Alexander Mackenzie

Alexander Mackenzie (28 Januari 1822 - 17 April 1892), seorang pembina rumah dan menjadi editor surat khabar, yang menjadi Perdana Menteri Kanada yang kedua dari 7 November 1873 - 8 Oktober 1878.

Alexander Mackenzie
Perdana Menteri Kanada ke-2
Dalam jawatan
7 November 1873 – 8 Oktober 1878
RajaRatu Victoria
Earl Dufferin
Didahului olehJohn A. Macdonald
Digantikan olehJohn A. Macdonald
Butiran peribadi
Lahir(1822-01-28)28 Januari 1822
Logierait, Scotland
Meninggal dunia17 April 1892(1892-04-17) (umur 70)
Toronto, Ontario
Parti politikParti Liberal Kanada
PasanganHelen Neil Mackenzie (Pertama)
Jane Sym Mackenzie (Ke-2)
Anak-anakMary Mackenzie
2 orang meninggal dunia
ProfesionPembina rumah, arkitek, jurutera, penulis
Tandatangan
Perkhidmatan ketenteraan
Kesetiaan Kanada
Perkhidmatan/
cawangan
Ontario Militia
Tahun perkhidmatan1866-1874
PangkatMajor
PerkhidmatanRejimen Askar ke-27

Biografi sunting

Beliau telah lahir di sebuah bandar di Logierait, Perthshire, Scotland yang bernama Alexander Mackenzie Sr. dan Mary Stewart Fleming. Beliau anak ketiga daripada sepuluh adik beradik. Pada usia ke-13, Bapa Mackenzie telah meninggal dunia, dan beliau meneruskan pelajarannya untuk menampung kehidupan sekeluarga. Pada usia 20, beliau telah menjadi tukang mengukir kayu di tepi padang. Kemudian, Mackenzie berpindah ke Kanada pada usia 1842 untuk menjadi kehidupan yang lebih senang. Di sana beliau mempunyai rakan yang selalu membantunya iaitu, Helen Neil. Mackenzie yang menganut agama Gereja Presbiterian telah bertukar kepada Gereja Baptis. Mackenzie juga mempunyai iman yang kuat dalam agama Baptis, kemudian Mackenzie mencari tempat tinggal di Ontario dan beliau telah terpilih untuk memasuki Parlimen Kanada.

Mackenzie telah berkahwin dengan Helen Neil (1826-1852) pada 1845 dah mempunyai tiga orang anak, mempunyai seorang anak perempuan. Pada 1853, beliau telah berkahwin dengan Jane Sym (1825-1893)

Mackenzie telah meneruskan pekerjaannya dengan menjadi tukang batu, dan membuat banyak rumah ketika itu. Beliau seterusnya menjadi jeneral kontraktor, mempelajari dengan bekerja keras, dan akhirnya beliau satu-satunya orang yang telah berjaya dalam kontraktor itu.

Mackenzie telah berasa politik amat penting ketika beliau tiba di Kanada. Beliau telah berjumpa dengan George Brown, Ketua surat khabar Reformist pada tahun 1851, beliau telah menolong untuk memenangkan Mackenzie dengan memenangi kerusi yang banyak. Pada tahun 1852, Mackenzie menjadi editor surat khabar Lambton Shield. Sebagai seorang editor, Mackenzie telah memainkan peranan yang penting, beliau telah mencetak surat khabat dengan kemas. Kemudian, Mackenzie meneruskan kerjayanya apabila telah dipanggil sebagai Perlantikan tentang Undang-undang sebagai penolong kanan George Brown pada tahun 1861.


Perdana Menteri sunting

 
Tugu Alexander Mackenzie di Bukit Parlimen, Kanada.

Semasa Macdonald telah jatuh dalam Pasifik Skandal pada tahun 1873, Gabenor Jeneral, Lord Dufferin, telah menelefon Mackenzie, beliau telah mengetuai Parti Liberal dengan beberapa bulan, untuk menjadi parti itu benar. Mackenzie telah bertanya kepada Gabenor Jeneral tentang sekutu pada Januari 1874. Parti Liberal memenanginya, dan Mackenzie berbaki untuk menjadi Perdana Menteri setelah pilihan 1878 semasa Macdonald menyertai Konservatif dan menjadi kuasa bersama pembesar yang lain.

