Puding

makanan Inggeris

Puding ialah jenis makanan yang boleh jadi sama ada pencuci mulut yang manis atau hidangan savori. Perkataan puding adalah dipercayai datang dari bahasa Perancis boudin, yang berasal dari bahasa Latin botellus, yang bererti "sosej kecil", merujuk kepada daging bersalut yang digunakan dalam puding abad pertengahan Eropah.[1]

Puding
ڤوديڠ
pudim de leite Brazil (puding susu)
JenisPuding
Suhu penghidanganSejuk Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Puding itu pencuci mulut jenis mungkin berkhidmat dengan topping seperti buah-buahan segar dan krim kocok.

Di United Kingdom dan beberapa negara, perkataan puding boleh digunakan untuk menggambarkan kedua-dua hidangan manis dan savori. Kecuali yang layak, bagaimanapun, istilah sehari-hari penggunaan biasanya menandakan pencuci mulut; di United Kingdom, puding digunakan sebagai sinonim untuk pencuci mulut tentu. Puding manis yang pekat berasaskan kanji atau tenusu seperti puding nasi, kek kukus campuran seperti puding span Tetes dengan atau tanpa tambahan bahan-bahan seperti buah-buahan kering seperti dalam puding Natal.[2] Hidangan savouri termasuk puding Yorkshire, puding hitam, puding lemak dan steak dan puding buah pinggang.

Di Amerika Syarikat dan beberapa bahagian Kanada, puding menandakan pencuci mulut berasaskan susu manis yang sama dengan konsisten sama dengan kastard berasaskan telur, kastard segera atau mousse, biasanya jenis yang komersial yang menggunakan tepung jagung, gelatin atau agen kolagen yang serupa seperti garis produk jenama Jell‑O.

Di negara-negara ini, puding dikenali sebagai kastard (atau dadih) jika mereka adalah dipekatkan oleh telur, blancmange jika dipekatkan dengan kanji, dan jeli jika berasaskan gelatin. Puding mungkin juga merujuk untuk hidangan lain seperti puding roti dan puding nasi, walaupun biasanya nama-nama ini berasal dari hidangan Inggeris yang asal.

Rujukan sunting

  1. ^ Olver, Lynne (2000). "The Food Timeline: pudding". Dicapai pada 2007-05-03.
  2. ^ Oxford English Dictionary

Pautan luar sunting

  Chisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)

Resep puding coklat