Screentone (secara literal tona skrin) ialah teknik untuk menggunakan tekstur dan teduh kepada lukisan, yang digunakan sebagai alternatif kepada lorekan. Dalam proses konvensional, corak dipindahkan ke kertas dari lembaran pra-cetak,[1] tetapi teknik ini juga disimulasikan dalam grafik komputer. Ia juga dikenali dengan nama-nama jenama biasa Zip-A-Tone (1937, kini tidak berfungsi lagi[2]), Chart-Pak (1949[3]), dan Letratone (1966, dari Letraset[4]).

Tiga bentuk dilapisi dengan corak screentone berbeza

Satu lembaran screentone tradisional terdiri daripada sokongan fleksibel telus, tekstur yang dicetak, dan lapisan pelekat lilin. Lembaran ini digunakan untuk kertas, pelekat di bawah, dan ditekan dengan stilus di bahagian sokongan. Sokongan itu kemudiannya dikupas, meninggalkan dakwat pada kertas di mana tekanan telah diberikan.

Dorongan sunting

Screentone komku.

Screentone menjimatkan masa artis dengan membenarkan penggunaan tekstur cepat kepada garis seni di mana kawasan teduhan buatan tangan tidak akan menghasilkan semula dalam cara yang tepat pada masanya atau boleh diterima. Sama seperti separuh tona, saiz dan jarak titik hitam, garis-garis, atau hac menentukan bagaimana cahaya atau gelap sesuatu kawasan akan muncul. Artis visual perlu mengambil kira berapa banyak imej akan dikurangkan apabila disediakan bagi penerbitan apabila memilih pic daripada screentone. Screentone juga boleh berlapis untuk menghasilkan corak gangguan seperti kesan moire, atau untuk meniru pelbagai sumber bayangan dalam imej.

Pengayaan sunting

Gaya screentone yang berbeza wujud yang pelbagai bertujuan untuk menggambarkan pakaian, awan, emosi, latar belakang, kecerunan dan juga objek seperti pokok. Walaupun cara yang paling biasa dihasilkan dengan dakwat hitam, terdapat juga kelainan dalam warna solid dan corak. Screentone juga boleh diubah suai dengan menggaruk sokongan dengan perlahan dengan bilah X-Acto untuk menghasilkan pecahan dan kesan khas yang lain.

 
Screentone manga

Screentone digunakan secara meluas oleh pengilustrasi dan artis, terutamanya bagi kartun dan pengiklanan. Penggunaan medium asal telah menurun sejak kedatangan perisian grafik dan penerbitan atas meja, tetapi ia masih digunakan, contohnya dalam manga.

Walaupun perisian grafik komputer menyediakan pelbagai alternatif kepada screentone, rupanya masih kerap disimulasikan, untuk mencapai konsisten dengan kerja lebih awal atau mengelakkan kemunculan imej janaan komputer. Ia kadang-kadang dilaksanakan dengan pengimbasan kepingan screentone sebenar tetapi corak asal skrin vektor atau peta bit juga digunakan.

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Sharon Kinsella, Adult Manga: Culture and Power in Contemporary Japanese Society, Routledge, 2000, p59. ISBN 0-7007-1003-5
  2. ^ Dibekalkan pengeluar tarikh penggunaan pertama bagi Zip-A-Tone
  3. ^ Dibekalkan pengeluar tarikh penggunaan pertama bagi Chart-Pak
  4. ^ Dibekalkan pengeluar tarikh penggunaan pertama bagi Letratone