Krim sup cendawan ialah sup jenis mudah di mana asas roux dicairkan dengan krim atau susu dan kemudian cendawan dan/atau sup rebusan cendawan ditambah. Ia terkenal di Amerika Utara sebagai sup bertin pekat jenis biasa. Krim sup cendawan sering digunakan sebagai bahan asas dalam kaserol dan makanan . Ini menggunakan yang sama seperti cendawan rasa kuah.

Krim sup cendawan
JenisSup
Tempat asalAmerika Syarikat
Kawasan/rantauMidwestern Amerika Syarikat
Bahan utamaRoux, krim atau susu, cendawan atau rebusan cendawan
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Sup yang dibuat dengan krim dan cendawan adalah jauh lebih tua daripada jenis yang bertin. Sos krim Itali (Salsa colla) dan Perancis (Becamel) purba, dan sup berdasarkan kedua-duanya telah dibuat selama beratus-ratus tahun. Di Amerika, Syarikat Sup Campbell mulai menghasilkan terkenal "Krim sup cendawan" pada tahun 1934, tahun yang sama yang ia memperkenalkan "Ayam dengan Mi".

 
Jagung segar dengan krim sup cendawan (Campbell pekat), Filipina)

Kegunaan serantau sunting

Krim dalam tin dengan sup cendawan telah digambarkan sebagai "becamel Amerika".[1] Di Minnesota, bahan sering dipanggil "pengikat Lutheran," merujuk kepada sifat memekatnya[2] dan terkenal dalam resepi hotdish, terutama dalam buku masakan gereja Lutheran.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Walsh, Robb (November 20, 2008). "Thanksgiving Slumming with Cream of Mushroom Soup". Eating Our Words: The Houston Press Food Blog. Houston Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-04-23. Dicapai pada 2009-04-09. Then he said something I’ve never forgotten, ‘Campbell’s Cream of Mushroom Soup is America’s béchamel.’ Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ Gray, P.J.; Hunter, Stanley (October 1, 2003). Bear Cookin': The Original Guide to Bear Comfort Foods. Haworth Press Inc. m/s. 70. ISBN 1-56023-426-1.

Pautan luar sunting