Membekam menurut Kamus Dewan Edisi Empat merupakan perbuatan mengeluarkan darah kotor daripada badan seseorang dengan cara membedah sedikit pada kepala atau belakang badan dan menghisap darah kotor dengan tanduk atau cawan panas yang ditelungkupkan pada tempat yang telah dibedah itu.[1] Tukang bekam dipanggil pembekam[2] atau hajim[3]. Istilah pembekam adalah homonim yang membawa maksud: (1) orang yang melakukan kerja membekam; atau (2) alat untuk membekam.[2] Istilah bahasa Inggeris yang setara dengan bekam ialah cupping.[4] Bekam umumnya membawa pengertian mengeluarkan sesuatu dari badan menggunakan peralatan tertentu untuk sedutan seperti menggunakan tanduk (amalan kuno) dan cawan bekam dengan kaedah tertentu. Kaedah tertentu yang dimaksudkan inilah antara yang memberi perbezaan yang ketara antara derma darah dan bekam itu sendiri iaitu melalui hasil dapatan akhir proses. Bekam tanpa melalui proses ini diibaratkan seperti pengeluaran darah sahaja. Proses yang diperkatakan ini adalah proses pembiaran yang akan mewujudkan tekanan negatif pada bahagian yang hendak dibekam disamping pada proses inilah pengumpulan Causative Pathological Substances (CPS) atau bahasa mudahnya bahan penyebab penyakit akan dikumpulkan pada kawasan bertekanan. CPS ini terdiri daripada toksid, sel darah mati, sel darah rosak, radikal bebas, dan seumpamanya. Bahan inilah yang mahu dikeluarkan sewaktu menjalankan proses bekam, bukannya darah yang banyak yang memenuhi cawan bekam itu sendiri, khuatir yang dikeluarkan merupakan sel darah yang sihat walafiat yang sedang mengangkut nutrisi dan zat untuk dibekalkan keseluruh badan. Perkara yang terpenting semasa melakukan bekam adalah kaedah yang tepat untuk memastikan bahan yang keluar semasa bekam juga tepat, bukannya padat dengan darah likat. Darah pekat yang berjeli, darah beku merupakan hasil daripada rembesan platelet untuk menutup luka yang terhasil namun keluar bersama darah yang keluar semasa bekam dan seterusnya menyebabkan darah yang berada diluar dibekukan sekali.

Sejarah sunting

 
Darah pekat setelah disedut dengan alat bekam.

Bekam telah dikenal sejak zaman kuno, iaitu kerajaan Sumeria , kemudian terus berkembang ke Babel , Mesir kuno , Saba , dan Parsi. Pada zaman Nabi Muhammad , dia menggunakan kerbau atau tanduk lembu, tulang unta, gading gajah.

Di China kuno mereka menyebut "hijamah" sebagai "penjagaan tanduk" kerana tanduk itu menggantikan kaca . Pada abad ke-18 (abad ke-13 Hijrah ), orang-orang di Eropah menggunakan lintah sebagai alat untuk berbekam. Pada satu masa, 40 juta lintah diimport ke Perancis untuk tujuan itu. Lintah kelaparan tanpa diberi makan. Oleh itu, jika ia diletakkan pada tubuh manusia yang sakit, ia akan terus menghisap darah dengan berkesan. Setelah kenyang, lintah tidak berusaha lagi untuk bergerak, kemudian jatuh dan menghisapnya.

Seorang pakar ]]herba]] Ge Hong (281-341 M) dalam bukunya A Handbook of Prescriptions for Darurat menggunakan tanduk haiwan untuk menjepit / mengeluarkan bisul yang disebut teknik "jiaofa", sementara selama Dinasti Tang , bekam digunakan untuk mengobati tuberkulosis paru . Pada abad ke-18 (abad ke-13 Hijrah ), orang-orang di Eropah menggunakan lintah ( al 'alaq ) sebagai alat untuk bekam dan dikenali sebagai terapi lintah , amalan seperti ini masih diamalkan hingga kini.

Kini rawatan ini diubahsuai dengan sempurna dan senang digunakan mengikut prinsip saintifik dengan menggunakan alat yang praktikal dan berkesan. Disebutkan oleh Curtis N, J (2005), dalam artikel Pengurusan Jangkitan saluran kencing: perspektif sejarah dan strategi semasa: Bahagian 1-sebelum antibiotik. Jurnal Urologi . 173 (1): 21-26, Januari 2005. Bahawa catatan perubatan tertua dari Ebers Papyrus yang ditulis sekitar tahun 1550 SM di Mesir kuno menyebutkan masalah bekam.

Hippocrates (460-377 SM), Celsus (53 SM-7 Masihi), Aulus Cornelius Galen (200-300 Masihi) mempopularkan kaedah penyingkiran langsung pembuluh darah untuk perubatan pada zamannya. Dalam menjalankan teknik rawatan ini, jumlah darah yang keluar cukup banyak, jadi tidak jarang pesakit pingsan . Kaedah ini juga sering digunakan oleh orang Rom , Yunani , Bizantium dan Itali oleh para bhikkhu yang mempercayai kejayaan dan kegunaannya.

