kalayaan
Nama Melayu
Bahasa Melayu: Kepulauan Spratly
Gugusan Semarang Peninjau[1][2][3]
Nama Vietnam
Quốc ngữ: Quần Đảo Trường Sa
Hán tự: 群島長沙
Lokasi Kepulauan Spratly dan Kepulauan Paracel di Laut China Selatan.

Kira-kira 45 pulau diduduki oleh bilangan yang agak kecil angkatan tentera dari Vietnam, Republik Rakyat China, Republik China (Taiwan), Malaysia dan Filipina. Negara Brunei juga menuntut Zon ekonomi eksklusif di bahagian tenggara yang merangkumi hanya satu kepulauan kecil di atas min tinggi air (di Terumbu Semarang Barat Kecil).

Kepulauan ini menjadi punca sengketa terbaru antara negara-negara berdekatan. Pulau ini dikatakan berada di atas pentas benua yang mengandungi petroleum dan gas asli.

Sekilas tentang fakta geografi dan ekonomi sunting

(muka air): 410,000 km2 (160,000 bt2) dibahagian tengah-tengah Laut China Selatan
  • Iklim: Tropika (khatulistiwa)
  • Terrain (Permukaan): mendatar
  • Unjuran capahan ekstrem:
    • Titik terendah: Laut China Selatan (0 m)
    • Titik tertinggi: lokasi tidak dinamakan Southwest Cay (4 m)
  • Bahaya rentang semulajadi: Pada tahap serius kerana terdapat lambakan tebing, terumbu karang hidup serta karang kalsit dan berbatu-batu.

Kepulauan Spratly dipercayai berasal dari pembentukan gunung berapi aktif di bawah laut.[5] Kepulauan tersebut sendiri hampir tiada tanah arable (digunakan untuk pertanian), tiada penduduk asal, walaupun terdapat 20 buah pulau diklaskan sebagai pulau besar, hanya Pulau Taiping sebenarnya sesuai untuk kehidupan manusia, kerana struktur tanahnya yang subur ditumbuhi pelbagai pokok besar. Pulau-pulau lain dilihat hanya hub maritim ketenteraan, dan resort kecil sahaja seperti Pulau Layang-Layang yang dikawal selia oleh Malaysia.

Antara sumber utama Kepulauan Spratly termasuklah sumber makanan laut seperti ikan dan udang, guano, kandungan petroleum dan gas asli diyakini penuh dibawahnya. Aktiviti ekonomi seperti perikanan komersial, perkapalan, dan pelancongan antara aktiviti yang rancak diusahakan disitu. Lembangan Petroleum dan gas asli yang diukur cukup besar masih belum diterokai. Tiada anggaran tepat tentang simpanan minyak dan gas asli yang boleh diperolehi oleh umum. Aktiviti eksploitasi komersial keatas sumber hidrokarbon masih dibina dikawasan itu namun tentangan politik menyebabkan usaha terbantut dan terpaksa ditunda oleh negara-negara berkaitan. Nilai anggaran deposit hidrokarbon di Kepulauan Spratly dipercayai bernilai 26.3 Trillion dolar AS pada tahun 2012.[6] Namun sehingga kini, jelas Kepulauan Spratly sekurang-kurangnya mempunyai 3 pelabuhan perikanan utama, beberapa dok dan jeti, sekurang-kurangnya 3 helipad dan sekurang-kurangnya 4 platform penuh dan 6-8 lapangan terbang mini (Short Take Off and Landing Airports STOL).[perlu rujukan] Kepulauan ini cukup strategik kerana terletak ditengah-tengah laluan perdagangan antarabangsa untuk laluan air yang menghubungkan timur dan barat.

Rujukan sunting

  1. ^ User, S. (1990). Pasukan Gugusan Semarang Peninjau. [online] Retrieved from: http://www.navy.mil.my/pusmastldm/index.php/penubuhan-unit/markas-wilayah-laut-2/pasukan-gugusan-semarang-peninjau Diarkibkan 2015-06-26 di Wayback Machine [Accessed: 4 Jun 2013]
  2. ^ Defencereviewasia.com (1990). Slow progress on capability growth | Asian Defence News Articles | Defence Review Asia. [online] Retrieved from: http://www.defencereviewasia.com/articles/140/Slow-progress-on-capability-growth [Accessed: 4 Jun 2013].
  3. ^ Navy.mil.my (n.d.). Untitled. [online] Retrieved from: http://www.navy.mil.my/index.php/component/k2/item/2479-warga-gugusan-semarang-peninjau-tldm-diraikan-di-pulau-layang-layang [Accessed: 4 Jun 2013].
  4. ^ Borneo Post: When All Else Fails(archived from the original on February 28, 2008) Additionally, pages 48 and 51 of "The Brunei-Malaysia Dispute over Territorial and Maritime Claims in International Law" by R. Haller-Trost, Clive Schofield, and Martin Pratt, published by the International Boundaries Research Unit, University of Durham, UK, points out that this is, in fact, a "territorial dispute" between Brunei and other claimants over the ownership of one above-water feature (Louisa Reef)
  5. ^ MARA C. HURWITT, US STRATEGY IN SOUTHEAST ASIA: THE SPRATLY ISLANDS DISPUTE Diarkibkan 2012-07-22 di Wayback Machine (Masters Thesis), Defense Technical Information center.
  6. ^ http://www.mb.com.ph/articles/358043/263trillion-oil-reserves