Charles X dari Perancis

Charles X (Charles Philippe; 9 Oktober 1757 – 6 November 1836) merupakan Raja Perancis dari 16 September 1824 sehingga 2 Ogos 1830.[1] Beliau sebelum ini merupakan Comte Artois (Perancis: comte d'Artois).

Charles X
Portret salinan oleh Henry Bone daripada karya asal oleh François Gérard, 1829
Raja Perancis
Pemerintahan16 September 1824 – 2 Ogos 1830
Kemahkotaan29 May 1825
Katedral Reims
Didahului olehLouis XVIII
Diikuti olehLouis XIX (not proclaimed)
Henri V (not proclaimed)
Louis Philippe I as King of the French
Perdana Menteri
Keputeraan(1757-10-09)9 Oktober 1757
Istana Versailles, Perancis
Kemangkatan6 November 1836(1836-11-06) (umur 79)
Görz, Empayar Austria
PemakamanBiara Kostanjevica, Slovenia
PasanganMarie Thérèse dari Savoy (k. 1773)
Anakanda
Butiran
Louis XIX dari Perancis
Sophie d'Artois
Charles Ferdinand, Duke of Berry
Nama penuh
Charles Philippe de Bourbon
KerabatBourbon
AyahandaLouis, Dauphin Perancis
BondaMarie-Josèphe dari Sachsen
AgamaGereja Katolik Rom
TandatanganTandatangan Charles X

Keputeraan sunting

Charles Philippe diputerakan pada tahun 1757 di pekarangan Istana Versailles. Baginda merupakan putera bongsu kepada Dauphin Louis dan Dauphine Marie Josèphe.

Charles mula berperanan dalam hal kenegaraan Perancis berikutan suatu krisis yang berlaku menegangkan hubungan antara kerajaan dengan rakyat berikutan kemuflisan yang berlaku dalam kerajaan akibat menampung kos dalam Perang Tujuh Tahun serta Perang Revolusi Amerika. Charles menyokong pemansuhan keistimewaan kebendaan para bangsawan namun menolak penghapusan sebarang kelebihan sosial yang ada baik pada Gereja Katolik mahupun para bangsawan, "membaiki, bukan memusnah" sepertimana yang dikatakan baginda.

Semasa dalam buangan sunting

Semasa pemulihan Bourbon sunting

Pemerintahan sunting

Penaklukan Al-Jazâ’ir (Algeria Uthmaniyah) sunting

Pada 31 Januari 1830, kerajaan pimpinan Jules de Polignac menghantar bala tentera ke Kerajaan Al-Jazâ’ir sebagai tindak balas kepada suatu insiden di mana konsul Perancis, Pierre Deval, dicabar dalam suatu perjumpaan dengan Hussein Dey, ketua kerajaan Al-Jazair yang berang dengan kegagalan Perancis membayar hutang hasil Perang Napoleon sehingga melibas konsul tersebut dengan kipas diraja baginda.[2] Ibu kota kerajaan Uthmaniyah itu, Al-Jazāʾir, diserang pada 5 Julai lalu menggulingkan pemerintahan Uthmaniyah di kawasan tersebut.[3]

Kemangkatan sunting

Charles berangkat ke kawasan pesisiran Mediterranean pada sekitar bulan Oktober 1835. Beliau dijangkiti penyakit taun sebaik tiba di Görz, Kerajaan Illyria, sehingga mangkat akibat kegeringan tersebut pada 6 November 1836.

Baginda dimakamkan bersama kaum kerabat baginda dalam pekarangan Biara Kostanjevica (kini di Nova Gorica, Slovenia).[4] Baginda merupakan satu-satunya raja Perancis yang dimakamkan di luar kerajaan baginda sendiri.[5][6]

Rujukan sunting

  1. ^ Mary Platt Parmele, A Short History of France. New York: Charles Scribner's Sons (1894), p. 221.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Price122 tidak disediakan
  3. ^ Price, pp. 136–138.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan nagel349350 tidak disediakan
  5. ^ Hélène Haus (25 September 2016). "Et si les cendres du roi Charles X étaient transférées à la basilique Saint-Denis?" [Apakah mayat Charles X akab dipindahkan ke Basilika Santo Denis?] (dalam bahasa Perancis). Le Parisien. Dicapai pada 20 Februari 2017. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ A. K. (28 September 2016). "Francozi želijo ostanke Karla X. in družine iz Slovenije: "Pripadajo naši domovini"" [Orang Perancis mahukan mayat kerabat Charles X dibawa kembali dari Slovenia: "Mereka kepunyaan tanah air kami"] (dalam bahasa Slovenia). RTV Slovenija. Dicapai pada 20 Februari 2017. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)

Pautan luar sunting