Lampasse (Jerman: Lampasse.) adalah jalur seluar dalam sebilangan besar angkatan tentera nasional. Di negara yang bertutur bahasa Jerman selaku pegawai Staf Am yang berkelayakan, pakaian seragam mereka memaparkan dua baris jalur seluar yang tersendiri.[1] Oleh kerana ejaan yang sama, ia tidak boleh dicampurkan dengan Lampas (sejenis fabrik mewah) (Perancis: Lampas).) yang merupakan maksud yang berbeza.

Maharaja Franz Joseph 1, memakai seluar dengan dua baris jalur emas

Jerman sunting

Lampasse pegawai berkelayakan Staf Am dari pangkat Kolonel ke atas adalah berwarna merah tua. Namun begitu pakaian seragam jeneral memaparkan lampasse mengikut warna kor (Jerman: Waffenfarbe.), sebagai contoh Tentera Udara berwarna biru langit.

Bagi pegawai jeneral Bundeswehr Jerman tradisi menggunakan lampasses telah dihentikan[2] pada tahun 1956. Namun, pegawai jeneral Tentera Rakyat Nasional, Volkspolizei dan Stasi, serta pegawai berbendera Volksmarine memakai dua baris lampasse pada seluar seragam mengikut warna kor yang sesuai sehingga tahun 1990.

Lihat juga

Pada hari ini pegawai jeneral Bundespolizei Jerman memakai dua baris lampasse berwarna hijau gelap.

Contoh-contoh sejarah sunting

Lampasse hari ini sunting

Lampasses dipakai hingga ke hari ini dalam jumlah yang besar oleh angkatan tentera nasional pada pakaian istiadat, pakaian mess kit, atau pakaian rasmi pegawai jeneral. Lampasse Kavalri AS yang berwarna merah juga amat terkenal.

Lihat juga sunting

Sumber / rujukan sunting

  1. ^ BROCKHAUS Encyclopaedia in 24 Volumes, volume 13: 3-7653-3673-4, 2001, P. 27. (Jerman)
  2. ^ Word and tradition in the German Army (de: Heer), by Transfeldt – v. Brand – Quenstedt, 6th increased edition, Hamburg 11 H.G. Schulz 1967, p. 55/§76, Lampasse