Johan Anthoniszoon "Jan" van Riebeeck (21 April, 161918 Januari, 1677), adalah seorang pentadbir jajahan Belanda dan menjumpai Cape Town. Beliau dilahirkan di Culemborg di Belanda merupakan anak kepada seorang pakar bedah. Beliau dibesarkan di Schiedam, dan di sana juga beliau berkahwin dengan Maria de la Quellerie pada 28 Mac 1649 (meninggal dunia di Melaka, pada 2 November 1664, pada usia 35). Pasangan ini mempunyai lapan orang anak lelaki, salah seorang daripada mereka, Abraham van Riebeeck, telah menjadi Gabenor-Jeneral Hindia Belanda.

Jan van Riebeeck
Jan van Riebeeck
Ketibaan Jan van Riebeeck di Pekan Town dilukis oleh Charles Davidson Bell

Menyertai Syarikat Hindia Belanda (VOC) pada 1639, beliau berkhidmat dalam beberapa jawatan, termasuk menjadi seorang pembantu pembedahan di Batavia di Hindia Belanda. Beliau juga sering melawat Jepun. Kedudukan terpenting beliau adalah menjadi ketua pusat perdagangan VOC di Tonkin, Vietnam. Akan tetapi, beliau dipanggil balik apabila didapati bahawa beliau melakukan perdagangan untuk dirinya sendiri.

Pada 1651, beliau diminta mengambil tempat pemerintahan penerokaan Belanda yang kini merupakan Afrika Selatan. Beliau mengarahkan tiga kapal Drommedaris, Reijger, dan Goede Hoop mendarat di Cape Town pada 6 April 1652 dan berhenti di sebuah tempat yang dijadikan stesen laluan bagi perdagangan VOC antara Belanda dan Hindia Belanda.

Van Riebeeck adalah Commander of the Cape dari 1652 hingga 1662; beliau ditugaskan dengan pembinaan sebuah kubu, dengan memperbaiki tempat berlabuh di Table Bay, menanam buah-buahan dan sayur-sayuran serta mendapatkan bahan keperluan dari orang asli suku Khoi. Di Taman Botani Kirstenbosch di Cape Town, wujudnya satu pokok renek badam yang liar masih hidup yang ditanam dengan perintah beliau untuk rujukan sebagai sempadan. Bahagian depan kubu diperbuat daripada lumpur, tanah liat dan balak, dan telah mempunyai empat penghujung dan benteng. Benteng ini seharusnya tidak dikelirukan dengan Istana Cape Town, yang dibina antara 1666 dan 1679, beberapa tahun setelah Van Riebeeck meninggalkan Cape, yang mempunyai lima benteng, dan diperbuat daripada batu-bata, batu dan simen.

Van Riebeeck melaporkan sebuah komet pertama yang ditemui di Afrika, C/1652 Y1, yang dijumpai pada 17 Disember 1652.

Beliau meninggal dunia di Batavia (kini Jakarta) di pulau Jawa pada 1677.