Bekam dan sunah rasul sunting

Kebaikkan berbekam sunting

Menurut kepercayaan umat Islam , bekam adalah salah satu rawatan yang paling ideal untuk mereka, dan yang terbaik untuk umat Nabi Muhammad , maka dalam bekam, ada penyembuhan, dan ada banyak kebaikan.[5][6][6][7][8][9][10][11][12]

Diyakini oleh umat Islam bahawa ia dapat melegakan otot-otot yang kaku dan menajamkan mata yang sedang menangkis. Ia juga dipercayai sebagai peneutralan untuk ketegangan emosi seseorang, maka perintah menangkis dirinya sendiri menurut kisah Abdullah bin Mas'ud adalah saranan dari para malaikat ketika nabi Muhammad adalah Mikraj kepada Sidrat al-Muntaha .[13][13][14][14][15][16]

Jenis-jenis bekam sunting

Bekam darah sunting

Bekam angin sunting

Bekam api sunting

Bekam lintah sunting

Bekam magnet sunting

Akupunktur-Bekam sunting

Menderma darah selepas bekam sunting

Orang ramai yang mahu menderma darah selepas bekam dikehendaki menderma selepas tempoh 6 bulan (sebaik-baiknya setahun) dari tarikh bekam.[perlu rujukan]

Rujukan sunting

  1. ^ "bekam - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP". Kamus Dewan Edisi Empat. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 26 November 2012.
  2. ^ a b "pembekam - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP". Kamus Dewan Edisi Empat. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 26 November 2012.
  3. ^ "hajim - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP". Kamus Dewan Edisi Empat. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 26 November 2012.
  4. ^ "cupping - Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP". Kamus Inggeris-Melayu Dewan. Dewan Bahasa dan Pustaka. Dicapai pada 14 Disember 2012.
  5. ^ "Sebaik-baik pengobatan yang kalian lakukan adalah al hijamah". (HR. Ahmad, shahih)
  6. ^ a b Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya pada bekam itu terkandung kesembuhan.” (Kitab Mukhtashar Muslim no. 1480, Shahihul Jaami' no. 2128 & Silsilah al-Hadiits ash-Shahiihah no. 864, karya Imam al-Albani)
  7. ^ Dari Ashim bin Umar bin Qatadah, dia memberitahukan bahwa Jabir bin Abdullah pernah menjenguk al-Muqni’, dia bercerita: “Saya tidak sembuh sehingga saya berbekam, karena sesungguhnya saya pernah mendengar rasulullah bersabda: ‘Sesungguhnya di dalamnya terkandung kesembuhan’.” (HR. Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Ya’la, al-Hakim, al-Baihaqi)
  8. ^ "Kesembuhan bisa diperoleh dengan 3 cara yaitu: sayatan pisau bekam, tegukan madu, sundutan api. Namun saya tidak menyukai berobat dengan sundutan api." (HR. Muslim)
  9. ^ "Penyembuhan terdapat dalam tiga hal, yakni meminum madu, sayatan alat bekam, dan sundutan dengan api, dan saya melarang umatku berobat dengan  sundutan api." (HR. Bukhori)
  10. ^ Dari Uqbah bin Amir, Rasulullah bersabda: “Ada 3 hal yang jika pada sesuatu ada kesembuhan, maka kesembuhan itu ada pada sayatan alat bekam atau minum madu atau membakar bagian yang sakit, dan saya membenci pembakaran (sundutan api) dan tidak juga menyukainya.” (HR. Ahmad dalam Musnad-nya)
  11. ^ Dari Ibnu Umar, Rasulullah bersabda: “Jika ada suatu kesembuhan pada obat-obat kalian maka hal itu ada pada sayatan alat bekam.” Dia bersabda: “Atau tegukkan madu.” (Kitab Kasyful Astaar‘an Zawaa-idil Bazar, karya al-Haitsami, III/388)
  12. ^ "Jika pada sesuatu yang kalian pergunakan untuk berobat itu terdapat kebaikan, maka hal itu adalah berbekam." (Shahih Sunan Ibnu Majah, karya Syaikh Al-Albani (II/259), Shahih Sunan Abu Dawud, karya Syaikh Al-Albani (II/731))
  13. ^ a b Dari Ibnu Abbas, nabi bersabda: "Orang yang paling baik adalah seorang tukang bekam (Al Hajjam) karena ia mengeluarkan darah kotor, meringankan otot kaku dan mempertajam pandangan mata orang yang dibekamnya." (HR. Tirmidzi, hasan gharib)
  14. ^ a b Dari Anas bin Malik, rasulullah bersabda: “Kalian harus berbekam dan menggunakan al-qusthul bahri." (HR. Bukhari, Muslim, Ahmad, dan an-Nasai dalam kitab as-Sunan al-Kubra no. 7581)
  15. ^ Dari Jabir al-Muqni, dia bercerita: “Saya tidak akan merasa sehat sehingga berbekam, karena sesungguhnya saya pernah mendengar rasulullah bersabda:  "Sesungguhnya pada bekam itu terdapat kesembuhan’.” (Shahih Ibnu Hibban (III/440))
  16. ^ Dari Jabir al-Muqni, dia bercerita: “Saya tidak akan merasa sehat sehingga berbekam, karena sesungguhnya saya pernah mendengar rasulullah bersabda: "Sesungguhnya pada bekam itu terdapat kesembuhan’.” (Shahih Ibnu Hibban (III/440))

Pautan luar sunting