Ko Panyi (juga dikenali sebagai Koh Panyee) (Bahasa Thai: เกาะปันหยี, Melayu: Pulau Panji) adalah sebuah perkampungan nelayan di Wilayah Phang Nga, Thailand, yang terkenal kerana dibina di atas panggung. Penduduknya terdiri daripada 360 keluarga atau 1,685 orang[1] berasal dari dua keluarga pelaut Muslim dari keturunan Melayu dan Jawa.

Ko Panyi
เกาะปันหยี
Koordinat: 8°20′8″N 98°30′11″E / 8.33556°N 98.50306°E / 8.33556; 98.50306Koordinat: 8°20′8″N 98°30′11″E / 8.33556°N 98.50306°E / 8.33556; 98.50306
NegaraThailand
WilayahPhang Nga
DaerahMueang Phang Nga
SubdaerahKo Panyi
Pemandangan pulau itu
Pier
Restoran di atas air
Pemandangan dari pulau itu

Sejarah sunting

Pendudukan di Ko Panyi ditubuhkan pada akhir abad ke-18 oleh nelayan Muslim Melayu dan Jawa. Pada masa ini, undang-undang itu terhad kepada pemilikan tanah semata-mata kepada orang-orang asal-usul negara Thailand, dan kerana fakta ini, penyelesaiannya, sebahagian besarnya, dibina di atas panggung dalam perlindungan teluk pulau, menyediakan akses mudah bagi nelayan. Dengan peningkatan kekayaan untuk masyarakat, disebabkan oleh industri pelancongan yang berkembang di Thailand, pembelian tanah di pulau itu sendiri menjadi kemungkinan, dan struktur hubungan yang pertama telah dibina, masjid dan sumur air tawar.

Kehidupan kampung sunting

Kampung ini mempunyai sekolah Islam yang dihadiri oleh kedua-dua anak perempuan dan anak lelaki pada waktu pagi. Oleh kerana pendidikan tidak formal ini, banyak anak lelaki menghadiri sekolah lebih jauh di Phang Nga atau di Phuket. Penghijrahan lebih lanjut dari kampung digalakkan kerana saiz penempatannya dibatasi oleh keadaan air berbahaya pada musim hujan.

Sebuah masjid yang terletak di pulau bersebelahan dengan penempatan itu melayani penduduk Muslim yang paling ramai dan merupakan titik tumpuan dan tempat pertemuan bagi masyarakat. Pasar yang dipenuhi barangan dari tanah besar menjual kemudahan asas seperti ubat, pakaian dan peralatan mandian.

Walaupun peningkatan dalam pelancongan baru-baru ini, kehidupan di Ko Panyi masih didasarkan terutamanya di sekitar industri perikanan kerana pelancong hanya melawat bilangan yang signifikan semasa musim kering.

Kampung itu termasuk lapangan bola sepak terapung. Diilhamkan oleh Piala Dunia FIFA 1986, kanak-kanak membina padang dari kayu tua dan rakit memancing. Kanak-kanak lelaki memutuskan untuk membentuk pasukan bola sepak dan bersaing dalam Kejohanan Sekolah Southern Thailand. Selepas menjaringkan gol ke separuh akhir dalam kejohanan pedalaman, mencapai tempat kedua dalam keadaan yang aneh (babak kedua mereka memutuskan untuk bermain bertelanjang kaki kerana mereka digunakan untuk itu), semua kampung itu diilhamkan untuk mengambil sukan itu. Oleh itu, padang baru telah dibina, walaupun kayu masih tetap dan popular di kalangan pelancong. Sehingga 2011, Panyee FC adalah salah satu kelab bola sepak belia yang paling berjaya di Thailand Selatan, dan lelaki yang membina padang pada tahun 1986 kini menjadi lelaki dewasa. Mereka mempunyai rekod yang mengagumkan untuk memenangi Kejohanan Bola Sepak Remaja Selatan Tailand Selatan pada tahun 2004, 2005, 2006, 2008, 2009 dan 2010.

Kempen jenama 2011 untuk Bank TMB merangkumi filem pendek yang menceritakan kisah pasukan.[2] Filem ini berdasarkan wawancara dengan pasukan asal, dan ia membintangi kanak-kanak tempatan membina semula lapangan di lokasi.[3]

Pelancongan sunting

Pada abad ke-20, masyarakat mendapati sukar untuk menumpukan kepada industri perikanan dan posmen yang diajak mengajak pelancong ke kampung untuk memberi manfaat kepada penduduk. Pada masa kini, ini adalah salah satu tarikan utama dalam lawatan Teluk Phang Nga dari Phuket, sering berfungsi sebagai perhentian makan tengah hari. Dengan peningkatan jumlah pelancong, beberapa restoran makanan laut terdapat di pulau itu, serta pelbagai gerai menjual cenderahati. Di samping itu, padang lama pasukan bola sepak legenda mereka menjadi tarikan utama. Kampung ini menjadi tempat perhentian pada musim keempat Musim ke-19 pada pertandingan realiti A.S. The Amazing Race.Templat:CN

Rujukan sunting

  1. ^ figures taken from Ko Panyee Primary School board
  2. ^ TMB Panyee FC short film di YouTube
  3. ^ Osborne, Magz (17 Mac 2011), "Amazing true story inspires Leo Burnett campaign for TMB", Campaign Asia-Pacific, Haymarket Group, diarkibkan daripada yang asal pada 24 Mac 2011, dicapai pada 20 Mac 2011

Pautan luar sunting