Bagi lelaki seperti Mackenzie yang telah terpilih ketika itu. Lord Dufferin, Gabenor Jeneral ketika itu, telah menukarkan pekerjaan Mackenzie sebagai ahli politik. Dalam mesyuarat berkenaan Mackenzie, Dufferin telah berkata:

"Walau bagaimanapun Mackenzie menjadi orang biasa, saya imaginasikan beliau seorang lelaki yang baik, dan beliau tetap terpilih."

Mackenzie yang menjadi Menteri Masyarakat Pekerjaan telah menyiapkan sebuah Bangunan Parlimen. Dengan plan dan lukisan, beliau tekah mengetahui bentuk dan kestabilan yang boleh dibina bangunan. Mackenzie juga tidak suka dalam politik. Namun, beliau tetap memasuki Parti Liberal.

Mackenzie telah menghulur kepada kekesateriaan sebanyak tiga kali, dan satu daripada pertama kelapan Perdana Menteri Kanada tidak mahu yang kesesateria. Dengan itu, beliau telah ke Fort Henry sebagai perdana menteri, beliau bertanya kepada askar disana dan memberitahu tentang perlukan kesesateriaan. Askar itu tidak mempeludikannya dan Mackenzie membalas seperti, "Saya tahu. Ini merupakan lima kaki, sepuluh inci. Saya tahu, kerana saya boleh membinanya sendiri!"[1]

Semasa menjadi Perdana Menteri, Alexander Mackenzie telah mencipta sebuah mesin yang membolehkan kesenangan. Beliau menggunakan secret ballot iaitu sebuah alat eletrik yang boleh menghidupkan semua eletrik di Ontario pada tahun 1874; kemudian beliau juga meneruskan laluan utama keretapi.

Walau bagainamapun, beliau telah membuat ekonomi yang telah digelar Panic 1873, Mackenzie sendiri telah mengisytiharkan. Mackenzie juga menggunakan perdagangan bebas dengan bekerjasama dengan Amerika Syarikat, yang menarik taraf Kanada menjadi negara yang maju di pasaran AS. Walau bagainamapun, ekonomi tidak begitu berkembang, dan akhirnya ekonomi semakin merosot. Pada 1876, dalam Parti Konservatif telah mewujudkan poicy antarabangsa yang boleh menguatkan usaha ekonomi Kanada. Semasa eletrik Kanada pada tahun 1878, Mackenzie telah menjadikan Parti Konservatif sebagai parti yang berlandaskan benar kerana eletrik Kanada pada tahun 1878.

Kematian sunting

Selepas beliau mengalahkan seorang gabenor, Mackenzie telah berhenti seketika selama 2 tahun, sejak 1880. Beliau telah berhenti sehinggalah beliau meninggal dunia pada tahun 1892 akibat strok dan menyebabkan kepalanya menjadi kritikal. Beliau telah meninggal dunia di Toronto dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Lakeview di Sarnia, Ontario.

Pada tahun 1999, seorang pelajar Kanada telah menyiasat tentang Sejarah Kanada, iaitu J.L. Granaststein dan Norman Hillmen telah terjumpa peralatan Mackenzie sebelum John Sparrow terjumpa peralatan Mackenzie terlebih dahulu. [2]

Nama-nama sempena nama beliau sunting

 
Bangunan Mackenzie di Kolej Tentera DiRaja Kanada

Nama-nama ini berkenaan nama dengan Alexander Mackenzie.

Rujukan sunting

  1. ^ Canada's Prime Ministers, 1867 - 1994: Biographies and Anecdotes. [Ottawa]: National Archives of Canada, [1994]. 40 p.
  2. ^ Hillmer, Norman and Granatstein, J. L. "Historians rank the BEST AND WORST Canadian Prime Ministers". Diefenbaker Web. Maclean's. Diarkibkan daripada yang asal pada 2001-07-19. Dicapai pada 27 March 2012.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Archie Cairns - Bk1 Pipe Music 'Alexander Mackenzie' (Slow March) by Pipe Major Don M. Carrigan 1995
Didahului oleh
John A. Macdonald
Perdana Menteri Kanada
1873-1878
Diikuti oleh:
John A. Macdonald